Tamna polovica (1993.)

Tamna polovica (The Dark Half, 1993., 122 min.)

Redatelj: George A. Romero

Glume: Timothy Hutton, Amy Madigan, Michael Rooker

Malo je teže pisati o stvarima koje imaju sentimentalnu vrijednost, ali ovdje baš i nema nekog straha jer se radi o knjizi. Kako sam baš jednostavna osoba, oduvijek cijenim dobru knjigu kao dar, s tim se ne može pogriješiti, a kako u ovoj dotičnoj stoji i baš prava posveta (iako ne Kingova), bio je to dar svih darova, pomalo kao Sveti gral, samo u papirnatom izdanju. Ali ovdje smo da kažem koju riječ o filmu. Zašto sam baš njega izabrao? Zato što je podcijenjen, djelomično zaboravljen, općenito negativno dočekan, na nož nabijen, vrapcima posvuda raznesen… shvatili ste što želim reći, ne? Film je materijal koji samo čeka da bude bačen na ove stranice. A ujedno je i misterija zašto je to tako jer gdje god da pogledam (ili pročitam), kritike su očajne (iz pera amatera kao što sam i ja) bez da bude pojašnjeno zašto prevladava takvo mišljenje. Netko je tako rekao, netko je tako napisao…

Izuzmemo li sve loše kritike i pogledamo li realne fakte, radi se o ekranizaciji koja prati književni predložak skoro u slovo, što je rijetka životinja u Kingovim ekranizacijama i eventualni prigovori u vezi radnje/izmjena/dopuna ne mogu držati vodu jer takvo što ne postoji ovdje (jedino ako vam je knjiga sranje na kvadrat… onda pričamo drugu priču), radi se o doslovnoj ekranizaciji. Radnja je poznata (ili se barem nadam) – alter ego (bad mother fucker) tako-tako pisca oživljava i krene smicati sve koji su nekako odgovorni za njegovu “smrt”. Nema tu previše mudrosti… iako je King nabacao neke folk priče o vrapcima kao prenosnicima mrtvih (hej, bolje i to nego hitac u glavu, što je patentirao upravo Romero) i sve što mu se, realno gledajući, može prigovoriti jest odabir glumaca. E, sad, nije ni to tako jednostavno jer Timothy Hutton (strašno dobar glumac, bez da je ikad pravo iskorišten) je odličan kao tako-tako pisac, koji muku muči s trapavošću i zapinjanjem za stvari (suosjećam s tipom jer sam i sam takav), ali kad igra svoj bad ass alter ego… nije tako sjajno. Stark je trebao biti mamojebač na kvadrat, sirovina, macho… a Hutton to baš i nije (iako je ona crna obleka jako cool i da ne govorimo o crnoj pili koju vozi), stoga i nije tako impresivan koliko i svoja “dobra polovica”.

Što se tiče režije dede Romera (jel’ on samo meni baš simpa lik s onim velikim naočalama?), ovaj naslov ulazi u jako mali krug onih ekranizacija koje su uspjele uhvatiti bit Kingova mjesta radnje; Nova Engleska, jesen, padajuće lišće, ugašene boje… cijeli paket mirnog okruga u kojem se ne događa ništo posebno. I režija ne pati od praznog hoda, glupih rješenja (na kojima će Romero diplomirati kad krene štancati nastavke svojih zombie filmova) te ima određeni tempo koji prati ritam romana/radnje. Također, ovo nije naslov koji će vas bacati iz stolice, nema tu predmeta koji lete u kameru, naglih vriskova i sličnih prvoloptaških pizdarija, već se igralo na spooky atmosferu i zrno neugode. Doduše, to baš i nije u cijelosti uspjelo, ali je važna namjera. Na kraju, film nije bio nikakav glomazni hit, korek tna zarada, Hutton je dobio jednoglasne pohvale kritike za svoju izvedbu, a i scenarij je proglašen svježim, kao i originalnim. Zašto je onda tako podcijenjen?

Možda je riječ o Huttonu, koji, iako je pošteni glumac, nije Jack Nicholson (a ja sam tip koji Isijavanje drži gadno precijenjenim filmom, tek toliko da se zna), a većina je možda očekivala još jedan klasični zombie flick by Romero?  Možda sam ja samo sentimentalan tip kojemu ovaj naslov leži kao budali šamar pa će mi uvijek biti na višem mjestu od drugih Kingovih ekranizacija iz krivih razloga. Realno gledajući, to je spoj dvojice majstora u njihovim najboljim izdanjima te kao takvi zaslužuju i svoju preporuku. Od jednog pisca amatera, naravno.