Subverzivno na Subverzivu

Piše: Petra Bušelić

U sklopu ovogodišnjeg Subversive Festivala u subotu je u zagrebačkom kinu Europa otvoren i 7. Subversive Film Festival (3.-11.5.), filmom Prezaduženi Andree Segrea, koji je tematiku novog Subverziva najavio tek suptilno, a ne direktno u glavu, što to se može reći i za ostatak filmskog programa.

Dokumentarac o „grčkom bluesu“ – rebetiku – kao pandan portugalskom fadu, španjolskom flamencu i slavonskim tamburicama, tematizira crnu dušu, (nesretnu) ljubav, besparicu, alkohol i droge (dakle teme koje i Dubioza voli eksploatirati: zbog svjetske krize nemam za rizle). Rebetiko je glazba otpora siromašnih, socijalno isključenih egzilanata, zbog čega u suvremenoj ekonomskoj krizi ponovno postaje aktualna. Grčka kriza, srećom, ipak ostaje samo suptilan podtekst filma, konkretizacija onoga o čemu rebetiko  pjeva već stotinu godina i za što često služi kao lijek. Iako preglumljen (uz opasnost da postane ego-trip Vinicija Capossele), film je dobar podsjetnik na to da se i dostojanstveno siromaštvo, odavno prognano iz Hollywooda kao sramotno, može naći na velikom platnu. „Grčko sunce nije u krizi“, a po filmu sudeći, nije ni rebetiko.

1

Za selekciju subverzivnih filmova zaslužan je Dragan Rubeša, a program se sastoji od šest dijelova – u igranoj konkurenciji gledat ćemo filmove Ne želim se umjetnički uzdizati Maxa Linza („Zbogom hipsteri, dobrodošli u Berlinsku Republiku!“), Vlažna područja Davida Wnendta („Nijedan otvor ne ostaje neistražen“), Ljubiti, piti i pjevati Alaina Resnaisa (nije film o Vuci!), Susreti poslije ponoći Yanna Gonzalesa (umoran par pokušava razbiti monotoniju svakodnevice orgijom), Forma Ayumi Sakamoto („japanski Micheal Haneke“), Putovanje na zapad Tsaija Ming-lianga (vrlo, vrlo sporim koracima) i Otmica Michela Houellebecqa Guillaumea Niclouxa (mockumentary o književnoj superzvijezdi).

U dokumentarnoj konkurenciji, osim spomenutog filma Prezaduženi, natječu se i Anderson Annekatrin Hendel (o zvijezdi opozicijskih literarnih krugova berlinske četvrti Prenzlauer Berg u doba DDR-a koji je istodobrno bio i doušnik zloglasnog Stasija), Miris revolucije Viole Shafik („Četiri priče i četiri pogleda na Egipat danas, nakon što se krv na Tahriru osušila“), Aerodromska pista – proboj modernizma, III. dio Heinza Emigholza (treći nastavak trilogije o zgradama i ljudima), Dolazimo u miru Huberta Saupera (SAD pokrada Južni Sudan), Pine Ridge Anne Eborn (pripadnici indijanskog plemena Lakota još uvijek se bore za dostojan položaj u društvu), Krv Pippa Delbona („Ogoljeti vlastitu intimu do kraja i podijeliti je bez ikakvih ograda i filtera“) i Dnevnik bez fikcije Junga Yoon-suka (južnokorejski klan Jijon optužen za otmicu, torturu, silovanje i brutalno ubojstvo pet osoba čiji je grijeh bio besramno bogatstvo).

Svojevrsni je hajlajt filmskog festivala Priča o filmu: Odiseja Marka Cousinsa, koja u osam dana, po dvije epizode dnevno, prikazuje povijest svjetskog filma kroz isječke iz više od 1000 filmova. Odiseja je zapravo priča o filmskim inovacijama, stvarima koje danas na filmu uzimamo zdravo za gotovo i ne primjećujemo, a netko ih se trebao sjetiti. Snimana na svim nastanjenim kontinentima, Priča o filmu pokušava ispraviti i “rasistički grijeh propusta” ili zanemarivanja svjetskih kinematografija (osim europske i Hollywooda) u dosadašnjim povijestima filma.

1ryan

Povodom hrvatskog izdanja Povijesti seksualnosti Michaela Foucaulta, Queer momenti donose šest filmova koji tematiziraju seksualnost iz raznih kuteva. Tu su Ranjenik Patrice Chéreau (o muško-muškom poljupcu koji eskalira u osobnu katastrofu), Inicijacije Annie Sprinkle i Veronice Vera (odnos morala i seksualnih fantazija), Derišta Jean-Pierrea Melvillea (brat, sestra i ljubomora), Salo ili 120 dana Sodome Piera Paola Pasolinija (fašizam i ljudi jedu govna, ovaj, konzumiraju fekalije), Caravaggio Dereka Jarmana (renesansnog umjetnika seksualno zlostavlja kardinal Del Monte) i Gerontofilija Brucea LaBrucea („lopta ne pita za godine“ ili kako već).

Sekcijom Hommage počast se odaje Alainu Resnaisu (Noć i magla, Hirošimo, ljubavi moja) Veri Chytilovoj (Rajskoga drveća plod jedemo), Miklosu Jancsu (Golaći) i Sergeu Bozonu (Francuska), a  Retrospektiva Trinh T. Minh-ha donosi sedam njezinih filmova (Remontaža, Goli prostori – Življenje je kružno, Prezime Vijet, ime Nam, Snimi sadržaj, Priča o ljubavi, Četvrta dimenzija i Noćni prolaz).

Zagreb, 03.05.2014 - Projekcijom filma Prezaduzeni u kinu Europa otvoren je 7. Subversive Film Festival

Projekcije filmova održavaju se u Kinu Europa i Kinu Tuškanac.

Jedan komentar za “Subverzivno na Subverzivu

  • Mance says:

    Gledao sam jucer Dolazimo u miru, prilicno me odusevio. Sad se ceka Gerontofilija

Leave a Reply

Your email address will not be published.