Obitelj čudaka (2001.)

Piše: Antonija Bračulj

Obitelj čudaka (The Royal Tenenbaums, 2001., 110 min.)

Redatelj: Wes Anderson

Glume: Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller, Luke Wilson, Gwyneth Paltrow, Owen Wilson, Bill Murray

The Royal Tenenbaums prvi je Wesov film koji sam pogledala. Već u prvih nekoliko minuta filma shvatila sam da je to moja nova redateljska srodna duša kojoj nesebično predajem svo svoje povjerenje bez imalo skepse da će svaki sljedeći film kojeg napravi biti išta manje od remek-djela. Dakako, ovdje se radi o izuzetno subjekivnom izričaju, ali ako držite do uvaženih filmskih kritika, Wes je svakako novi ljubimac kritičara koji je od nezavisnog redatelja postao jedan od vodećih.

Hrvatski prijevod filma (Obitelj čudaka) ovaj se put začudo uklapa u kontekst jer je obitelj Tenenbaum krajnje čudna familija koja iziskuje koncizno seciranje, kako na individualnoj, tako i na kolektivnoj razini. Radnja filma podijeljena je na poglavlja, baš kao u knjigama ili dramskih tekstovima. U uvodnom dijelu, naratorskim glasom Aleca Baldwina predstavljeni su pojedini pripadnici peteročlane obitelji: Royal (Gene Hackman) i Ethel (Anjelica Huston) Tenenbaum roditelji su troje nadarene djece. Chas (Ben Stiller) je već kao dijete živio ubrzanim životom – jeo je obroke i pio kavu u svojoj sobi kako ne bi nepotrebno gubio vrijeme dok je u šestom razredu osnovne škole pokrenuo vlastiti biznis prodavajući miševe dalmatinere (bijele miševe sa crnim točkicama) različitim pet shopovima. Margot (Gwyneth Paltrow) je posvojeno dijete. Ona piše drame i u devetom razredu osvaja prestižnu nagradu od 50 000 dolara za svoje autorsko djelo. Richie (Luke Wilson) je postao teniskim šampionom već u trećem razredu osnovne škole, a uz to je svirao bubnjeve, slikao i  sakupljao autiće. Nakon uvodnog dijela, radnja se premješta dvadesetak godina kasnije čime ekscentričnost dotične obitelji dobiva svoju pravu formu.

Očekivani uspješni životni put darovite djece poprilično se izjalovio jer su svo troje postali, ugrubo rečeno, psihijatrijski slučajevi i potpuno neproduktivne jedinke. Chas je postao neurotik i psihotik jer je izgubio ženu u nesreći pa je posvetio život pripremajući svoju djecu (umanjene preslike) na moguće kobne i fatalne situacije. Margot je udana za čovjeka prema kojem ne osjeća ništa, emocionalno je distancirana i depresivna, provodi šest sati dnevno zaključana u toaletu gdje ležeći u kadi gleda televizor, dok je Richie prekinuo svoju tenisku karijeru nakon psihičkog sloma tijekom meča te je odlučio proputovati svijetom, uzduž i poprijeko, devastiran ljubavnim emocijama prema svojoj polusestri Margot. Ova tri razdvojena i zasebna svijeta, spletom okolnosti, ponovno su svedena na jedan i to pod krov nekadašnje kuće u kojoj su zajedno odrastali. Naime, Royal, njihov otac, uslijed financijskog sloma, odlučuje slagati svojoj ženi (na papiru, ali ne i u realitetu) i djeci da je bolestan te da mu je preostalo još šest tjedana života. To je bio jedini način da im se ponovno približi (jer je otišao od kuće još dok su bili djeca, u čemu oni indirektno pronalaze krivicu svog neuspjeha), plus, privremeno bi si osigurao krov nad glavom jer su ga izbacili iz hotela gdje je hedonistički živio posljednjih dvadesetak godina života.

Žanrovski je vrlo teško odrediti o kojem tipu filma se radi. Rekla bih da je Obitelj čudaka lucidna mješavina komedije i drame koja je maestralno oživljena sjajnom glumačkom postavom. Wes Anderson jedan je od rijetkih redatelja koji suvereno vlada svim glumačkim zvijezdama koje angažira u filmovima. Inače to može biti potpuno kontraefektno jer se, pretpostavljam, svi ti talenti interferiraju i ostaje jedno veliko ništa. No, kod Wesa to nije slučaj. Njemu apsolutno svaki lik ima svoju ulogu, ima svoj opravdani bitak kojim doprinosi određenoj atmosferi u filmu. Primjerice, njegov učestali suradnik na filmu, Bill Murray, u ovom filmu glumi Margotinog supruga Raleigha koji možda jest uspješan neurolog, ali je poprilično neuspješan u impresioniranju vlastite žene. Njegova uloga zanimljiva je sama po sebi, a što je još važnije, dodatno osnažuje ulogu Margot te pridonosi melankoličnoj filmskoj atmosferi. Također, tu je i Owen Wilson, koji inače uz Wesa potpisuje i scenarij filma, čime je ponovljena suradnja s hvaljenih filmova Rushmore i Bottle Rocket. Eli Cash obiteljski je prijatelj Tenenbaumovaca još od malih nogu. On  je također vrlo labilna i disfunkcionalna osoba što posebno dolazi do izražaja kada je pod utjecajem opojnih droga kojima je sklon.

Još uvijek mi nije jasno (i ne želim da mi bude, jer tad nestaje impresija) kako taj nevjerojatni redateljski um, kakav Wes posjeduje, uspijeva izgraditi tako kompleksne, neobične i zanimljive likove. Čovjek ima zapanjujuću sposobnost detaljiziranja, čime izgrađuje dodatnu psihologiju likova. Margot ne bi bila Margot da joj ne nedostaje jedan prst kojeg je izgubila pri posjeti svojim biološkim roditeljima, da ne puši od dvanaeste godine, što je vješto skrivala do svoje trideset i neke godine, da sa svojih devetnaest godina nije bila potajno udana za rastafarijanca te da s dvadeset i pet godina nije imala aferu s plemenskim čovjekom s Papue Nove Gvineje. Ti uvrnuti detalji čine je osebujnom, samozatajnom i nepredvidivom osobom.

Također, fascinantna mi je pomalo monotona atmosfera koja vlada u svim Andersonovim filmovima, što smatram i njegovim redateljskim pečatom. Vjerujem da ga baš zbog toga mnogi etiketiraju kao dosadnoga, ali ja sam apsolutno zavoljela tu atmosferičnu melankoliju koja je stvorena upravo minimalno atraktivnom radnjom i maksimalno atraktivnim likovima. S obzirom da je film zavrijedio nominaciju za Oscar jasno je da su i filmski učenjaci prepoznali njegovu osebujnu suštinu.

Možda se na prvo gledanje ne bi reklo, ali ovaj neobičan i ironičan film govori o već prožvakanim temama kao što su ljubav, usamljenost, druge prilike, oprost, obitelj. Anderson ih vješto reciklira i stvara unikatnu priču koju morate zavoljeti. Ako to nije eklatantan primjer redateljevog genija, onda ne znam što je.