Alien

Piše: Matej Lovrić

Alien (1979.)

Redatelj: Ridley Scott

Glume: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Harry Dean Stanton, John Hurt

Jesmo li postali pretjerano nostalgični, čeznutljivi ili očajni? Sudeći po potrebi za recenzijom Aliena, djela koje mora otjerati ziheraško-prosječne okuse Robina Hooda i vratiti nas u doba kad je genijalnost Ridleyja Scotta neusporedivo jače dolazila do izražaja – jesmo, i to svo troje. 1970-ih, horror je naočigled cvjetao u novoj eri svoje burne povijesti. Novi, društveno angažirani talenti, koji su pokvarenost i okrutnost stvarnog svijeta prenijeli u neviđeno brutalne scene svojih filmova, poput Georgea Romera, Wesa Cravena i Tobea Hoopera, osvježili su ustajali žanr, dotad baziran na Universalovoj ostavštini 30-ih i 40-ih te prečesto priglupim, niskobudžetnim B-proizvodima 50-ih, kojima su dominirala gigantska čudovišta, izvanzemaljci i produkti nuklearnih eksperimenata. Iako je ta opskurna produkcija iznjedrila prave klasike poput The Day the Earth Stood Still ili War of the Worlds, trash legende The Beast With a Million Eyes, Attack of the Crab Monsters, ili kompletna karijera Eda Wooda bili su jasan pokazatelj kako su spomenute promjene itekako dobrodošle. No, krajem desetljeća koje je donijelo revoluciju, dobili smo sjajan film koji je, u svojoj srži, samo visokobudžetni, kvalitetni remake svih onih grozota 20-ak godina prije.
U Scottovom Osmom putniku, većinu ćemo vremena provesti na trgovačkom svemirskom brodu  Nostromo, u daljoj budućnosti. Posada, na čelu s kapetanom Dallasom (Skerritt), na povratku kući na Zemlju, s malenog planeta zaprima SOS-signal, te odlučuje pogledati o čemu je riječ. Tamo, pak, nailaze na čudnovato gnijezdo nepoznatog porijekla, prepuno jajašaca. Kane (Hurt) na kraju ispadne najnesretniji, jer se rakoliki parazit iz jajeta zalijepi za njegovo lice i, ispostavi se, ostavi nekakvo drugo stvorenje u njegovoj utrobi. Nakon krvave i za Kanea smrtonosne scene probavnih smetnji uzrokovanih izlaskom dotičnog gosta iz utrobe, posadi ostaje igra lovice sa stvorom, koji, skrivajući se po Nostromu, raste i jača nevjerojatnom brzinom.

Prije 30-ak godina, publika je svjedočila stvaranju jednog od najfascinantnijih i najprepoznatljivijih svemirskih čudovišta svih vremena, legendarnoj kreaciji Švicarca H.R. Gigera. Na stranu odličan film, sam Alien kao biće je fascinantan. Od jezivog face-huggera, koji ga ispušta u ljudsko tijelo, preko efektne scene izlaska, do dvostrukih ralja i oštrih kandži i repa gotovo nesavladivog odraslog stvora, osjećaj užasa, strave i paranoje je neizbježan. Iz današnje perspektive, o grabežljivcu se zna gotovo sve i prestao je biti misteriozno, nepoznato biće, no 1979. publika nije znala što ju je pogodilo. Za razliku od Cameronovog akcijskog spektakla koji je uslijedio, prvi dio franšize je klaustrofobični, iskonski horror pun stravičnog ugođaja, kojemu tagline „In space no one can hear you scream“ savršeno pristaje. Kombinirajući elemente novonastalog slasher-žanra (bu-efekt, likovi koji pogibaju jedan za drugim), old-school zastrašivanje  atmosferom i futuristički SF-dodir, Ridley Scott je stvorio jedan od najkvalitetnijih, ali i najpopularnijih primjera žanra, utabavši put za iznimno zanimljivu franšizu. Također, stvorio je i jednu od najpoznatijih akcijskih heroina u liku nepoderive časnice Ellen Ripley, briljantnoj roli Sigourney Weaver, koja je glumicu definirala kao jednu od najpoželjnijih u sferi moćnih, čvrstih ženskih uloga. Ostatak ekipe, iznimno jak i glumački odgojen, pruža solidne uloge. Tom Skerritt gotovo je uvijek vrlo simpatičan, a velike mogućnosti Johna Hurta i neobičnog Harryja Deana Stantona dolaze do izražaja unatoč žanru. Treba napomenuti kako je utjecaj Aliena i kompletne njegove ikonografije u svijetu pop-kulture nemjerljiv. Gigerova kreacija, brod Nostromo, kompjuter Majka i, naravno, Ripley, pojmovi su s kojima su upoznati svi kojima SF i horror ponešto znače. Nadalje, kompletna Alien kvadrologija smatra se jednom od najkvalitetnijih filmskih franšiza uopće, s prepoznatljivim dodirima različitih redatelja (Fincherova trojka i zadnji, Jeunetov nastavak poprilično su nepravedno odbačeni), dok su Cameronovi Aliensi, po mnogima, uz bok nevjerojatnom T2, Godfatheru Part II i Road Warrioru u kategoriji najboljeg nastavka svih vremena.

Iako se sva ostavština Scottova remek-djela ne može ne spomenuti, lako ga je nahvaliti i kao izdvojen proizvod. Sjajne i napete atmosfere, briljantno napisan (Dan O’Bannon) i režiran, jedan je od rijetkih SF-blockbustera koji je zadovoljio na svim umjetničko-kvalitativnim poljima te opravdao svoj poveći budžet. Također, odveo je nekadašnje trash-teme u A-produkciju i izvršio enorman utjecaj na filmsku znanstvenu fantastiku u desetljećima koja će uslijediti. Ako se vratimo na početak recenzije, sjetit ćemo se bljutavog okusa koji je izazvao najnoviji projekt velikog Ridleyja. Jedino što će jedan od njegovih najranijih projekata izazvati jest odavanje počasti majstoru.