Četvrti dan Opuzen Film Festivala: Trijumf ‘Svetaca’ u Opuzenu!

Piše: Jerko Vičić

2

Četvrti dan festivala bio je znakovit po nekoliko stvari – predstavljanju švedskog filma (čak 12 naslova), kompletiranju Mediteranskog triptiha prikazivanjem Izaka, jutarnjem foto safariju Neretvom, izletu koji je pružio priliku svim gostima za druženje i uživanje u predivnom riječnom krajoliku, te na koncu kiši koja je pokušala omesti večernje projekcije, ali samo djelomično uspjela.

Filmovi zemlje partnera – Švedske, prikazani su u Likovnom salonu od kasnog prijepodneva do večeri, a uključivali su 4 dugometražna i 8 kratkometražnih naslova:

Palme–prikazuje život i vrijeme Olof Palmea, švedskog premijera, do njegovog ubojstva 1986. godine.

Avalon – priča o ostarjelom organizatoru zabava, koji, naviknut da sve teče po planu, biva zarobljen u kaotičnim slučajnostima i po prvi puta stavljen na milost i nemilost pomoći dobrih ljudi.

Iznad plavog neba– prikaz  (ne)poslovnog iskustva mladića koji dobija posao u hotelu arhipelaga i biva uvučen u mutne poslove sa svojim šefom.

Posljednja rečenica – kronika života švedskog novinara Torgnyja Segerstedta koji je tijekom 30-ih alarmirao javnost na prijetnju fašizmom.

Kratkometražni filmovi prikazani su sljedćeim redom: Glazba jednog apartmana i šest bubnjeva, Mala djeca, velike riječi, Anders & Harri, Robovi, Vrijeme za kavu, Astrid, Nestašan i Objedujući.

Po dva naslova iz kategorija dokumentarnog filma (Mama Jaky, Pacijent) i hrvatske selekcije (Zajedno, Sveci) prikazana su navečer na Rivi. Izak i Velika ljepota napunili su u isto vrijeme Pjacu te pružili vrhunski filmski ugođaj pristunima, prvotni kao talijanska posveta dječjoj mašti, a potonji kao njegov stariji, odrasli brat, i studija o estetskoj i emotivnoj anatomiji Rima.

Veoma simpatični mladić Paolo Bernardi, koji nam se pridružio i na foto safariju, predstavio je svoj film Mama Jaky, dirljiv i vizualno impresivan dokumentarac o trudnoj afričkoj djevojci i njenom nastojanju da rodi unatoč vijestima o prirodnom pobačaju.

Pacijent dokumentarni je film  Zdenka Jurilja, naracija o stanju pacijenta prije, tijekom i nakon operacije srca, a nadahnut Kantovom mišlju: „Što mogu znati? Što moram raditi? Čemu se mogu nadati? Što je čovjek?“

Zajednoje kratki film Daniela Kušana, sina poznatog pisca dječjih romana Ivana Kušana, i redatelj adaptacija očevih djela (Koko i duhovi, Zagonetni dječak). Dok je drugi naslov iz ove kategorie Slučajnorazmatrao ljubavni život kao skup loših odluka i neizbježno žaljenje za onim što nikad neće biti vraćeno, Kušanov film se fokusira na klasične probleme bračnog života – financijske tegobe, seksualna iskušenja od treće strane, monotonija, i gubitak strasti. Lako se gleda, i zahvaljajući scenskoj strukturi, uspješno poentira predvidljiv kraj. Kušan se dokazuje kao jedan od naših najtalentiranijih redatelja.

Velika ljepota (La grande bellezza) talijanskog redatelja Paola Sorrentinanesumnjivo je, kao dobitnik Oscara, Zlatnog Globusa i BAFTA nagade, najrazvikaniji film festivala. O njemu je detaljno izvještavala i kolegica Jelena s Kustendorf Film Festivala, a kako film još nema službenu recenziju na FAK-u, i to bi se moglo promijeniti. Svima je jasno da se radi o izuzetnom filmu bogatog vizualnog karaktera i vješte dinamike. No, Velika ljepota, kao favorit, ne odolijeva kiši, i projekcija na Pjaci morala je biti prekinuta. Trijumfirao je zato jedan underdog, film koji je prikazivan paralelno s Velikom ljepotom, na Rivi, i koji jeipak okupio respektabilnu brojku gledatelja. Radi se o filmu Sveci, mladog splitskog redatelja Ivana Perića, koji se može opisati kao oda Splitu sredinom 90-ih, i bez pretjerivanja, komediji kakvu domaće tržište nije dugo, ako i uopće vidjelo. Ovo je bila ujedno i svjetska premijera filma, a nakon projekcije uslijedio je i zanimljiv i opušten intervju s redateljem, kao i glumcem Tinom Bandinijem (Šporki) i majstorom zvuka Gildom Bavčevićem.

 

Nastao kao Perićev diplomski rad, sniman gotovo bez budžeta i ovisan o dobroj volji svojih autora i sviju uključenih u sam projekt, Sveci je filmski analog samom opuzenskom festivalu – vođen entuzijazmom, iz kojeg je skrojena kvaliteta. Ovim putem treba čestitati i selektorima Mateji Perojević, Lani Nikolić i Miji Alendar, kao i ostatku OFF tima što su prepoznali filmski iskrene naslove, i složili program zavidne raznolikosti . Sveci su njena čista potvrda.

Kralj i Joke su sitni splitski kriminalci sredinom 90-ih. Njihovi nespretni pokušaji da se obogate obično propadnu. Dolaze na lokalni sajam kako bi prodavali krijumčarene cigarete, ali stvari ubrzo krenu po zlu.

Jučer sam pisao o Mosoru i splitskom stanju uma. Najveći kompliment koji ovaj film može dobiti jest da bi Milorad Bibić zasigurno bio ponosan na njega. Strukturiran je kao komedija situacije, a upotpunjen prikladnim soundtrackomKuzme & Shaka Zulua, te gostovanjima Siniše Vuce,Ane Gruice iOtokar Levaja, kao i socijalnom kritikom splitskog života 90-ih. No, prije svega ovo je opušteno ostvarenje koje pršti prirodnom dalmatinskom zajebancijom i originalnim, pamtljivim likovima neodoljivih nadimaka – Šporki, Rećina, Kralj. Šporki se izdvaja kao arhetip splitskog klošara i linčinei njegova interakcija s bilo kojim od ostalih likova izaziva instant osmijeh na lice. Iako traje sat i pol, film uspijeva ostati smiješan do samog kraja, što se danas ne može reći za veliku većinu svjetskih komedija.

Prema riječima redatelja Perića, u planu je bilo i gostovanje ekipe iz poznate dalmatinske komedijaške skupine Gitak, te me pri cijelom gledanju filma nije napuštao dojam da je ovo nešto što bi oni snimili. Iako su zbog obaveza bili onemogućeni sudjelovati u njemu, nije isključena buduća Ivanova suradnja s Denom, Peruzovićem i ostalima, jer je jasno da su itekako kompatibilni po pitanju karaktera i umjetničkog integriteta.

Iako sam bio mišljenja da će film ponajviše nasmijati upravo Dalmatince jer je humor uvelike baziran na dijalektu i  karakterističnim izrazima tog podneblja, svi gosti iz kontinentalnih krajeva brzo su ga opovrgli jer su izrazili oduševljenje odgledanim i udijelili komplimente sličnog kova. Situacije kroz koje likovi prolaze kao i specifičan karakter luzeravječna su i provjerena tema komedije, a Perić pogađa u sridu s njima.

Sveci će se prikazivati i na Split Film Festivalu (13. – 20. rujna) kao i na rumunjskom festivalu Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj (10. – 19. listopada), i iskreno se nadam da će i ostatak Hrvatske, regije pa i šire prepoznati njegovu kvalitetu i neosporiv talent mladog redatelja koji je s diplomskim radom napravio više nego mnogi profesionalci koji se ne moraju brinuti o financiranju svojih projekata.

Sve to želim i Opuzen Film Festivalu, na koji svi možemo, i trebamo biti ponosni.

Leave a Reply

Your email address will not be published.