Sve je rasvijetljeno (2005.)

Sve je rasvijeljeno (Everything Is Illuminated, 2005., 106 min.)

Redatelj: Liev Schreiber

Glume: Elijah Wood, Eugene Hutz, Boris Lesnik, Laryssa Lauret

I have reflected many times upon our rigid search. It has shown me that everything is illuminated in the light of the past. It is always along the side of us, on the inside, looking out.

Krajem devedesetih, Liev Schreiber počeo se hrvati s onim istim pitanjem s kojim se svatko od nas barem ponekad susretne, a koje je neizbježno, čini se, čak i u glamuroznim, dobro plaćenim holivudskim krugovima: želim li se ja baviti ovime do kraja života? Poželjevši napisati priču na temelju svog odnosa s ukrajinskim djedom, Liev je zasukao rukave samo da bi ubrzo odustao jer je shvatio kako je „tu istu stvar napravio Jonathan Safran Foer, samo bolje“. Njegov kolega po vjeri, uspješni mladi američki pisac koji je šarmirao svijet fino primljenim prvijencem Everything Is Illuminated, inspirirao ga je da se okuša u režiranju, pa tako 2005. godine Schreiber konačno debitira u dvostrukoj ulozi redatelja i scenarista, a njegova verzija priče o mladom američkom Židovu koji odlazi na neobičan put u daleku Ukrajinu kako bi pronašao ženu koja je njegovog djeda spasila od nacista istovremeno je i šarmantna i duhovita, kao što je i sjetna i oštra, a svi koji su Foeru skloni koliko i ja mogu slobodno odahnuti: ovo nije jedna od onih žali-bože-truda adaptacija dobroga romana.

Alexander Perchov mladi je Ukrajinac opčinjen američkom pop kulturom kojem strogi otac naredi da vikend potroši glumeći turističkog vodiča i prevoditelja nekom američkom Židovu, pristiglom u Odessu kako bi pronašao i istražio obiteljske korijene. Ovaj nesvakidašnji turist po imenu Jonathan Safran Foer neobičan je mladić na neki način opsjednut prošlošću – u odlučnoj namjeri da se osobno zahvali Augustine, ženi koja je njegova djeda izbavila iz nacističkih ruku (a time omogućila i njegov život, također), Foer stiže u potpuno mu nepoznatu zemlju naoružan brojnim kopijama jedine Augustinine fotografije koju ima, desecima kutija Marlboro cigareta (pročitao je negdje da su, zbog nestašice cigareta u Ukrajini, to najbolje moguće napojnice) i hrpom plastičnih vrećica za skupljanje uzoraka. Da, Foeru je prošlost toliko važan dio sadašnjosti da je postao kolekcionar: fotografije, nakit, pisma, pa čak i umjetno zubalo, šaka zemlje ili jedan nesretni skakavac na krivom mjestu u krivo vrijeme – sve to on uredno sprema u svoje folijice „jer se boji da će zaboraviti“. Potraga u koju se prijateljski raspoloženi, brbljavi Alex i njegov budući američki prijatelj upuste s Alexovim djedom, sjetnim starcem koji tvrdi da je oslijepio nakon ženine smrti (on im je šofer!) i koji kao da se čitavo vrijeme ne budi iz nekog samo njemu jasnog sanjarenja, i njegovom „kujicom-vodičicom“, pomalo poremećenim psom zvanim Sammy Davis Jr. Jr., koji većinu vremena žvače vlastiti rep, prerast će tako iz uzaludnog pokušaja još jednog bogatog Židova u nizu da pronađe svoje davno iščupane korijene u kratku avanturu koja će svim sudionicima, osim vjerojatno poremećenoj kujici, nepovratno obilježiti živote.

Istovremeno nesvakidašnji i tako prizemljen, nenapadno duhovit i nekako životno tužan, Sve je rasvijetljeno film je koji nose izvrsni glumački nastupi, dirljiva i pomaknuta Foerova priča koja ga je lansirala među američku književnu elitu i kemija među živopisnim likovima koja, u tom prekrasnom ruralnom ambijentu siromašne Ukrajine, jednostavno očarava i privlači potpunu pozornost od početka do kraja. Svaka čast Frodu, ali više pažnje posvetio bih njegovim ukrajinskim domaćinima. Eugene Hutz, svojim osnovnoškolskim prijateljima poznat kao Jevgenij Aleksandrovič Nikolajev-Simonov, frontmen Gogol Bordella i povremeni glumac koji je, potaknut vijestima o černobilskoj katastrofi, emigrirao u SAD početkom devedesetih, nevjerojatno je prirodan i pristupačan u interpretaciji druželjubivog break-dancera iz Odesse koji obožava „Billie Jean“  i Shaqa. Sve što se može ukrasti na ekranu, pak, bez pitanja oteo je vremešni Boris Lesnik, još jedan doseljenik s područja bivšeg SSSR-a. Tada 82-godišnji bivši profesor glume, poštar i neostvareni vozač taksija, Lesnik je postao duša ovog filma, i nakon četrdesetak sovjetskih filmova i nekoliko sramežljivih pojava u američkim većim ili manjim hitovima (The Falcon and the Snowman, Cadillac Man, Men In Black) konačno je da se predstavi široj publici i pokaže malo tog glumačkog talenta koji je izbrusio vjerojatno još pod Staljinom, praveći se da mu je super u toj bijedi od države. Pobjegao je na vrijeme,  i nakon ovoga filma mogu reći – hvalabogu da je.

Na nekakvoj subjektivnoj ljestvici adaptacija, u rasponu od, recimo, One Flew Over the Cuckoo’s Nest do The League of Extraordinary Gentlemen, Schreiberovo se djelce ugnijezdilo debelo u gornjem dijelu liste. Poneki će gledatelj ipak samo odmahnuti rukom i, u svjetlu nedavne oskarovske nominacije filmske adaptacije Foerovog drugog, nešto manje uspješnog romana Extremely Loud and Incredibly Close, i ovaj naslov opisati iskorištavanjem tragedije za previše patetični, programirani pokušaj zarađivanja na sentimentima masa (u drugom romanu obrađuje 9/11), ali, iskreno, ovdje nisam uspio „iščitati“ ništa pretenciozno ili Oscarima motivirano. Obradivši stotinama puta prožvakanu temu holokausta na način da svjetlo reflektora u potpunosti skrenu s politike na humanost, nostalgiju i povezanost s prošlošću koja poput kakvog nesretnog tereta ostaje s nama i određuje nas kao osobe, Schreiber i Foer uspjeli su ispričati jednu od ljepših priča ove tematike koje sam imao prilike pogledati. Obogaćenu pozadinskim melodijama ciganskih trubača, u tragu u pijesku na krvlju natopljenoj obali rječice Brod možemo razabrati jednu od poruka meštra Foera, tako jednostavnu a, čini se, često lako zaboravljivu, koja glasi – liev and let liev.