Proganjajući Amy (1997.)

Piše: Marko Pačar

Nije lako biti žena. Na stranu s malim životnim radostima poput pranja smrdljivog veša, doživotnog kuhanja i manevriranja usisavačem ispod dignutih nogu muža koji ubada 661 na teletextu, činjenica da četvrtinu tjedna, veći dio svog života, krvare kao lude istinski je testament njihove snage i veličine. Da, dragi moji muškarci, suočimo se s jednom činjenicom – napor cijepanja 10 kubika hrastovine goli je kurac naspram gubljenja krvi u količinama dovoljnima da i anemičnog šmokljana Roberta Pattisona učine misterom Olimpije. Stvar se ponekad toliko otme kontroli da, u naletu nadrkanosti, boli i neugode, žene dosta često zalutaju, svjesno ili nesvjesno, u mjesto odakle nema povratka, nerijetko za sobom povlačeći i svoje partnere koji nimalo nisu svjesni što ih očekuje. Riječ je o mjestu iz kojega se ljudi rijetko vrate, a oni koji se vrate zaborave tko su i što su vraćajući se raščupane kose, crvenih očiju, blijede puti i staklenog pogleda. Upravo tako, zona romantičnih komedija je najbliže paklu što naša mila planetica ima za ponuditi!

2

Da skratim priču – mrzim romantične komedije. Ništa čudno za nekoga tko je matematiku učio brojeći leševe u akcijskim filmovima 90-ih i kome je vrhunac filmske romantike scena poljubca između Ramba i one Vijetnamke. Žao mi je, Clooney, tvoj osmjeh mi ne može ništa. E da, kada na crvenom tepihu sretneš Kevina Smitha, reci mu da je seronja i da me skoro zajebao.

Što je to točno Smith napravio, sigurno se pitate, i tako skoro omekšao moje granitno srce (zaista se nadam da jest, život mi ovisi o tome)? Skužio je da će Jay i Silent Bob u jednom trenutku prestati biti smiješni i da zelembaći leže u industriji PMS-a. I tako je Smith odlučio snimiti romantičnu komediju koja prati život dvojice najboljih prijatelja, Holdena i Bankyja, koji crtaju stripove i žive zabavan život zbog čega mi dođe da se objesim na dodjeli diplome. No, stvari se zakompliciraju kada se Holden zaljubi u Alyssu, koja je, na njegovu veliku žalost, lezbijka. Smith tu igra svoju klasičnu igru pružajući gomilu dijaloga, šaljivih scena i tipičnih likova. Kritika je zavoljela film, ističući kako je riječ o najozbiljnijem Smithovom projektu (što i nije baš teško za lika čiji se opus svodi na šale o travi i Star Warsu) koji je smion, kontroverzan i inovativan u pristupu tematici veza.

2

Hrpa sranja. Chasing Amy je smion i kontroverzan film koliko je i Koledžicom po svijetu smiona i kontroverzna emisija. On zaista jest inovativan, pristupajući temama seksa, veza i spola na interesantan način, no ne u mjeri u kojoj bi ga to činilo odrednicom kvalitete u žanru. Međutim, ono što većina recenzija ne ističe a osobno bih želio istaknuti i što me, u kranju ruku, i natjeralo da sada udaram po tipkovnici, je kako film s toliko nevjerojatno puno stila obrađuje temu proganjanja Amy, odnosno veza koje pucaju pod teretom straha od inferiornosti. Ono što je ovaj film uspjelo izdignuti iznad kraljevstva jeftinoće na čijem postolju sjede Channing Tatum i Zooey Deschanel je to što je istinit. Ljudi rade sranja. Rade ih svakodnevno. Rade svakakve tipove sranja. Evo, primjerice, Kevin Smith je napravio sranje i nakon ovoga nikada više nije snimio dobar film. No, pomalo ironično, ljudi najčešće rade sranja tamo gdje bi ih najmanje trebalo biti – u vezama. Heh, neki većinu života provedu proganjajući Amy, pijani i znojni grleći prijatelje svaku subotu navečer. Ja sam proganjao Amy. 90% ljudi koji će pročitati ovu recenziju proganjali su Amy. Zbog toga, samo zbog toga, smatram kako je monolog o Amy pred kraj filma jedan od najvećih govora ikada na filmu. Ne jer je stilski odrađen kao da ga je pisao Marcel Proust, jer nije, već zato što je istinit do te mjere da je neugodan. Chasing Amy je, baš poput i prijašnja dva Smithova filma, svakodnevan do te mjere da pleše na tankoj granici igranog i dokumentarnog filma.  Daj pet!

0

Kevin Smith je, bez sumnje, napravio dobar posao. Pokazao je kako filmska romansa nije rezervirana samo za 3D plesne filmove i izbotoksirane pedesetogodišnjake s dijamantnim osmjehom.  Je li me natjerao da dograbim teglu Nutelle i hihoćem se uz 500 Days of Summer? Ne, ali mi je nakon dugo vremena otvorio oči i pokazao da imam problema s emocijama jer Rockyjevo šaketanje svinjskih polovica možda zaista i nije vrhunac filmske romantike.