Edward Škaroruki (1990.)

Piše: Matea Rebrović

Edward Škaroruki (Edward Scissorhands, 1990.)

Redatelj: Tim Burton

Glume: Johnny Depp, Winona Ryder, Dianne Wiest, Kathy Baker

Tim Burton i Johnny Depp opet imaju zajednički projekt!? Miruj, srce moje! Ovaj dvojac je spoj vrhunskog talenta i neobične kreativnosti kakve rijetko viđamo u filmskom svijetu, a nakon dvadeset godina filmske suradnje, još uvijek nas uspiju iznenaditi i zadiviti. Upravo je Edward Škaroruki bio njihov prvi zajednički projekt; film koji ih je vinuo u visoka holivudska nebesa i praktički nam predstavio novi filmski stil, kojeg otada nazivamo “burtonovskim”.

Ovo je fantastična drama iz 1990. koja nam objašnjava legendu o postanku snijega, no ispod bijelog pokrivača nalazi se topla, ali tužna priča o ljudskim nedostacima. Peg (Wiest) je prodavačica preparata za ljepotu tvrtke „Avon“ koja ni svojim susjedama ne uspijeva ništa prodati. Nakon neuspješnog dana, odluči posjetiti „ukletu“ kuću na brdu iznad svog susjedstva ne bi li tamo uspjela nešto “uvaliti”. Kroz prekrasan vrt, pa zatim i polupraznu, mračnu i zastrašujuću kuću, Peg dolazi do krovišta, gdje pronalazi neobičnog mladića koji umjesto ruku ima, ni više ni manje, nego škare! Hrabra Peg ne bježi, saznaje da se mladić zove Edward (Depp) i na svoje pitanje zašto ima škare umjesto ruku dobiva odgovor: „Nisam dovršen.“ (Poslije iz Edwardovih sjećanja saznajemo da je stari majstor umro prije nego mu je uspio sastaviti ruke). Peg se iznenadi Edwardovom dobrotom i ljubaznošću pa ga odluči odvesti kući. Iako nespretnom u ljudskoj civilizaciji, odlučna Peg pomaže mu prilagoditi se njezinoj obitelji, susjedima i svakodnevnim situacijama.

Ispočetka sve ide po planu, Edward je odlično prihvaćen od strane obitelji i napornih susjeda. Postaje lokalna zvijezda jer, zahvaljujući svojoj neobičnosti, otkriva talent šišanja; bilo čempresa ili ljudske kose. Dobri momak Edward zaljubljuje se u Peginu prekrasnu kćer Kim (Ryder), no doživljava niz neugodnosti od strane njezinog dečka. Obrat se događa od trenutka kada najnapornija susjeda od svih, Joyce (Baker) pokuša seksualno iskoristiti nevinog momka. No kada je on odbije, Joyce okreće sve susjede protiv njega. Kako mu sve više ljudi okreće leđa, tako Kim počinje osjećati nešto prema njemu. Ona sama to shvati u divnoj sceni gdje Edward u njihovom dvorištu „stvara“ snijeg tijekom izrađivanja ledene skulpture. Hoće li Edward dobiti priliku da voli i bude voljen usprkos nizu nesretnih okolnosti?

Otkud početi? Nisam ni znala da su prije dva desetljeća znali ovako „baratati“ pokretima kamere. Nisam mislila da bi ovaj film mogao biti tako prekrasno vizualiziran. Nisam vjerovala da će, preko mladića sa škarama umjesto ruku, uspjeti dotaknuti neke teške teme s kojima se susrećemo u svakodnevnom životu. Sada znam, mislim i vjerujem.
Depp je dokazao da je i kao dvadesetogodišnjak bio vrhunski glumac ovom, po mom sudu, svojom najdirljivijom izvedbom. Burton je, pak, ovim filmom pokazao svoju kreativnost i otada mu je put dobro poznat. Ovaj film savršen je sklop komičnih, romantičnih i fantastičnih elemenata, djelo koje će vas nasmijati, raznježiti, a neizbježno i rastužiti.

Teško se može naći mana ovom filmu, no ipak me bode nešto u oči. Lik susjede Joyce je slika i prilika Peg Bundy iz Bračnih voda, no možda je to i bila namjera?

U svakom slučaju, ovaj film apsolutna je preporuka iz više razloga. Za početak, ako ste fan dvojca Burton-Depp, sigurno ga ne želite propustiti. Zatim, ovo je jedan od rijetkih filmova neobične tematike koji će vas dirnuti u srce na ovakav način. Treće, mislim da gledanje filma spada u opću kulturu. Dalje, talent i kreativnost su neosporni. I za kraj, svaki put kada osjetite pahulje snijega na svojoj koži, znat ćete da je stvar – u Edwardovim rukama.