Trgovina iza ugla (1940.)

Trgovina iza ugla (The Shop Around the Corner, 1940., 99 minuta)

Redatelj: Ernst Lubitsch

Glume: Margaret Sullavan, James Stewart, Frank Morgan, Joseph Schildkraut, Felix Bressart, William Tracy, Sara Haden, Inez Courtney

Nije mi bilo svejedno kad sam počeo gledati film star više od sedamdeset godina jer, bez obzira što ne zazirem od povremenih blast to the past izleta u filmsku prošlost, uvijek me pomalo strah da više nisam sposoban uživati u jednostavnim i nepretencioznim filmskim pričama iz jednog drukčijeg razdoblja Hollywooda. Na moju sreću, još uvijek mi za potpuni filmski užitak nisu neophodne masovne scene bitaka, ekstravagantni specijalni efekti ili stotine različitih egzotičnih lokacija. The Shop Around the Corner definitivno me je podsjetio da je za dobar film dovoljna i samo jedna zanimljiva i topla ljudska priča.

Temeljen na drami Miklósa Lászla, film redatelja Ernsta Lubitscha (Heaven Can Wait, Ninotchka, Trouble in Paradise) donosi priču o dvoje ljudi koji rade u malom gift shopu u Budimpešti, ali se međusobno baš ne podnose najbolje. Čini se da Alfred Kralik (James Stewart), omiljeni trgovac vlasnika dućana, i Klara Novak (Margaret Sullavan), nova zaposlenica, nikako ne mogu pronaći zajednički jezik. Istovremeno, nisu svjesni da se postupno zaljubljuju jedno u drugo razmjenjujući anonimna pisma. Ako ovaj zaplet izgleda poznato, vrijedi spomenuti da je ista priča obrađena još barem dva puta – mjuzikl In the Good Old Summertime iz 1949. godine (Judy Garland) i rom-com You’ve Got Mail iz 1998. (Tom Hanks, Meg Ryan) također su bazirani na istoj drami.

Ideja je zapravo vrlo simpatična i jednostavna, a sam film djeluje gotovo kao kazališni komad, no ne mogu reći da to umanjuje doživljaj. Istina je da smo danas naviknuti na sasvim drukčiji tempo i dinamiku u filmovima, no vrijedi se malo vratiti u prošlost i pokušati uživati u nečemu što se više ne snima. Uz ultra ubrzanu svakodnevicu, vjerujem da ovakav umirujući film može čak i pozitivno djelovati na zdravlje. Šalu na stranu, ovaj film je definitivno prava stvar za večernju razbibrigu u ovo hladno predbožićno vrijeme, barem za one gledatelje koji nisu alergični na crno-bijele filmove.

Glumu mi je teško komentirati (ili kritizirati) jer mi se ovakav tip filma čini kao nešto nestvarno, kao potpuno drugi oblik izražavanja od ovog što uglavnom gledamo danas. Svejedno, mislim da je James Stewart uobičajeno dobar te da odlično funkcionira u tandemu s Margaret Sullavan, i ovo im nije bila jedina suradnja. Frank Morgan (glumi vlasnika trgovine Huga Matuscheka) posebno je uvjerljiv i simpatičan, a nevezano uz ovaj film odmah mi pada na pamet podatak da je u Čarobnjaku iz Oza odglumio (ako se ne varam) čak pet različitih likova. Ostatak ekipe je također kvalitetno dočarao uobičajenu dinamiku u jednoj maloj, gotovo obiteljskoj trgovini, i s te strane nemam nekih zamjerki. Doduše, Joseph Schildkraut možda u određenim trenucima djeluje kao da se još nije potpuno uhodao u glumu u zvučnom filmu, no to je čak i dobro jer njegov lik tako ispada još smiješnijim.

Sve je ostalo uglavnom na mjestu. Dijalog nije zamoran, kamera i zvuk su solidni, i tijekom cijelog filma uravnoteženo se izmjenjuju komične i romantične situacije (iskušani rom-com recept). Uredu, neke situacije danas možda ne djeluju toliko komično kao prije sedamdesetak godina, ali meni je odgovaralo odmoriti malo od ponekad previše forsiranog Carrey-Sandler- Ferrel-Stiller-Carell-Black tipa humora. Nije da ne simpatiziram dečke, ali treba malo odmoriti od njih, mogu lako postati naporni. Također se isplati podsjetiti kako se nekad nasmijavalo i zabavljalo filmsku publiku. Jedino što me donekle iznenadilo jest sama završnica filma. Osobno mi se čini da film malo naglo završava tako da me zatekla odjavna špica, ali to ne treba čuditi ako je scenarij vjerno pratio dramu – očigledno je stigao do samog kraja. Možda se ipak mogla dodati koja sekunda da gledatelji ne budu uhvaćeni na prepad, no sad već imam osjećaj da cjepidlačim.

Kao što je i sam naslov filma običan i jednostavan, takvo je i sve ostalo u ovom filmu. Jednostavna trgovina, nešto manje jednostavni međuljudski odnosi, obični trgovci i jedna pozitivna, romantična priča – u ovom slučaju, sasvim dovoljno sastojaka za jednu kvalitetnu romantičnu komediju. The Shop Around the Corner može se okarakterizirati kao čistokrvni predstavnik svog žanra i vremena, i odličan primjer kako za dobar film nije potrebno previše. Međutim, bojim se da to sigurno neću uspjeti objasniti 3-D generaciji.

2 Responses to “Trgovina iza ugla (1940.)”

1. vanja says:

ja sam film prvi put pogledala upravo ovih dana, otkako je sklopljena lista. ta lagana atmosfera. kako bi možda oni, koji ne mogu “bez kolora” pomislili, da su svi ovi filmovi tako jednostavni i topli, tako bi shvatili koliko griješe.

“The Shop Around the Corner” mnogo daje, veseo je, s uvijek natprosječno dobrim jamesom stewartom :D (ah. tagged).

Krasna recenzija i krasan filmić, kome se da odvojiti vremena barem za pola ovih bisera u ovo čudno vrijeme – i točno je da pozitivno djeluju na čovjeka.

2. Aksel says: