Matt Dillon, Lili Taylor, Marisa Tomei, Fisher Stevens, Karen Young, Adrienne Shelly

Norveški redatelj Bent Hamer odradio je nimalo lak i poprilično vrhunski posao.

9,7

8,0

Piše: Sandro Sadžak

3. mjesto na Natječaju za najbolju recenziju ‘Matej Lovrić’

Heinrich Karl Bukowski, da je živ, taj kurvin sin vjerojatno bi u svom stilu prokomentirao ekranizaciju svojeg romana, pretpostavljam da bi prvo redatelja usporedio s običnom idiotom zato što je uopće odabrao ekranizirati baš njegovo djelo, no poznavatelj Hanka znao bi što on zaista misli. Da bi recenzija ovog komada uopće bila dostojna riječi, potrebno i neizbježno je ovih par minuta biti Charles Bukowski, što je, rekli bi neki napuhani, tek iz jaja izlegli kulturnjaci – pretenciozno. Da bi se itko, osim u određenim kontekstima svakodnevice, u potpunosti mogao identificirati s Hankovim mislima, potrebno je bar u jednom segmentu života dotaknuti dno. Tko ne zna o čemu je riječ: to je onaj osjećaj kad pomisliš da ne može gore nego što jest. Iako bi se tu vjerojatno i ja, baš kao i drugi, prevario, jer uvijek može gore. Svako dno pojedinac percipira na sebi svojstven, ali uvijek ispravan način.

Pikarski, kakav jest, roman Factotum, autobiografsko djelo Charlesa Bukowskog, dobio je poprilično vjernu, istoimenu ekranizaciju. Kad je već neizbježno spomenuti sâm roman po kojem je film nastao, valja spomenuti da to nije nikakvo remek-djelo, samim time ni ova ekranizacija ne može se okititi već spomenutim pojmom jer ne ulazi u okvire genijalnosti kao takve, nadmašuje je svojom jednostavnošću. Bukowski, taj nesretnik, čovječanstvu je podario nevjerojatnu čistoću svoje duše zarobljenu u tijelu alkoholičara. Neodoljivim šarmom slamao je srca brojnim ženama diljem planeta, dok je u drugu ruku postao glasnogovornikom alkoholičara intelektualaca. Seksist i šovinist, rekla bi većina za Bukowskog vodeći se analogijom da su mu žene većinom služile kao seksualni objekti, s obzirom na koji način se prema njima ophodio cijeli život, ali to bi bilo apsolutno nekorektno i netočno, jer Factotum to i potvrđuje, Bukowski je prije svega okorjeli, surovi romantik.

2

Bez zadiranja u dubinsku etimologiju, doslovno značenje latinske riječi ‘factotum’, u prijevodu je ‘radnik za sve poslove’ ili ‘majstor svih zanata’, baš kao što stoji i u podnaslovu. Hank Chinaski (Matt Dillon) prije svega je pisac, pa bitanga, intelektualac, introvert i alkoholičar. Promijenio je nebrojeno poslova, a na nekima se ne zadrži ni cijeli jedan dan. Iskreno, tko bi i volio ili voli raditi u tvornici krastavaca ili kao rezač leda. Neposlušan je i ponekad agresivan, lijen je i radišan, nepopravljivi zavodnik kontradiktoran sam sebi. Chinaski je biće koje se ne snalazi u ulozi čovjeka, on ne pripada ovome svijetu, dok svijet pripada njemu. Svakodnevno piše kratke priče i neumorno ih šalje izdavaču koji ga smatra luđakom i ne objavljuje njegova djela. Upoznaje Jan (Lili Taylor), alkoholičarku i promiskuitetnu vrhunsku jebačicu s kojom ima burnu vezu…

Kratkotrajni poslovi i kratkotrajne ljubavi i kratkotrajna poznanstva. Svi smo ih prošli. Upravo spomenute kratkotrajnosti sačinjavaju dramatičnost kako ovog filma, tako i suštinu života. Ti kratkotrajni događaji formuliraju nezaboravna sjećanja kojih ćemo se rado ili nerado sjetiti s vremena na vrijeme. Upravo kratkotrajna perceptivnost trenutka jest spomenik vremenu sada i prije i ubuduće, jer u konačnici upravo percepcija tvori ovo u čemu se nalazimo, a nazivamo ga životom. Ta kratkotrajnost čini neprimjetnu vremensku zamku i ovjekovječuje trenutak u doživotno sjećanje, u iskustvo. Podsjeća nas i opominje, savjetuje i uči i nasmijava i rasplače i zagrli i nikad ne napusti.

3

Iako se u filmu očituje njegova daskališna gluma, čvrsto stojim iza riječi kad kažem da je Mattu Dillonu uloga Hanka Chinaskog najbolja koju je izveo u karijeri. Kostimografija i šminka pobrinuli su se da Dillon zaista liči na Bukowskog, što možemo primjetiti po jednostavnoj odjeći koja neodoljivo podsjeća na original, dok je sâm gard glavnog glumca poprilično vjerna kopija originala. Savršeno ukomponiran izbor glumica, Lili Taylor i Marisa Tomei odišu nevjerojatnom seksualnošću, dok u isto vrijeme odbijaju i privlače svojom ovisnošću o alkoholu. Norveški redatelj Bent Hamer odradio je nimalo lak i poprilično vrhunski posao. Radi boljeg prikaza realnosti, kroz film se proteže statični kadar dubinske perspektive iz kojega se lako iščitava redateljeva profesionalnost. Za ljubitelje Jima Jarmuscha i Akija Kaurismakija, Bent Hamer neizostavan je u kolekciji. U scenarističkoj kolaboraciji s producentom Jimom Starkom, koji je ujedno producent Jarmuschevih filmova (Down by Law, Coffee and Cigarettes, Night on Earth), Hamer je uspio bez iznimke prikazati pogled na svijet Charlesa Bukowskog, dok je dodatnoj atmosferi i gorko duhovitoj nadi pridonijela savršeno maditativna glazba norveške džezerice Kristin Asbjornsen.

Factotum je film o životu i upornosti. Cijelo vrijeme gromoglasno viče: „Život je jedan, radi ono što voliš.“ Factotum baca u očaj i izbavlja iz očaja i šapuće: „Sam si, ali nisi jedini“.

1

Nažalost, nije ovo jedan od filmova koji mogu „izgurati“ baš svi, što će reći da bi svakako trebali, jer zaroniti bar preko ekrana u sociološke i kulturološke, a ujedno i gospodarske probleme surove kapitalističke današnjice samo su jedna prekrasna pljuska i hladan tuš realnosti na našu ionako teško podnošljivu svakodnevicu. Na neodoljiv način, proizišle iz dubine duše, preko pera člana drugog vala beat generacije, uime skromnosti i zahvalnosti valja izdvojiti napisane, ekranizirane i vječne riječi:

Ako siromašni ne mogu biti pristojni između sebe, nitko drugi neće biti.

Charles Bukowski