Zvjezdane staze II: Khanov bijes

Zvjezdane staze II: Khanov bijes (Star Trek II: The Wrath of Khan, 1982., min.)

Redatelj: Nicholas Meyer

Glume: William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei

Kažu ljudi da je Khanov bijes najbolji film iz serijala Star Trek filmova. Tko sam ja da se protivim ljudima. Pomaže i to što se uistinu i radi o jako dobrom filmu, pa ne moram ispravljati pogrešne navode ili krive pretpostavke, ali da je baš najbolji… to je ipak nešto što ovisi o nečijem osobnom ukusu, o čemu se, po pravilu, ne bi trebalo raspravljati. Ja sam razred-dva mlađa generacija, pa će mi Picard i njegova družina uvijek biti za nijansu draža, no to ne umanjuje činjenicu da je Bijes jedan od školskih primjera kako nešto popraviti i ne izgubiti ništa od dobitne formule te ga pretvoriti u naslov koji ne ovisi o generacijama ili vašoj osobnoj odanosti drugim posadama. Nakon što je prvi film zaradio 90 milijuna i nakon što su njegovi tvorci junački podnijeli opće kritike da je spor i dosadnjikav, planovi za nastavak ipak su mogli biti pokrenuti, ali ujedno i promijenjeni. Iako cijenim njegove osnove o širenju humanosti kroz sliku i riječi, nastavak je ovdje samo radi pozitivnih brojeva s blagajni, što mu nećemo zamjeriti jer je ekipa iza kamere prvo sjela i rekla da, ako žele zadržati staru publiku i dovesti novu, moraju ponuditi drugačiji koncept od već viđenog. Redatelj Nicholas Meyer dobio je samo dva uvjeta za rad na nastavku kojih se morao pridržavati. Nemoj slučajno da film bude dosadan i produkcijski troškovi ima da budu tako niski kao da se pleše limbo. Rečeno-napravljeno. Šest ljudi stvorilo je napet scenarij (što prkosi onoj izreci puno babica, kilava djeca) koji po prvi put uvodi dobitni dio slagalice (karizmatični negativac) te mijenja odnos ozbiljan science fiction udio na stranu avanturističkog science fiction dijela, što je potez koji postavlja kurs, da se slikovito izrazim, cijelog serijala prema neistraženim stranama filmskog stvaralaštva.

Kirk i njegova posada ovaj put moraju riješiti neke stare poslove, za koje su misli da su odavno završeni, s genetički poboljšanim primjerkom vrhunskog ratnika imenom Khan Noonien Singh. Khan i posada Enterprisea imaju dugu zajedničku prošlost, točnije od onda otkad ga je kapetan Kirk prognao na napušteni planet i ostavio ondje u uvjerenju da će se snaći sam. To je bila istina, ali nešto se dogodilo i Khanov je plodni planet postao pustinjska pustoš (u kojoj je Khan izgubio i svoju družicu) te se sad, oho-ho godina kasnije, njemu pruža dojmljiva prilika za osvetu jer all mighty Federacija traži prazan planet za testiranje nove naprave imenom Genesis. Genesis je ideja o tome da se prazan planet pretvori u plodan, ali jednako tako može proći i kao opasna bomba jer, ako se na planetu nalazi bilo kakav život, bomba ga izbriše radi stvaranja novog. Cilj: Zemlja. Plan: izbrisati ljudsko stanovništvo. Nakon što ovaj preuzme federacijski brod, Khan i Kirk mogu započeti opasnu bitku gdje će obojica dobiti priliku za testiranje vlastitih osobnosti. Jedan prednosti genetskog inženjeringa, a drugi godine iskustva putovanja po svemiru.

Osobno, ja volim pošteni fajt između karizmatičnih ljudi, nema ništa boljeg za gledanje ako scenaristi znaju svoj posao i naprave ga većim od života. To je i bit Trek serijala: avanture veće od likova samih (što ne iznenađuje jer tvorac serije, Gene Roddenbery, cijeli je taj koncept istraživanja i služenja po pravilima pokupio iz romana o Horatiju Hornbloweru) i kad se koncept isporuči u ovakvom obliku – sve se mane mogu oprostiti. Ili barem ne otvoreno spominjati. Doći ćemo i na to jer za početak treba napomenuti jedan mali podatak iza kamere. Ovaj je film koštao svega 10 milijuna, ali ne zato jer je ekipa radila za kruh i vodu, već zato što je redatelj Meyer prvo sjeo i pogledao prvi film, pa uzeo sve što se moglo uzeti od onoga što nije završilo na ekranu (čak je upotrijebio i ono što se već vidjelo: kad Enterprise stoji na pristanišnom doku, to je ravno iz The Motion Picturea) te je tako srezao troškove na veličinu kikirikija. Film je zahtijevao jako malo nadogradnje u odijelu za specijalne efekte (osim interijera), što je praktična stvar kad bolje pogledate. Montaža je napravila sljedeću stvar. Ubrzala je izmjenu kadrova i tako dobila na dinamici te film djeluje svježe čak i danas, a ujedno je i prikrila upotrebu ostataka iz drugog filma. Pošten posao, kapa dolje i tako to.

Sljedeća stvar. Dijabolični negativci uvijek su bili prisutni, a ujedno su tako postali i klišej. Spuštajući osnovni sukob na osobnu razinu dobila se zgodna karakterizacija glavnog negativca, što Khana čini rijetkom zvjerkom među SF negativcima jer ga baš i ne možemo samo tako mrziti, a ne smeta (nimalo) ni poletna izvedba Ricarda Moltalbana te nije nikakvo čudo što je jedan od najpopularnijih nemesisa cijelog serijala (sve me strah što će JJ Abrams napraviti s njim). I, da, nekako je neobično za vidjeti da su inspiraciju crpili iz šekspirijanskih likova (iako velike kićene riječi znaju biti malo over the top tokom filma), što je još jedna zabavna novotarija kojoj će se serijal vratiti tokom godina koje dolaze. Znači, imamo dinamiku, imamo dobrog negativca (ustvari je cijela ekipa bila u dobrom glumačkom raspoloženju) i imamo posve zadovoljavajuću priču koja zadržava pažnju. A imamo i određenu emocionalnost koju stvara ne baš očekivani kraj. Koji? Za to ćete ipak morati pogledati film.

Doduše, imamo i nekih uobičajenih problema kao što je gluma sporednih likova (nisu bili baš svi na razini zadatka) te neka… dječja scenaristička rješenja (kao što je univerzalni kod za preuzimanje cijelog broda), ali to su sporedne sitnice za koje su i autori znali da će malo… stršati te su ih ugurali u dijelove kad je napetost najveća da se ne vide. Teško da ga možemo nazvati filmom bez ijedne mane, ali možemo reći da su odlično prikrivene, što ga čini zabavnim, napetim, donekle i originalnim te bi ispao sasvim solidan film i da nije povezan s ostatkom Star Trek svemira. Ali već kad je povezan s ostatkom svemira, onda ćemo tu činjenicu staviti pod još jedan plus. Najbolji film u cijelom serijalu? Odgovor na to pitanje neka bude vaš osobni izbor.