Kratko sjećanje (2007.)

Kratko sjećanje (The Lookout, 2007., 99 min)

Redatelj: Scott Frank

Glume: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fisher, Carla Gugino, Bruce McGill, Alberta Watson

Kao iskusan scenarist koji je iza sebe imao nekoliko prilično uspješnih filmova i izgradio si solidno ime (Specijalni izvještaj, Prevoditeljica, Feniksov let, Out of Sight, Marley & Me, …), Scott Frank samouvjereno je skočio u redateljski stolac, predstavivši publici svoj (zasad) jedini film, kombinaciju drame i trilera pod imenom The Lookout. I dok su se naši distributeri još jednom odlučili “igrati boga” i filmu nadjenuti ime koje mu Frank očito nije namijenio, pretpostavljam da moram biti zahvalan što ovaj iznenađujuće kvalitetan prvijenac o mentalno oštećenom čistaču koji upada u samo središte plana o pljački banke nije kršten nekakvom nebulozom poput Očisti me – opljačkaj me.

Upravljajući jurećim kabrioletom pustom autocestom na putu prema maturalnoj zabavi gdje ga je, po svoj prilici, čekala titula „prom kinga“, Chris Pratt (Gordon-Levitt), uspješni sportaš i najpopularniji dečko na školi, zbog nesmotrenosti i želje da impresionira svoju lijepu djevojku skrivi tešku nesreću, izvukavši deblji kraj iz bliskog susreta s buldožerom parkiranim nasred ceste. Četiri godine kasnije, on je sjena svog nekadašnjeg sebe. Oštećenog mozga, Chris ni slučajno nije retardiran, ali je nesposoban funkcionirati bez stotinu post-ita zaljepljenih po čitavom stanu, s uputama poput: „uzmi sapun dok si pod tušem“ ili „uzmi ove ključeve kad izlaziš iz stana“. Slabog pamćenja, još slabijeg strpljenja i pomalo pošemerene motorike, on se vuče kroz život noseći se s teretom krivice zbog nesreće u kojoj su stradali njegov najbolji prijatelj i prijateljeva cura, održavajući kakav-takav kontakt s bogatom, od njega otuđenom obitelji koja mu plaća sve račune, ali ga smatra idiotom, i slobodno vrijeme provodeći sa slijepim cimerom (Jeff Daniels) koji „izgleda kao Larry Flint“, koji čisti njegova sranja (ne doslovce – sigurno postoji neka „ovdje obaviš nuždu“ naljepnica) i o kojem praktički potpuno ovisi. Isto tako, on redovito iz prikrajka promatra jedinu osobu koja je, uz njega, preživjela nesreću – svoju bivšu djevojku Kelly, s kojom mu je veza također pukla kao jedna od žrtava te noći na cesti broj 24. Jednako nesposoban oprostiti si i krenuti dalje sa životom kao i otvoriti konzervu umaka od rajčice, na mjesto nesreće vraća se svaki tjedan, toliko željan ponovno postati onom osobom koja je nestala pod teškim metalom nesretnog buldožera.

Nesretan, frustriran i naivan, Chris postaje lakom metom za Garyja Sparga (Matthew Goode), rječitog i šarmantnog kriminalca koji je naumio opljačkati banku u kojoj jednom tjedno Chris radi kao čistač. Uvjerivši ga da je pristanak na njihov prijedlog zapravo njegov prvi korak na putu povratka na stare slave samostalnosti i uspjeha, jer „onaj koji ima novac, ima moć“, Gary, uz pomoć zavodljive djevojke sugestivna imena Luvlee, uvlači Chrisa u svoj veliki plan krađe milijuna, gdje jadni Chris, u pokušaju da postane samostalan, zapravo postiže upravo suprotno i postaje marionetom u rukama skupine kriminalaca koja se koristi njegovom životnom situacijom, pa i seksom, da bi ostvarila svoje pohlepne ambicije.

The Lookout, ne dajte se zavarati, nije tipični film o pljački banke. Akcije, naravno, ima – i to u čist’ dovoljnim količinama – ali u centru pažnje nedvojbeno je Chris i njegovo mučenje da svoj život ponovno vrati na stare staze s kojih je skliznuo u nesreći koja je od njega napravila invalida ni približno toliko u fizičkom, koliko u intelektualnom i emocionalnom smislu. Dok poput djeteta upada u pripremljenu zamku, tone sve dublje u probleme iz kojih se nije sposoban izvući, i pritom se otuđuje od svojih jedinih pravih prijatelja jer ga ovi podsjećaju na njegov vlastiti hendikep, Chris kod gledatelja izaziva suosjećanje, razumijevanje i privrženost, pa je nekako i logično da su najsvjetliji trenuci filma oni u kojima je glavni lik prikazan najljudskije – kad pokuša pričati s privlačnom ženom za šankom ili dok, primjerice, objašnjava ocu da više ne može s njim igrati šah. S te strane možemo mirne duše reći da je cijela ta priča s pljačkom banke zapravo u pozadini, dok cijeli film, bez dileme, nosi lik Chrisa, odnosno fenomenalan Joseph Gordon-Levitt.

Tvrditi da čitav film počiva isključivo na talentiranim leđima nekadašnje zvijezde Trećeg kamenčića od Sunca možda i ne bi bilo najpoštenije prema odličnom Jeffu Danielsu u stvarno solidno odrađenoj sporednoj ulozi, ali činjenica ostaje – oduzmite The Lookout­-u glavnog glumca i cijeli film pada u vodu prosječnosti, a upravo zbog inzistiranja na Chrisovu razvoju, oporavku i težnji za uspostavom normalnijeg života lišenog tisuća post-ita i tečajeva za ljude s poteškoćama u učenju, The Lookout izlazi iz sjene osrednjosti i probija se na površinu kao svjež, povremeno dirljiv i ni u jednom trenutku dosadan. Kad to začinimo fino doziranim dodatkom akcije, možemo pred sobom razabrati zanemareni, vrlo dobri film koji služi kao više nego uvjerljiv dokaz da je Gordon-Levitt svoju kvalitetu potvrdio s puno više stila i vremenski puno prije uloga u simpatičnom 500 Days of Summer ili famoznom Inceptionu.

Oni koji bi mogli pomisliti nešto u stilu „šta me boli ***** za nekog kripla i njegovu nesposobnost da poševi nešto, zašto je pucnjava trajala samo pet-šest minuta?“ – krivo ste upisali na Pirate Bayju, vjerojatno vam se omaklo u pokušaju da utipkate „Fast Five“. Smatram ovaj film odličnom mješavinom drame, trila i akcije, gdje se ni jedan od elemenata ne pojavljuje nauštrb drugoga, nego zajedno čine cjelinu koja me, baš kao i njen glavni glumac, stvarno ugodno iznenadila. Pred njim je, pak, ako ćemo suditi po kvalitetnom odabiru uloga i primjetnoj prirođenoj sposobnosti koja je uvijek krasila one najveće – da cijeli film ponese na svojoj grbači – prilično svijetla budućnost u kojoj bih želio vidjeti što je više moguće ovakvih naslova.