Racija: Iskupljenje

Racija: Iskupljenje (The Raid: Redemption, 2011., 101 min.)

Redatelj: Gareth Evans

Glume: Iko Uwais, Joe Taslim, Donny Alamsyah, Yayan Ruhian, Pierre Gruno, Tegar Setrya, Ray Sahetapy

Ocjena: 9/10

Kada je riječ o akcijskim filmovima, možemo ih podijeliti u dvije kategorije: one u kojima meci frcaju na sve strane i sve je u vatrenom oružju i one gdje je riječ o dobroj staroj tučnjavi, gdje pucaju kosti i junaci se bore do iznemoglosti. Akcijama priče obično nisu jača strana, pa ni gluma. Dobro, ima izuzetaka tom pravilu, posebno kod onih visokobudžetnih, ali ako gledam akciju zanima me akcija i adrenalin koji ona donosi. Priča i gluma su mi sasvim sporedni faktori. Velika mana akcijskih filmova je učmalost tj. nakon nekog vremena obično sve počinju ličiti jedna na drugu i postanu isprane i suvišne, ali s vremena na vrijeme se pojavi film unutar žanra koji razbije tu učmalost i postavi nove žanrovske standarde. Poslije nekog vremena svi autori akcijskih filmova počnu kopirati taj film nadajući se uspjehu i opet se vraćamo na onu priču o učmalosti i ispranosti žanra.

Prošle tj. ove godine, film koji je definitivno uzdrmao temelje akcijskih filmova i koji je postavio nove standarde dolazi nam iz… Imate tri šanse da pogodite. Amerika? Ne. Francuska? Ne. Hong Kong? Ne, ali blizu. Tajland? Ne, ali još bliže. Riječ je o Indoneziji. Da, dobro ste pročitali. Novi akcijski film godine, vrlo moguće i desetljeća, dolazi nam iz Indonezije, a glavni je “krivac” za to Gareth Evans, mladi Velšanin trenutno na radu u Indoneziji. Da, dobro ste čuli. Velšanin nam donese indonezijski film i rasturi sve konkurente, koji su blijedi naspram njegova filma. Čovjek otišao poslom u Indoneziju da snimi dokumentarac o indonezijskoj borilačkoj vještini, pencak silat, upoznao Ika Uwaisa, dostavljača, a ostalo je već legenda. Dvojac je prvo 2009. snimio Merantau (2009.), također veoma hvaljeni akcijski film, ali su puni pogodak postigli svojim drugim uratkom, Racija: Iskupljenje (The Raid: Redemption, 2011.).

Kritičari i publika širom svijeta poludjeli su za filmom uzdižući ga na pijedestal akcijskih filmova desetljeća, pa čak i nekoliko desetljeća unazad i odmah da vam kažem da ne griješe previše. Racija je zaista jedna eksplozivna, adrenalinom nabijena akcija od početka do kraja. Imate pucnjavu, imate tučnjavu, imate krvi, slomljenih kostiju, nevjerojatnu koreografiju i sve to za cijenu od mizernih 1,1 milijuna dolara. Što bismo samo dobili da su im dali 5, da ne pričam o 57 milijuna koliko je dobilo ono smeće od Ghost Ridera: Duh osvete (Ghost Rider: Spirit of Vengeance, 2012.). Volio bih to vidjeti. Evan barem zna svoj posao za razliku od one dvojice izvikanih, Taylora i Neveldinea.

Racija je film sav podređen akciji, počevši od priče. Film se otvara spremanjem za posao Rame, kojeg glumi Iwais, mladog specijalca koji ima trudnu suprugu. To jutro on ide na opasan zadatak s kojeg se možda neće vratiti, moli se Bogu, pozdravlja suprugu i oca, ljude koji mu najviše znače, a možda ih više neće vidjeti. On i još 19 specijalaca ide u misiju hapšenja nemilosrdnog dilera drogom koji živi u samom srcu ozloglašene četvrti Jakarte, u svojoj stambenoj zgradi, gdje izdaje stanove kriminalcima i sličnom ološu te sve to paranoično nadzire svojim kamerama. Zgrada ima 30 katova, specijalaca je 20, neprijatelja i previše. Kako doći do glavnog i izvući živu glavu iz svega toga? Teško, gotovo nemoguće, ali Rama se ne da. On je čovjek koji ima razloga da preživi te shvaća da je jedini način preživjeti i izvući se doći do narkobosa preko mora neprijatelja.

Evans je u priču ubacio još par elemenata tek toliko da priča ne bude previše isprana, ali nemam ništa protiv nje. Znači, jedna zgrada, 30 katova, 20 specijalaca i more kriminalaca. Možete zamisliti o kakvoj se tu tuči radi. Ima tu i malo vatrenog obračuna, ali ono u čemu film briljira ta je adrenalinska akcija, gdje kost udara o kost, nemilosrdni udarci frcaju na sve strane u jednoj nevjerojatnoj koreografiji uz odličnu Evansovu režiju. Čovjek uspijeva u onome što rijetko koji redatelj današnjih akcija uspije, a to je odlično praćenje te silne akcije uz odličnu preglednost, gdje nećete dobiti epileptični napad ili nagon na povraćanje od silne trešnje kamere i nekih brzih, nekontroliranih pokreta.

Naravno, Amerikanci su već otkupili pravo na remake. Neka su nam veliki Manitu i Šiva na pomoći ako do toga dođe. Već vidim da će režiju prepustiti nekom nikogoviću koji misli da zna režirati jer je odradio par spotova Lady Gage i Linkin Parka, scenarij nekom piscu glazbenih spotova, a glavnu će ulogu imati Jason Statham, vjerojatno. Ljubitelji akcija, mozak na pašu, daljinski u ruke, gomilu kokica s jedne, a sok s druge strane i pritisnite play.

6 Responses to “Racija: Iskupljenje”

1. Marin says:

Ja sam, eto, pogledao film. Istina je da je akcija fenomenalno režirana, ali to je, brate mili, sve. Ne vidim razliku između ovoga i, lupam, Cranka spomenutog dvojca Neveldine/Taylor. Visoko-oktanska akcija i jedno i drugo, s tim da je ovaj indonezijski film jeftiniji, ali ne i puno, ako uopće, bolji. :)

2. Mirnes Alispahić says:

Pazi, od ovog filma nisam ni očekivao ništa osim dobre akcije, a to sam i dobio. Neveldine/Taylor su po meni dva izvikana lika koji nemaju veze sa vezom, ali to je moje mišljenje. Crank mi također nije čemu :)

3. Jelena Djurdjic says:

preizvikan. nije mi uopšte bilo intezivno ili ne znam šta. akcija kao akcija je ok, i tuče su super koreografski urađene, ali nema voljnog/motivacionog  momenta a za mene onda ni napetosti i uopšte potrebe da pratim radnju i šta će biti

4. Mirnes Alispahić says:

Kolegice, da si mene pitala odmah bi ti rekao da ne gledaš jer po tvojim recenzijama ovo mi ne djeuluje kao nešto što bi ti se svidjelo. Za mene je ovo odlična akcija, gdje me je kupila koreografija i tečna režija akcionih sekvenci kakva se rijetko može naći u današnjim akcijama (pogledaj već spomenuti dvojac N/T ako već nisi pa će ti biti jasno o čemu pričam :)) Priča ovdje jeste slabija strana i nema te napetosti kako i sama kažeš, ali zato ima odlične tuče što mislim da je i bio glavni cilj cijelog filma :)

5. Ivan K says:

Nevjerovatno dobar.svaka cast

6. ante pavic says: