NL’s Christmas Vacation (1989.)

National Lampoon’s Christmas Vacation (1989., 97 min.)

Redatelj: Jeremiah  S. Chechik

Scenarij: John Hughes

Glume: Chevy Chase, Randy Quaid, Beverly D’Angelo, Juliette Lewis, Johnny Galecki

Znam da je Božić (pod uslovom da ga slavite) vrijeme kad bi svi trebali biti veseli, opušteni i širiti radost na sve oko sebe. To funkcionira dok ne pogledam TV program. Nemojte me krivo shvatiti, ali ako vidim još jednom Home Alone, netko će nastradati. Možda ja, ali više televizor koji ću upucati, kao što to napravi Mr. Joshua u Lethal Weapon. Nije ni nekakvo posebno iznenađenje što je Macaulay Culkin ovih dana u posebno dubokoj depri zbog svega, em mu je karijera gone with the wind, em troši kao rusko vozilo na tablete i ine opojne stvari, em koji god da program pogleda, vidi samog sebe. Sad već zvučim kao Grinch, pa da ja to malo skratim i kažem osnovno – ako vam je do zabavnog filma o Božiću, tu je uvijek provjerena obitelj Griswald. Tata Clark, mama Ellen i klinčadija Audrey i Rusty. Mislim, OK, to je isto jedan od onih filmova koje znaju pustiti u ovo vrijeme, ali, iznenađujuće, ne tako često kako bi se moglo pomisliti. Možda radi onog National Lampoon’s predznaka (što je kao neka garancija da ćete sigurno vidjeti ponešto cica i guza), a možda zato što Griswaldi baš i ne šire potpuni joy kroz susjedstvo (šire ga oni što revnije mogu, samo što to završi… pa, demoliranjem nečega), a njihova off familija (rođaci, točnije) znaju i previše podsjetiti na osobne rođake kojih smo željni kao jučerašnjeg snijega.

O sadržaju vam nemam što pričati, o filmu već i otopljeni snjegovići znaju sve što se može znati, no možda da spomenem neke tako sporedne sitnice. Treći film u popularnom serijalu i film koji je uspio sakupiti ugodan broj zvijezda na jednom mjestu. Osim pouzdanog Chevyja Chasea (možda nije tako simpatičan kao vrišteći Culkin, ali je lik le-gen-da) i Beverly D’Angelo, koji su stalni, tu je još i jedna Julliete Lewis kao kći (bože, što je nju čudno vidjeti u komediji, ali ima talenta) te Johnny Galecki kao sinek. Tu je još i neizbježni Randy Quaid, te Raymondova mama, Doris Roberts te Julia Louise-Dreyfus. Recite što želite, ali ovako off beat cast glumaca jednostavno mora značiti drugačiju komediju od uobičajeno slatkih američkih klinaca i tipične sladunjavosti koju ponekad morate lopatom za snijeg sakljupljati s vaših tepiha. Doduše, nisu sve fore na razini, to se valjda nekako i podrazumjeva, a lagao bih kad ne bih rekao da ima i zrno tipično zahodskog humora (doslovnog – septička jama u jednom trenutku kaže KA-BUUUM), no shvatite to kao… odmak od uobičajene rutine.

Ono što filmu uspijeva jest proširiti taj držimo-se-zajedno-duh, ima čak i malo ekonomske kritike (ukinute božičnice – slučajan detalj, ali uklapa se u današnjicu) i dosta opuštenosti u izvedbi glumačkog casta. Naravno, Božić od filmova koji se bave time očekuje da ima povoljan kraj, ali to je ionako film da natovarite tanjur i uživate u besposličarenju. Jedino što bi vas moglo smetati jest… pa Chevy Chase (ljudi ga obično nešto ne vole previše), pa onda taj izvan rutine đir, pa dosta… jakih fora tipa spaljivanje mačke kad struja prošvika (to se dogodi kad nakalemite milijun žarulja na kuću) i sveopće izbjegavanje neke čvrste tradicije koje bi one malo ispravnijeg pogleda na cijelu priču moglo odbiti samo tako. Ipak, ovo je klasik (da, da, i Griswaldi su klasika isto kao i anđeo Clarence sa svojim krilima) koji, već ako niste skloni eksperimentiranju s nečim… tamo lijevim, funkcionira još uvijek kao švicarski sat i kao jako dobra zamjena za već debelo iritantnog Kevina i njegove Home Alone avanture. Stoga, Sretan Božić, ljudi, ako ga slavite, i dobru zabavu.