Žena u crnom

Žena u crnom (The Woman In Black, 2012., 95 min.)

Redatelj: James Watkins

Glume: Daniel Radcliffe, Ciaran Hinds, Janet McTeer, Sophie Stuckey, Liz White

Ocjena: 8/10

Bila je to 1989. godina. Legendarni japanski car Hirohito izgubio je borbu s rakom tankoga crijeva, zloglasni serijski ubojica i švaler Ted Bundy spržio se na Floridi, ali ne na plaži, vaš jednogodišnji recenzent baš je u to vrijeme počeo učiti trčati po stanu i zaletavati se u štokove, a britanska je publika po prvi put upoznala intrigantni televizijski horor po imenu Žena u crnom. Dvadeset tri godine kasnije, tijekom kojih se bez prestanka izvodila i istoimena predstava u Londonu, svjetlo dana ugledao je i remake. S Harryjem Potterom u glavnoj ulozi (znam da se vjerojatno svim silama Radcliffe želi riješiti te etikete, ali u tome mu ovaj HP fan neće pomoći), svježe predstavljena Žena u crnom neusporedivo je skuplja, produkcijski bogatija i tehnički kvalitetnije izvedena, ali i dalje tako stara i tradicionalna poput viktorijanskog zdanja u kojem se radnja odigrava.

Mladi odvjetnik Arthur Kipps dobiva nalog hitno otputovati na tjedan dana u nekakvu britansku selendru riješiti oporuku vrlo stare lokalne gospođe koja je konačno otegnula papke. Kao traumatiziranom udovcu kojem je žena umrla pri porođaju i ocu četverogodišnjeg dječačića za kojeg se pokušava brinuti, Kippsu ni na poslovnom planu ne cvjetaju ruže i ne smije si dozvoliti da zajebe i ovaj zadatak. Međutim, osim izrazito nepovjerljivih i negostoljubivih lokalaca, koji svi od reda ili ne pričaju s njim ili ga tjeraju na prvi vlak natrag za London, Kippsu će neugodnu dobrodošlicu doći zaželjeti i uznemireni duh jedne ožalošćene, raspižđene majke, neugodna pojava za sva osjetila i razlog zbog kojeg svake godine u selu strada više djece nego čeških avanturista diljem svijeta. Hoće li Kipps, svemu usprkos, uspjeti obaviti zadatak i vratiti se sinu, i hoće li naporna baba konačno naći svoj spokoj?

Da kojim slučajem ja idem pisati priču o duhovima, bez ikakvog posebnog znanja osim onoga koje sam stekao gledanjem ili čitanjem desetaka djela ove tematike, proizvod tog mog laičkog petljanja u scenarističke vode bila bi otprilike ovakva priča. Osnovna nit Žene u crnom stvarno nije revolucionarna. Stara viktorijanska kuća – sa svim pratećim škripavim stepenicama, paučinastim lusterima i raspadnutim kosturima u ormaru – baza je izrazito agresivnog duha nesretne pokojnice koja je s ovog svijeta otišla s nekim neriješenim računima, pa dane provodi skićući se po seocetu i nagovarajući djecu da skaču kroz prozore, utapaju se u valovima ili piju antifriz. Vrata se otvaraju i zatvaraju, pojavljuju se blatni tragovi dječjih stopala po parketima, odrazi u ogledalu iskaču da vas presječe u kičmi, stolci se bez prestanka njišu… Znate kako to već ide. Međutim, originalnost na stranu, s ovakvim je postavkama prilično teško usrati stvar. Ima nešto istinski jezivo u prastarim, napuštenim drvenjarama na tri kata, kricima blijedih žena, kostima mrtve djece na dnu močvara, plišanim majmunima na navijanje koji sviraju sami od sebe. Svoje karte, koliko god puta već bile viđene, Žena u crnom odigrava sa stilom, u pravo vrijeme i u pravoj mjeri.

Kako se Radcliffe snašao u njemu novom području, borbi sa silama tame? Sasvim dobro, rekao bih. Istina, pomalo su mi bile smiješne scene u kojima razgovara sa sinom, nekako je on još uvijek premlad (23) za takve uloge pa ostavlja dojam eventualno starijega brata, ali što se ostatka filma tiče, nikakvih zamjerki na njega ne mogu imati. Ako nastavi ovako raditi, možda će dokazati da je spreman za veće stvari od serijala koji ga je proslavio, pa će i ljudi početi govoriti kako „onaj mali iz Harryja Pottera uopće nije loš“. Noćna mora svakog potencijalnog one trick ponyja.

Film ne nudi ništa novo, ali pokazuje da je staro gradivo savladao u potpunosti. Uz nekoliko zanimljivih rješenja (dobra je fora s pticom koja imitira naricanja žena kojih se naslušala) i dosta izmijenjenu priču iz originala, Žena u crnom konvencionalan je, tradicionalan i predvidljiv hororac, ali njegova učinkovitost, dobra gluma (ističe se i Potterov dobar poznanik iz Daniela Radcliffea, Ciaran Hinds), vizualna superiornost sličnim filmovima i nepogrešiv viktorijanski ugođaj, u kojem i najdosadnija čajanka izgleda strašnije od većine novijih hororaca, pobrinuli su se da bude smješten u onu slabo ispunjenu ladicu s naljepnicom „uspješni remakeovi“. Dakle, fanovi originala i općenito ljubitelji pripovijedaka o gostima s „onoga svijeta“, ugasite svjetla, zavucite se pod deke, pripremite živce za prilično jezivu odu dobrim starim pričama o duhovima, i slobodno odahnite – ova prerada ne bi vas smjela zaviti u crno.

13 Responses to “Žena u crnom”

1. vanja says:

meni treba neko vrijeme da se na radcliffea naviknem bez nimbusa i wanda. a općenito, recka je excellent i meni osobno jedno tri puta bolja od filma, ali hajde, kontam, u nedostatku bilo kakvih jačih filmova koji su iole horor … (“iole” – jel’ to vama smiješna riječ?)

2. vanja says:

(i da – “jedno” tri puta. :D tako se kaže u mom selu.)

3. Gjuro says:

Radcliffe dosad i nije radio ništa drugo osim borbe sa silama tame (čak je i polagao kolegij sličnog naziva). Nije čudo da se dobro snašao – ima čovjek prakse. :)Super recenzija, standardno svenovski duhovita. Film se gleda prvom prilikom.

4. Sven Mikulec says: