Piše: Marko Pačar

Trgovci (Clerks, 1994., min.)

Režija: Kevin Smith

Scenarij: Kevin Smith

Glume: Brian O’Halloran, Jeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Lisa Spoonhauer, Jason Mewes, Kevin Smith

“Aaaaaaaa”, “ahaaaaaaaaaaaa”, “da da, upravo to”!

Ne, ovo nisu zvukovi Summer of love 2003 megamix lounge kompilacije Jenne Jameson (ali haje, Garden, evo vam ideje), već zvukovi vašeg oduševljenja kada skužite da ste se u životu morali, barem jednom, susresti s nekom od brojnih situacija u filmu. Naravno, ukoliko ste čitav život ljetovali na Tenerifima, a nakon završenog studija Verna odmah dobili posao izvršnog direktora Exxon Mobila bez da ste prethodno osjetili čari iščekivanja uplate u Student servis možete slobodno kliknuti ovaj “X” u uglu i nastaviti čitati novi broj The Economista koji vam butler, uredno, uz jaja, slaninu i čaj donosi u krevet. Da pojasnim, ako u životu nikada niste radili obične poslove koji uključuju rad s običnim ljudima, zamašćene prste i grčeve u želucu kada vidite napojnicu, ovaj film će vam biti blizak i poznat koliko su meni bliske i poznate spolne navike neretvanske mekousne pastrve.

Jedan od tih jadnika je i Kevin Smith, koji je, prije nekih dvadesetak godina, na nagovor prijateljice odlučio pokrenuti svoju debelu guzicu i snimiti film u nadi da će netko drugi prodavati kondome i cigarete – posao koji je bio dio Smithove frustrirajuće svakodnevice. I tako je Smith odlučio prodati svoju kolekciju stripova i podići par kredita – dovoljno da prikupi 27.000 dolara te za tri tjedna snimi film u dućančiću u kojem je inače radio. Pogodite što? Smith je samo ovim filmom zaradio 3 milijuna dolara i sada se kupa u kavijaru iranske kečige i jebe se sada njemu za to što negdje tamo neki John vrti hamburgere unatoč tome što je diplomirao komparativnu književnost i povijest umjetnosti. No, u vremenima dok je bio “jedan od nas”, Smith je itekako pokazivao zanimanje za vijekovima ugnjetavani proleterijat. Zato je i snimio Clerkse.

Uglavnom, inspiriran tada popularnim nezavisnim filmom Slacker, bez ikakvog iskustva u kinematografiji, motiviran isključivo željom za uspjehom, Smith je odlučio snimiti film i to je napravio jako, jako, jako dobro. Crno-bijela satirična komedija o iskustvu jednog radnog dana dvojice prijatelja koji rade u dućanu i videoteci pobrala je brojne pozitivne kritike i postala nezaobilaznim naslovom kada se priča o nezavisnoj produkciji radnih 90-ih i o američkom humoru uopće. No, Clerks je mnogo više od odlične komedije. Promatrajući i zajedljivo portretirajući svijet oko sebe, Smith je stvorio film  koji u sebi nosi suptilnu sociološku notu. Clerks je svakodnevica. Upravo su ovakve situacije i dijalozi, često apsurdni i pretjerani, svakodnevica milijuna običnih ljudi koji rade obične poslove. Ako ste, barem na trenutak, bili jedan od tih “običnih” sa sezonskim, studentskim ili stalnim poslom shvatit ćete čemu ovaj film duguje svoj kultni status. Smith je uspio u onome u čemu mnogi prije i poslije njega, unatoč ogromnim budžetima,  nisu uspjeli – prikazao je realne heroje svakodnevice, opipljive protagoniste koji proživljavaju živote koje proživljavaju i gledatelji, mrze klijente koje mrze gledatelji i spajaju kraj s krajem na način na koji to rade gledatelji. I onda shvatite da su upravo takvi filmovi, poput Clerksa ili Kad porastem biću Kengur, filmovi koji imaju najviše dodira s tom famoznom, apsurdnom i često zabavnom stvarnošću jer, ako pogledate oko sebe, shvatite da su dileri Jay i Silent Bob mnogo uvjerljiviji i stvarniji likovi od zamaskiranog bogataša-dobročinitelja s kompleksom šišmiša zarobljenog u ljudskom tijelu.

Na tehničke strane filma neću trošiti previše teksta – ipak je riječ o niskobudžetnom privijencu lika koji nema apsolutnu nikakvu pozadinu u snimanju filmova. Ipak, s tim na umu, vrijedi napomenuti kako film čak i u tim aspektima zadovoljava – gluma je uvjerljiva i nimalo drvena, a glazba dobro uklopljena u čitavu priču.

Clerks je film koji je učinio mnogo toga. S jedne strane, lansirao je Smitha među redateljske zvijezde (iako, po meni, kvalitetu svog privijenca nikada nije nadmašio). S druge strane, pokazao je kako su dobra ideja i hrpa volje važniji za dobar film od crvenih tapeta i šlepera zelembaća. Konačno, Clerks je film koji je pokazao kako vas pranje salate u McDonaldsu neće odvesti na ležaljku na Tenerifima, ali 27.000$ kredita, dobra ideja i podrška okoline možda ipak hoće.