Mud (2012.)

Matthew McConaughey nije glumac širokog spektra, ili barem nije više. Ali u svojoj specifičnoj ulozi južnjaka najrazličitijih mogućih profila skoro je bez konkurencije. Mud je savršen izbor za napraviti sintezu McConaugheyjeva „južnjaštva“ i „coming of age“ filmova. U ovoj kriminalističkoj drami o odrastanju smještenoj na američki Jug, autor Jeff Nicholas referira i na svoje odrastanje, ali i na neke od temelja američke kulture.

Počnimo od Nicholsa, jednog od obećavajućih autora na američkoj filmskoj sceni. Njegov prvenac Shotgun Stories (2007.) jedan je od boljih južnjačkih indie trilera s dramskom i socijalnom podlogom koji je Nicholsa ispostavio kao mladog i obećavajuće kompletnog filmskog autora. Sljedećim filmom dospio je u fokus kritičke javnosti. U pitanju je nadrealna krimi-drama Take Shelter (2011.), zanimljiv film o psihološkom slomu jednog „doomsday preppera“. Mud je njegov treći film, smješten kompletno u okolinu u kojoj se Nichols najbolje oseća, ujedno i prvi podržan od art odjeljenja većih holivudskih studija. Estetika filma jest indie, film je nedvosmisleno autorski, ali vidi se sigurnost i sređenost više produkcije.

4

Njegov teritorij kombinacija je utjecaja estetike 90-ih (Nichols je rođen 1978. godine i 90-e su godine u kojima se formirao njegov stil) i južnjačke zabiti. Mud po atmosferi malo podsjeća na Winter’s Bone, smješten je u principu u milje južnjačke ekstremne sirotinje, i iako je nominalno postavljen u sadašnje vrijeme, silni retro elementi imaju vrlo precizno dramaturško opravdanje.

Riječ-dvije o radnji… Klinac Ellis (Sheridan) odrasta na splavu na rijeci s roditeljima koji su pred razvodom (McKinnon i Paulson). Slobodno vrijeme provodi s najboljim prijateljem po imenu Neckbone (Lofland), koji živi s rođakom Galenom (Shannon), lovcem na bisere. Klinci imaju običaj uzeti čamac i odvesti se na nenaseljenu adu i čačkati po jednom napuštenom brodu. Jednog dana, tamo će zateći skitnicu po imenu Mud (McConaughey), koji će ih očarati djetinjastim i praznovjernim pričama. Ellis mu želi pomoći da se ponovno nađe s devojkom svojih snova Juniper (Witherspoon), dijelom zato što on istovremeno proživljava i razvod roditelja i svoje prvo romantično iskustvo s dvije godine starijom curom. Neckbone je manje romantik, a više pametnjaković i želi neku opipljivu korist od Muda. Klinci će bazično postati Mudov kontakt s vanjskim svijetom, nabavljati mu dijelove da popravi stari napušteni brod, prenositi poruke do Juniper, koja se skriva u obližnjem motelu i obavještavati ga o policijskoj potjeri. Mud je u bijegu pred zakonom, jer je ubio Juniperinog nasilnog ljubavnika, sina-nasljednika jedne nasilne bogataške familije u Teksasu, i policajci su mu manji problem. Veći problem jako su bogati otac i brat ubijenoga, armija lovaca na ucjene i korumpirani policajci koji će prije obavestiti lovce nego sami uhapsiti nesretnog Muda. Jedini čovjek koji mu može pomoći, samo kad bi htio, njegov je poočim Tom Blackenship (Shepard), šutljivi Ellisov susjed s mnoštvom tajni…

44

Nichols zaista polako plete svoju priču. Usporeni ritam kod drama i trilera doprinosi južnjačkoj, vrućoj i lijenoj atmosferi, ali i preciznoj i detaljnoj karakterizaciji likova. I tu leži jedna od najvećih prednosti Nicholsovog filma: likovi su detaljni, a i dalje prepoznatljivo lokalni, nikako skicirani. Loša strana može biti box office, ali Mud nije film za široke mase, nabijen specijalnim efektima i reklamama. Mud je film za filmofile, za publiku koja zna cijeniti mentalni napor.

Mud nije naročito originalan film, sve njegove elemente već smo vidjeli, ali to je gotovo nebitno. Znamo kako će se radnja odvijati, što će se dogoditi sljedeće i kakve će reakcije imati likovi. Suština je da je sve smisleno i logično složeno u jedno cjelovito delo. Nichols će nas, pored cjelovite i slojevite filmske priče na tragu klasika američke literature, poput Twainovih Toma Sawyera i Huckleberryja Finna, nagraditi sjajnom akustičnom country muzikom koja se uklapa u okruženje i obiljem predivnih kadrova riječnog života u Herzogovom stilu.

Glumci su posebna priča. Nicholsov stalni suradnik Michael Shannon odlično koristi svoju malu ulogu. Lofland je simpatičan kao mudrijaš Neckbone, iako je njegov lik relativno skrajnut u radnji filma i služi da izmami osmijeh nekom blesavom dosjetkom. Roy McKinnan i Sarah Paulson uvjerljivi su kao par slomljen teškim životom na rubu razvoda. Čak i inače limitirana Reese Witherspoon odlično igra južnjačku ljepoticu iz nižih socijalnih slojeva. Tye Sheridan čini se kao glumac budućnosti, svoju debitantsku ulogu imao je kod art velemajstora Terrencea Malicka, i nastavlja se pojavljivati u relevantnim filmovima relevantnih autora, dobivajući sve veće i značajnije uloge i s tim se odlično nosi. Mud je možda njegova trajna referenca za holivudsku karijeru.

444

Posebna priča je McConaughey u naslovnoj ulozi koja mu omogućava da pokaže svoje talente. On zrači opuštenošću, iskrenošću i prostodušnošću svog lika, sjajno vodeći svoje mlade partnere kroz nimalo jednostavne glumačke zadatke. Moguće je da mu uloge nisu varijabilne kao sredinom 90-ih, kada je bio smatran velikom nadom, ali nisu ni epizodne uloge u različitim filmovima, gdje su njegovi likovi nerazvijeni zbog prostog nedostatka vremena na ekranu. McConaughey se možda drži svoje „zone ugodnosti“ (uloga južnjaka), ali to radi na najbolji mogući način, dajući svojim likovima obilje osobnog pečata. Uostalom, nije sve u versatilnosti. Kad smo kod versatilnosti, nju u ovom filmu demonstrira stari majstor filma i teatra, Sam Shepard. Već je dokazao da može odigrati različite uloge s temeljitošću i predanošću kakva se rijetko sreće. U ovom filmu, Shepard briljira kao šutljivi i tajnoviti Blackenship, sa sve tipičnom frizurom vojnog penzionera i jednakim takvim nastupom.

Mud je toliko dobar film da ga ne može pokvariti ni predvidljivost, ni brojni sporedni tokovi radnje, ni poneki filmski klišej. Ne kvari ga čak ni holivudski završetak, jer ovakav film o klincima (a što ne bi bio i za klince), traži takav kraj. Ovo je, iako neslužbena i modernizirana, prava i najbolja ekranizacija tvejnovskih motiva, pravi film za gledanje i uživanje.