Čudesni Spider-Man

Čudesni Spiderman (The Amazing Spider-Man, 2012., 136 min.)

Redatelj: Marc Webb

Glume: Andrew Garfield, Emma Stone, Martin Sheen, Rhys Ifans, Sally Field

Ocjena: 8/10

Tobey or not Tobey… pitanje je to koje uopće nije.

Andrew Garfield, taj talentirani mladac koji je pošteno zasukao rukave i dokazao talent u filmovima mnogo izazovnijima od ovog ljetnog blockbustera (Never Let Me Go, Boy A, The Social Network), zaslužuje da mu čvrsto stisnem ruku kad ga sretnem na ulicama L.A.-ja jednog dalekog kolovoškog dana. Da ovoga časa preko svoje PR-ice objavi kraj karijere, šokira svijet odlukom da odlazi uzgajati voće i više nikad ne kroči pred kameru, osim eventualno na kakvoj godišnjoj izložbi lubenica, za filmski svijet, čijim se pasivnim članovima svi mi rado smatramo, napravio je sasvim dovoljno. Iz kolektivne glave ljubitelja stripova, superheroja ili općenito filmova uspio je istisnuti sliku Tobeyja Maguirea kako se šepiri New Yorkom, s emo frizuricom, samodopadnim pogledom i vrtnjom kukovima od koje se milijunima zavrtio želudac. U ovoj neumornoj, napadnoj, ponešto osuda vrijednoj utrci za novcem, Andrew Garfield preuzeo je štafetnu palicu i ovu promjenu treba dočekati s podjednako entuzijazma i s jednako raširenim rukama kao kad je George Clooney svoje Batman odijelo (da, ono s bradavicama!) objesio o klin i dopustio Baleu da uskoči u njegove svega jedanput nošene cipele. Spider-Man, dame i gospodo, dobio je novo lice, i to jedno zbog kojeg Spidey-maska više neće morati ostavljati dojam – maske srama.

Ravno je deset godina prošlo otkako je mlađahni Tobey Maguire, tada godinu dana mlađi no što je Garfield danas, utjelovio jednog od najpopularnijih Marvelovih superjunaka, koji je svoju filmsku verziju čekao još od sedamdesetih godina, kad je Nicholas Hammond u tajicama trčkarao televizijskim ekranima. Majstor Raimi napravio je dobar posao s ovim filmom, tu nikakve dileme nema: film je primljen iznenađujuće dobro među uvijek namrgođenim kritičarima, a s financijske strane, zaradio je šest puta više nego što je potrošio, što su cifre od kojih boli glava. Obradivši Spideyjeve početke, skiciravši grbav put Petera Parkera od ignoriranog i maltretiranog srednjoškolca do kostimiranog zaštitnika grada, Spider-Man je utro stazu još dvjema nastavcima. Nijedan od njih nije nas izuo iz cipela – drugi se nastavak još i može nazvati successom, dok bi za trećeg većina prije rekla da sucks ass. I dok je logično da kad-tad nekome padne na pamet fascinantnu priču o ovome momku ispričati na drukčiji, jedinstveni, neki svoj način, iznenadilo nas je što je prošlo tek deset godina. Je li prerano za reboot? Dežurni kritičari komercijaliziranog, gramzivog, bezdušnog Hollywooda reći će: apsolutno. Odijelo Tobeyja Maguirea još se nije pošteno ni osušilo od znoja, a već se neki novi klinac vere po gelenderima Velike Jabuke. Nisam fan mehaničkoga štancanja filmova i parazitskog iscrpljivanja istih provjerenih recepata do iznemoglosti, i prvi ću hraćnuti na film koji smatram nepotrebnim. No, isto tako, kao što nam otkriva i ovaj ovdje naslov, prvi ću i dići palac gore kad ugledam nešto vrijedno naše pažnje.

Peter Parker (Garfield) momak je kojem ne cvijetaju ruže u životu. Nerazjašnjenim nestankom i tajanstvenom smrću u avionskoj nesreći, njegovi roditelji obilježili su ga još kao klinca, ostavivši ga u rukama dobronamjernih i iznimno dragih ujaka i ujne (Martin Sheen i Sally Field), i definirali kao osobu. Sedamnaestogodišnji Peter nepopularan je pametnjaković vidljivo sklon znanosti, povremena žrtva tipičnih američkih filmskih bullyja i preko ušiju zaljubljen u ljupku članicu debatnog tima Gwen (Emma Stone). Kad jednog poslijepodneva odluči malo dublje istražiti nestanak roditelja, kratka istraga dovede ga do tvrtke Oscorp, u kojoj je jedna od glavnih poluga očev bivši dugogodišnji partner i prijatelj, dr. Curt Connors (Rhys Ifans), stručnjak u potpunosti posvećen probijanju granica međuvrsnoga genetičkog inženjeringa. Na pravom mjestu u pravo vrijeme, Peter biva izložen višeminutnom maženju sa stotinama paukova, od kojih mu jedan uskoro zadaje sudbonosni ugriz. Iako brzo shvaća kroz kakve promjene mu tijelo prolazi i koje mogućnosti mu nove sposobnosti nude, Parker Junior preuzima odgovornost i postaje Spider-Man tek kad mu ujak strada nasred ulice u nasumičnom napadu koji je naš junak mogao, i trebao, spriječiti, a kad se u čitavu priču umiješa i misteriozni humanoidni reptil koji se po noći „našika i radi haos“ po gradu, Peter Parker shvaća koju su mu sudbinu onaj mali pauk i obiteljsko nasljeđe namijenili.

I dok nema smisla boriti se protiv činjenice da Čudesni Spider-Man obrađuje dobar dio iste tematike kao i Raimijev deset godina stariji film, ima itekako smisla reći da je za kvalitetan novi početak Spider-Man filmova ovako nešto zbilja bilo potrebno. Čini se da ima puno ljudi koji koriste ovu sporu i, na jedan skromniji način, već viđenu karakterizaciju lika kao argument da nam Amerikanci opet nude muda pod bubrege, da nam izvlače zadnje pare iz opustošenih džepova da bi nas navukli da gledamo istu stvar još jednom, samo u 3D-u i s muževnijim glumcem. Takav uskogrudan stav mogu zagovarati samo oni koji su zaboravili ili ne žele vidjeti koliko je Spider-Man šturo i površno ne razradio, već svega skicirao nastanak ovoga superjunaka. Mršavka Petera ugrize pauk i drugo se jutro ovaj probudi – nabildan?! Raimijev film jest uzbudljiv i dinamičan, ali pošteni razvoj karaktera lika ne samo da je poželjan, već je i apsolutno nužan ako želimo dobiti serijal filmova koji nas neće impresionirati isključivo kvantitetom. Prva polovica Čudesnog sporija je, atmosfera se gradi polakše nego u jedinici, ali daleko od toga da nas redatelj Webb (ime teško da je moglo prikladnije) tlači i guši u svome odgađanju akcije. A kad ona krene… Odjednom ćete se naći uhvaćeni u mrežu i jedino što će vam bespomoćnima preostati jest da se opustite u naslonjaču i uživate u letu zajedno s junakom čije vas avanture uveseljavaju još od malih nogu.

Mnogo se očiju zakolutalo zbog Kirsten Dunst u Raimijevoj trilogiji, iako sam uvijek smatrao da je reakcija publike na lik Mary Jane i njenu glumu otpočetka bila ponešto pretjerana. Međutim, za sve vas koji u njoj i sapunici koju je donijela serijalu vide jedan od problema Raimijevih ekranizacija, slobodno odahnite – Emma Stone, čiji fan stvarno nisam, odradila je korektan posao, a pisci su se pobrinuli da sladunjave scene svedu na minimum, tako da su strahovi od nove M.J., čini se, zaista bili neutemeljeni.

Solidnoj priči, sasvim lijepim efektima i pristojnom nemesisu pridodano je i nešto zbilja kvalitetnoga humora (urnebesna scena s noževima), a, ništa manje važno, pazilo se i da čitava cjelina nije zasićena patetikom, melodramatikom i natruhama sapunice u koju se ovaj serijal, bojali smo se ne tako davno, vrlo lako mogao pretvoriti.

Garfielde, što čitaš? Suit up! Veselimo se dvojci.

16 Responses to “Čudesni Spider-Man”

1. Matea Rebrović says:

Dakle dobar? E sad, ići gledati u kino Spidermana ili Ice age? Moram izabrat jedno.
    Ne voliš Emmu Stone!? :O *tup tup* Cura je nevjerojatno prirodna i talentirana.
    Recenzija odlična, haha za Tobeyevu sliku. Ali on meni nije toliko smetao, a Kirsten Dunst još manje. No uopće ne sumnjam kako je Garfield onaj pravi :)
    Ne znam,baš me zanima kako je ispao ovaj Spiderman.

2. Deni Zgonjanin says:

Ova fotka sa Tobeyjem je fenomenalna :)!

3. Sven Mikulec says:

Prvo Spider-Mana gledaj :D

Znam, SVI obožavaju Emmu, meni se zamjerila “Easy A”-jem.

Ali je bila u Superbadu, što je ogroman plus. :)

4. Matea Rebrović says:

Baš sam mislila pogledat Easy A jer još nisam. Sad više nisam sigurna da budem :D Super je u The Help i Crazy Stupid Love. No nećemo sad gušiti recenziju sa Emmom :D

5. Jelena Djurdjic says:

ni ne čitam dok ne odgledam :D

6. Marin says:

Mali je Garfield odličan izbor za Peter Parkera, a živo me zanima kako je ispala “ljubavna priča” Petera i Gwen s obzirom da ih je kroz nju vodio Marc Webb. :)

7. Anonymous says:

Meni je u Easy A Emma baš super, a i općenito mi je super. :)

8. Luther says:

Recenzija je, kao i uvijek top notch, a – Tobey or not Tobey – hahaha. Andrew Garfield je sjajan, baš je bio Peter Parker. :D Nadam se da će snimit što više nastavaka jer s Andrewom ne mogu fulat.

9. Matea Rebrović says:

Pogledan u kinu, odličan mi je. Moglo je bez par patetičnih stvarčica, no ajde. Veselim se nastavcima :)

10. Emma Frost says:

kako možeš ne voljet emmu stone,cura j apsolutno savršena :D meni je ovaj film bio odličan,bolji od povratka viteza tame

11. goodye says:

Nisam pogledao, ali morat cu. Recenzija fino napisana, samo ne znam zasto ljudima smeta Toby? Meni uopće nije bio loš a i Kirsten Dunst mi je lijepa ali o ukusima se ne raspravlja

12. goodye says:

btw, malo pogledajte slike, Emma i Kirsten su kao sestre :)

13. Sven Mikulec says:

ˇ@ goodye:

Meni nije bio antipatičan, ali nimalo. I onda sam vidio ovo:

Znam da nije on kriv, vjerujem da je samo slijedio upute… ali wtf. :)

14. goodye says:

hahaha, znao sam, cim sam napisao da ce netko to izvuci :)Ali u njegovu obranu mislim da je bio odlican dok je glumio “zarazenog”.Jer je bas ono sto “spajdi”  treba biti, neki streber tamo, malo poruzan i smotan, koji je odjednom dobio moci.

15. swvi says:

iako sam fan onih ranijih spidermana ( prva dva tocnije, treci je bio ajme meni ), svidja mi se ovaj novi, ozbiljniji pristup filmu, skoro jednako koliko i onaj cartooni…. nije nista extra, ali neka su rebootali, jer mi se cini da ( ako ostane u rukama marc webba ) film ima potencijala ( svi nastavci koji ce doci jel ) i jedva cekam vidjeti dali cemo konacno vidjeti neke od spidermanovih protvnika iz stripa koje toliko zelim vidjeti na filmu

16. Carlito says:

raimijev je utrošio duplo manje vremena na “karakterizaciju” pa ga i u tom aspektu šije.