Mark Rein-Hagen, otac ‘Vampirea’: Jednog dalekog dana kompjutorske igre sustići će mogućnosti pravog roleplayinga

Piše: Sven Mikulec

Otac vampira. Krsni kum RPG-ova. Bog svijeta tame. Marka Rein-Hagena u geekovskom društvu fanova boardgameova ne treba previše predstavljati, ali s obzirom da se znanje o vampirima jednog dijela naših čitatelja svodi na tvajlajt je sranje, o cijenjenom ćemo gospodinu napisati nekoliko informativnih redova uvoda. Rein-Hagen je krajem osamdesetih razvio potpuno novu društvenu, role playing igru – Vampire: The Masquerade. Tijekom desetljeća ova je igra stvorila ogromnu vojsku odanih fanova, ne tako davno i mene unovačivši u svoje redove. Par godina ranije, u suradnji s Jonathanom Tweetom Rein-Hagen je stvorio svijet Ars Magice, još jednog planetarno obožavanog RPG-a, a svojim je radom i idejama praktički stvorio čitav World of Darkness, što je zajednički naziv za tri različita svijeta u kojima se odvija radnja mnogih društvenih igara ovoga tipa. S gospodinom Rein-Hagenom nisam želio popričati samo zato što jednom tjedno guštam u Vampireu, već i zato što je svojim radom itekako utjecao na filmske vampire kakve ih znamo danas i na poimanje vampira u popularnoj kulturi općenito. Od propale TV serije iz devedesetih i raskida partnerstva s White Wolfom, preko True Blooda i Twilighta, sve do Kickstarter-angažmana i selidbe u Gruziju, Mark i ja virtualno smo se podružili i pročačkali po svim temama koje su nam pale na pamet.

2

U razvijanju koje igre ste se najviše uživali?

Vampire je bio najzabavniji jer je to bilo prvi put da samostalno razvijam igru, da imam apsolutnu slobodu da radim što god mi srce poželi. Nisam morao nikome udovoljavati osim sebi, ja sam bio konačni sudac. Bio je to fantastičan osjećaj. Osjećao sam se poput boga. Isto tako, u to sam vrijeme stvorio čitav World of Darkness, tako da… bio je to vrlo kreativan period mog života. Čisto, istinsko uzbuđenje.

Kako ste došli na ideju da razvijete Vampire: The Masquerade? Jeste li znali da radite na nečemu što će utjecati na živote tolikog broja ljudi?

Ideja mi je sinula dok sam se vozio na Gen Con i zurio kroz prozor. Već za nekoliko mjeseci znao sam da će ta igra promijeniti sve. Da će biti jedna potpuno nova vrsta RPG-a. Ono što nisam znao jest koliko će se snažno i duboko ljudi povezati s igrom i svijetom Vampirea.

Zašto ste prekinuli suradnju s White Wolfom?

Prekinuli smo suradnju jer sam se preselio u San Francisco i prestali smo biti u redovitom kontaktu, nekako smo se udaljili. Kratko i jasno, mislili su da mogu dizajnirati igre bolje i brže bez mene, i neko su vrijeme imali pravo, to jest, išlo im je dobro. Na duže staze to možda i nije bila najbolja ideja. Bilo kako bilo, mene je taj potez ako ništa drugo doveo ovdje gdje sam sada, u drugo najsretnije vrijeme mog života, kad ponovno stvaram jedan potpuno novi svijet.

6

Kako to da ste se odlučili otići na dug odmor od svijeta igara? Zašto ste se 2008. preselili u Gruziju?

Odlučio sam se odmoriti jer nisam imao ništa novo za reći i bio sam prilično sretan svojom drugom karijerom, onom u političkom i medijskom konzaltingu. Jako mi se dopao Tbilisi jer sam htio istražiti ovaj dio svijeta, i fantastično je mjesto za podići obitelj, ako ne uzmemo u obzir ruske invazije. Ali one obično ne traju dugo. Nisam očekivao da ću toliko dugo ovdje ostati, ali mjesto mi je zbilja priraslo srcu.

Što mi možete reći o projektu Kindred: The Embraced? Zašto je serija ukinuta u devedesetima?

Pa, Mark Frankle je umro, a bez njega nije bilo serije. Čak i s njim, to nije bila neka serija, ako ćemo biti iskreni. Showrunner je mislio da zna kamo ide s njom, mislio je da ima viziju i da nije bilo prave potrebe da poštuje taj svijet Vampirea. Loša procjena, stari. Vrlo frustrirajuće. Ali dobro sam se borio, čak su mi zbog toga neko vrijeme i zabranili dolazak na set. Ponosan sam na to.

Što mislite o načinu na koji su vampiri predstavljeni u suvremenim filmovima?

Konstantno se iznenađujem i istovremeno mi je drago kad vidim koliko me ‘kradu’! U početku smo pokrenuli nekoliko tužbi, koje smo dobili, ali o tome ne smijem pričati. Međutim, sada su ljudi puno pametniji kad kradu, ne smijete autorski zaštiti ideje, pa se uglavnom rade posvete. Nije li zakon što je toliko World of Darkness storytellera i pripovjedača napisalo New York Times bestselere ili radilo na TV serijama? Iznimno zakon.

Kad pričate o tužbama, mislite li na True Blood ili možda Underworld?

Ne smijem o tome govoriti zbog potpisanog ugovora. Ali kao što sam rekao, ako je odrađeno na pravi način s poštovanjem, kao posveta, sasvim sam cool s time.

7

Zašto za vas kažu da ste utabali stazu da žene uđu u pretežno muški svijet RPG-ova?

Vrlo sam ponosan što su mi, godinu dana nakon izlaska Vampirea, praktički svi u biznisu prišli i rekli – promijenio si igranje, otkud su dovraga došle sve ove žene? Prije Vampirea nije bilo puno žena, a sada je na Gen Conu više manje podjednak broj muških i ženskih igrača. Prokleto sam ponosan na to. Neki muški igrači još uvijek su mizogine seronje, ali mislim da su žene danas savršeno sposobne zauzeti se za sebe i poslati geekove tamo gdje im je mjesto. Prije su bile u tolikoj brojčanoj manjini da to nije bilo moguće. Zbilja uživam igrati sa ženama, sklonije su mom stilu igre. Više roleplayinga, manje dice roleplayinga.

Trenutačno se navlačite s nestrpljivim i, koliko sam uspio vidjeti na Redditu, prilično bezobraznim igračima koji su podržali vaš projekt Demokraciju na Kickstarteru i već dvije godine čekaju da igra izađe. Koju ste lekciju naučili iz cijele ove nezgodne priče?

Naučio sam da Redditov AMA (Ask Me Anything) nije dobro moderiran kako su mi obećali – hoću reći, nije nimalo – i naučio sam da se Kickstarter kampanje nikad, ali nikad ne rade samostalno. Uvijek imajte ekipu oko sebe. Ako se razbolite, ako ste sami, sve će jednostavno stati. Također sam naučio da Kickstarter na neki način može biti i slijepa ulica. Naravno da je to prečica do novca, ali jako je malo igara, ako ijedna, koje su financirane na ovaj način, a da su zbilja, zbilja kvalitetne i da su donijele nešto novo svijetu. Na kraju priče, morate stvoriti svoj proizvod i prodati ga u dućanima. Što je točno ono što sada mislimo napraviti. Imamo prave ulagače i dogovore za tisak velikog broja komada, prijevode i mnogočlano osoblje.

5

Vodite borbu s internetskim trolovima, istom vrstom parazita koji su neki dan otjerali Zeldu Williams s društvenih mreža. Kako takve ljude spriječiti da se iživljavaju nad svijetom?

Mislim da u glavama nekih geekova čuči nešto bolesno i pokvareno. Tijekom života toliko su ranjeni zafrkavanjem i maltretiranjem da se i sami pretvore u svoje mučitelje, samo što oni maltretiraju na internetu i anonimno jer su prevelike kukavice da se tako ponašaju u stvarnom životu i suoče s posljedicama. Njihovi prijatelji najčešće znaju za to, ali dopuštaju i ignoriraju takvo ponašanje, jer su sretni što barem oni nisu mete. Najbolji način da im se stane na kraj je da se od ljudi zahtijeva da na internetu koriste svoja prava imena, ili da se barem moraju registrirati s pravim imenom i pravom kreditnom karticom. Problem s time što je Twitter izbacio Zeldine mučitelje je što su se već drugi dan vratili pod novim imenom. Druga stvar koju možemo napraviti jest da ne toleriramo maltretiranje drugih ljudi, kad se to događa u vašoj web-okolini ustanite i zauzmite se za tu osobu. Nemojte vrebati iz prikrajka i biti tiho kad netko trpi uznemiravanje, svejedno radi li se o nekom slavnome ili samo nekom klincu.

Demokracija je igra o političkim savjetnicima koji pokušavaju preuzeti kontrolu nad državama, ali političke interakcije možemo naći u doslovce svakoj vašoj igri. Otkud izvire tolika strast za politikom?

Politika je uključena sve pore ljudskog života, sve se u obitelji, selima, gradovima i civilizacijama okreće oko politike. Vođenje posla je politika, svejedno radilo se o autarkiji ili nekom obliku demokracije. Mi razmišljamo i sanjamo politički, svuda je oko nas, u zraku kojim plovimo kao ljudska bića. Volim politiku jer me zanima ljudsko stanje i zašto radimo stvari koje radimo, i kao individualci i kao grupe. Pitanje nije zašto uključujem politiku u sve svoje igre, pravo je pitanje zašto drugi dizajneri igara to ne čine. Kako možete napraviti RPG bez realistično složenim političkim interakcijama među grupama? To jednostavno ne razumijem.

Je li moguće da se video igre toliko razviju da mogu parirati stolnim RPG-ovima po mašti i mogućnostima?

Da, naravno, jednoga dana. Jednoga dalekog dana moći ćemo igrati igre u našim lucidnim snovima, čitav korak dalje od virtualne stvarnosti. Ali do tog dana, stolni RPG-ovi imat će opipljivu prednost, u tome što su potpuno slobodna forma, sve se može dogoditi, niste ograničeni maštom ili budžetom kreatora igara.


Blitz-pitanja:

Najbolji vampirski film u posljednje vrijeme? Let the Right One In mi se dopao.

Najgori vampirski film ikad? The Little Vampire je bio jednostavno užasan.

Igra prijestolja, knjige ili serija? I knjige i serija su izvrsni, iz potpuno različitih razloga. Zajedno tvore nevjerojatnu šećernu bombu.

Davanje intervjua, kolika gnjavaža od 1 do 10? Intervjui u kojima samo moram pričati su lagani, 1. Intervjui u kojima moram tipkati (poput ovog!) su gnjavaža, 8. Ali i to je dio posla, pa nema smisla plakati zbog toga.

Team Edward ili Team Jacob? Team Claudia (Intervju s vampirom).

Da slučajno zaigrate Vampire s Obamom, što mislite koji bi klan on izabrao? Vjerojatno bi bio Ventrue. Ima toliko dostojanstva, a i to bi bila sigurna odluka za njegove odnose s javnošću. Da nije predsjednik, vjerojatno bi se želio malo više zabaviti i riješiti se napetosti, pa pretpostavljam Brujah.

2 komentara za “Mark Rein-Hagen, otac ‘Vampirea’: Jednog dalekog dana kompjutorske igre sustići će mogućnosti pravog roleplayinga

  • tonymelo says:

    Zakon! Samo mislim da laže čim zine kad je u pitanju Demokracija. Kakva prokleta logistika? Ako je imao igru u glavi, samo jedan primjerak treba napravit, ostalo se lagano naštanca. S obzirom da se posvađao i s White Wolfom, i s ljudima na setu Kindred: The Embraced, i s ljudima na AMA mislim da bi problem mogao biti u njemu. :)

  • Alien says:

    Koja gomila gluposti tipa prevelikog ega i premalo dobroih ideja.

Leave a Reply

Your email address will not be published.