Priča o Jane Austen (2007.)

Piše: Sanja Kežman

Priča o Jane Austen (Becoming Jane, 2007., 120min)

Redatelj: Julian Jarrold

Glume: Anne Hathaway, James McAvoy, Julie Walters, James Cromwell, Maggie Smith

Društveno neprihvatljiva ljubav gotovo je nepremostiva barijera satkana od iluzija koje se u sapunici stvarnosti nemilom rasprsnu u milijun kompleksnih dijelova. Poprilično je uzbudljivo, a istovremeno teško uživati i ostati pribran u naizgled bezizlaznoj situaciji koja ne obećava postojanje prividno nerealnih osjećaja u vremenu budućnosti. Sud okoline,  zamršenost ljudskih odnosa i teror nad moralnim svijetom čija su mračna mjesta tamnija od onih bez ijednog tračka nade, suptilno zahtijevaju rušenje krutog i postojanog ponašanja – naizgled toliko moćnog da se nitko ne može oduprijeti njegovoj vladavini. Je li zaista nužno da se pojedinac stopi s masom i zanemari vlastite stavove i uvjerenja? Ni pod razno, rekla bih. Samo puki beskičmenjaci nisu sposobni premostiti stereotipe, koji poput vinom opijenih demona potiskuju nužnost koju čovjek osjeća kako bi iskazao duševnu čistoću. Prva osoba koja je prekoračila granice shematski pojednostavljenih odnosa i svijetu predstavila kakav je zaista moralni život bila je Jane. Jane Austen. Prominentna spisateljica za koju smo svi čuli, a neki su i čitali njezina djela, bila je prva žena koja se usudila ironijom i humorom prikazati do tada neshvatljive pojmove ljudskog postojanja. O osobnom životu poznate književnice nikad se nije previše znalo – pretpostavljalo se da Jane nikad nije upoznala osjećaj ljubavi, a onda je Jon Spence totalno uzburkao njene obožavatelje kad je 2003. u autobiografskoj knjizi o životu omiljene autorice Becoming Jane Austen otkrio da je „stara cura“ ipak iskusila romansu i uzbuđenje koje ona nosi sa sobom.

Kako ne bi sve ostalo samo na papiru, redatelj Julian Jarrold, koji je režirao neke od britanskih nauspješnijih dramskih serijala i mini-serija te debi ostvario filmom Kinky Boots (2005.), odlučio je priču o životu svjetski poznate književnice prenijeti na velike ekrane, čime je nastala ljubavna drama Becoming Jane. Riječ je o filmskoj adaptaciji koju će svaka žena zasigurno htjeti pogledati.

Priča nas vodi u 1795., gdje upoznajemo mladu Jane Austen (Anne Hathaway), spisateljicu u usponu koja ima vlastito viđenje života i moralnih vrijednosti te negira nametnutu razliku među društvenim slojevima tadašnjeg doba. Svojeglava djevojka nipošto ne želi podlijeći običaju udaje iz materijalne koristi jer smatra da može prijeći prag ponosa i predrasuda i ostvariti tada nezamislivo – udati se iz ljubavi. Upoznaje mladog i šarmantnog Thomasa LeFroya (James McAvoy) – tipičnog ženskara veoma ugodne vanjštine, čiji intelekt i nekako simpatična arogancija privuku Janeinu naklonost i ubrzo se između dvoje mladih ljudi probude osjećaji iskrene i nevine zaljubljenosti.

Film odiše emocijama teških i tmurnih, ali i razigranih tonova koji se izmjenjuju iz blago ružičaste vedrine u oazu blijedog sivila. Topao, a istovremeno dramatičan sjaj čini ovu dramu prirodnom, a opet odvažnom i čvrstom. Poletna glazba s primjesama sjetnih nota i savršena fotografija veoma živopisno dočaravaju vrijeme u kojem je mlada autorica živjela. Osjećaji ljubavi, prijateljstva, tuge, gubitka, nemoći, ustrajnosti i odustajanja prožeti su u svih 120 minuta trajanja filma, što gledatelju dopušta da sam iskusi paletu šarenila istih. Tugaljiva tematika i neočekivan rasplet, barem za onog tko nije upoznat sa sudbinom književnice, pobuđuju u gledatelju trenutke suosjećajnosti i sitne depresivnosti, ali isto tako potiču na razmišljanje o vlastitom životu, moralnim vrijednostima te na borbu između želja i razuma. Sve već viđeno? Možda, ali ovaj moderni klasik pravo je osvježenje za ljubitelje romantičnih i psihološki obojanih odiseja.

Što se tiče same glumačke postavke, Hathaway je ovim filmom konačno dobila ozbiljniju ulogu. I to upečatljivu. Takva je bila i u Brokeback Mountain (2005.), ali ni približno značajna kao ovdje . Meni osobno nikad nije bila neka vrsna glumica, doživljavala sam je nekako neozbiljnom, pomalo dosadnom i sasvim prikladnom za blesave romantične komedije u kojima već unaprijed znaš što će se desiti i kako će završiti, jer ionako se uvijek sve vrti oko istog. Međutim, pogledavši Becoming Jane, shvatila sam da sam zapravo imala predrasude o njenoj glumi i da žena može biti intelektualka i zaista dobro odraditi posao. Od specifične ekspresije lica, koja je u ovom slučaju dosta poboljšana za razliku od njenih prijašnjih uloga, preko savršene kontrole emocija do izuzetno dobrog suživljavanja sa životom „prave“ Jane Austen. Ali, usprkos dobro obavljenom jobu, nisam ostala impresionirana. Cura je simpatična, no po mom mišljenju, nekako joj fali „ono nešto“ da bi bila stvarno sjajna glumica.  S druge strane, McAvoy me oborio s nogu. Mlad i talentiran glumac koji uspije stvoriti kemiju sa svakom kolegicom s kojom radi, što je doista impresivno. Sviđa mi se njegova gluma, šarmantnost koju unosi u svoje uloge, način na koji se izražava, a i fizički je pomalo cute što mu definitivno ide u prilog (barem kod ženskog dijela publike), a posebno dobar bio je u Atonementu (2007.), gdje mu je partnerica bila Keira Knightley. Neizostavno je spomenuti da je dobio glavnu ulogu u X-Men: First Class (2011.), a koju je također izvrsno odradio. Mogu samo reći da McAvoy zna što radi i usprkos mom (ne)simpatiziranju mlade Hathawayice – na big screenu čine lijepo ukomponiran par.

Iako drama nije u potpunosti autobiografska, Jarrold je na vizualno i auditivno impresivan način prikazao intimnu sferu likova kao i težinu života Jane Austen. Dobar izbor glumačke ekipe osigurao je da dirljive scene budu skoro pa savršeno odrađene, što je meni osobno učinilo film zaista gledljivim. Čak i dobrim, ali ne sladunjavim, a to je pozitivno izazvana reakcija, iako me izdeprimirala pomisao na nemogućnost krojenja vlastite sudbine u pojedinim životnim situacijama, ali i ogroman teret same žrtve zbog nekih većih vrijednosti od tek puke ljubavi, a sve kako bi se učinila moralno ispravna stvar. Sve u svemu, lijepo i snažno djelo koje će dirnuti svakog obožavatelja slavne autorice, a vjerujem da i one koji to nisu. Još.