IFFI – Nevjerojatno opušteni festival u Innsbrucku

Piše: Marko Stojiljković

iffi 4

Ovogodišnji IFFI (Innsbruck International Film Festival) bio je 24. po redu. Prvo je to bio festival američkog filma, prije svega neovisnog. Koncept je u međuvremenu promijenjen, tako da su na programu festivala mahom “egzotični” igrani i dokumentarni filmovi iz Afrike, Azije, Latinske Amerike (ove je godine dosta filmova s Kube, što je zanimljivo s obzirom na to da je ta zemlja dugo bila u izolaciji) i s Balkana, uz neizbježnu lokalnu i regionalnu selekciju. Trajao je šest dana i bili smo tamo.

Svečano je otvoren dokumentarnim filmom We Come as Friends autora Huberta Saupera, snimljenim u austrijsko-francuskoj koprodukciji. Tema filma neokolonijalna je sudbina najmlađe afričke zemlje, Južnoga Sudana, u raljama kapitalizma i neokolonijalizma. “Krivci” su za to kako standardne zapadne zemlje, tako i Kina. Ono što ovaj nedvojbeno pristrani, socijalistički usmjereni film izdvaja od gomile sličnih jest to što se u njemu osjeća iskrenost i urgencija, to što je snimljen na licu mjesta, improvizacijski, a ne unaprijed skriptiran. Sauperu je posvećen velik dio programa, prikazani su i njegovi raniji dokumentarni filmovi Kisingani Diary i Darwin’s Nightmare (nominiran za Oscara 2006. godine), a njegov Autopsy of a Nightmare (o sudskim posljedicama filma Darwin’s Nightmare) imao je svjetsku premijeru kao work in progress. Budući da ishod sudskoga spora još nije stopostotan, i film je nezavršen. Konačna verzija još nije odlučena, možda će biti u televizijskom formatu od sat vremena ili nešto više, a možda će biti materijala za cjelovečernji film.

We Come as Friends - H. Sauper, 2014

We Come as Friends – H. Sauper, 2014

Američko-njemačko-južnoafrički autor Teboho Edkins također je imao svoju miniretrospektivu južnoafričkih dokumentaraca. Prikazani su Gangster Project i Ganster Backstage, kao i novi Coming of Age, snimljen u maloj južnoafričkoj državi Lesoto.

Na dokumentarnom planu poseban je kuriozitet to što smo ove godine imali čak dva dokumentarca posvećena B-produkciji i trash kinematografiji. Jedan od njih, talijanski Quando il Garda era un mare, bavio se talijanskim spektaklima B-produkcije u kojima je jezero Garda glumilo Sjeverno more kojim su plovili Vikinzi. Drugi, tursko-njemački Remake Remix Rip-Off, fokusiran je na skromne početke turske filmske industrije, gdje su autori s minimalnim budžetom snimali nevjerojatno trashy prerade holivudskih hitova. Uostalom, sjećamo se turske verzije Star Warsa koja je kružila po internetu. E, pa bilo je i Supermana i tko zna čega sve u turskoj, jeftinoj knock-off varijanti.

iffi 2

Specijalnu nagradu za velik doprinos filmskoj umjetnosti dobio je Goran Paskaljević, komu je i bila posvećena središnja retrospektiva. U Innsbrucku smo mogli vidjeti presjek njegove karijere s legendarnim filmovima 80-ih kao što su Poseban tretman i Varljivo leto ’68, snažnim filmovima 90-ih Tuđa Amerika i Bure baruta (koji za 17 godina nije izgubio ništa od svoje moći) te skoro svim filmovima koje je Paskaljević radio u novom tisućljeću. Dodjela nagrade popraćena je njegovim najnovijim filmom Kad svane dan, jednom umirenom, ali emotivno nabijenom pričom o holokaustu u Beogradu i logoru Staro Sajmište. Paskaljević je inače autor koji je snimao u zanimljivim koprodukcijama, na tri kontinenta i na različitim jezicima i u različitim kulturama, njegovi su filmovi prikazivani na vodećim svjetskim festivalima i nerijetko nagrađivani.

kad svane dan 640

Kad svane dan – G. Paskaljević, 2012

Na ovogodišnjem IFFI-ju nagrađeni su sljedeći filmovi: tadžikistanski Muallim pobjednik je u kategoriji igranog filma, dok je najboljim dokumentarcem proglašen The Syrene of Faso Fani. Nagrada publike otišla je filmu Horizon Beautiful Stefana Jägera, Nagrada Südwind filmu Des etoiles Dyane Gaye, a nagradu Univerziteta dobio je film Revolution Museum Nataliye Babintseve.

IFFI je malen, sveden i ugodan festival te dragocjena prilika da se upoznate s filmovima koje inače ne biste imali prilike pogledati, a mi ćemo mu se svakako vraćati u sljedećem razdoblju.

Leave a Reply

Your email address will not be published.