Crossing Europe, četvrti dan

Piše: Marko Stojiljković

Prethodni unos se završio na “cliffhangeru”, pa nastavak počinje na “hangoveru”. Kada je žuranje u pitanju, na Crossing Europe nije lako ostati trijezan, pošto festival poklanja po jedno pivo uz bilo koju priloženu kino-ulaznicu. To, naravno, vrijedi samo za “happy hour” od 22 do 23 sata u klubu Mediendeck, ali nije nikakva frka natankati se, uzeti “putne”, čak ući u dvoranu s otvorenom bocom. Nemam rješenje za mamurluk, dragi čitatelji. Možda je najbolje shvatiti da imate posao pred sobom, da sve ima svoj raspored, a vi nemate vremena ostati doma i izležavati se. Znači, doručak, gorka kava, i furate dalje kao da je sve normalno. Jutarnje reprize također imaju ljekovit učinak: ako je film dobar, zaboravit ćete na glavobolju, ako je loš, možda uhvatite poneki “power nap”.

3

Moja sretna okolnost je bila ta da mi je prvi film bio izuzetno dobar i zanimljiv. Došao je s preporukom, igrao na drugim festivalima, čak je bilo i američke distribucije. U pitanju je bugarski film The Lesson Kristine Grozeve i Petra Valčanova. Zaplet se bavi naizgled smrtno ozbiljnim stvarima, učiteljicom u malom gradu i njenom borbom s kreditnim ropstvom. Snimljen kamerom iz ruke, u prirodnim bojama, ovaj film igra na kartu realizma, ali i na jedno veliko  iznenađenje. Umjesto očekivane beznadne priče iz svakodnevice mnogih Balkanaca, The Lesson nam nudi apsurd, tipičan balkanski humor i milje izuzetno simpatičnih, a pomalo sjebanih likova.

Prema pisanju kritike i festivalskim šuškanjima, dobar film sam očekivao i od Parabelluma i ostao razočaran. Moj prvenstveni razlog da ga pogledam bila je okolnost da je u pitanju zapravo južnoamerički film na festivalu europskog filma. Zapravo, južnoameričke su lokacije, močvare rijeke Tigre u Argentini, financijska sredstva su mješovita, redatelj je Austrijanac, a estetika znakovita za europski art-film. Problem je što film pokušava održati pažnju standardnim trikovima i šok taktikom, ali nekako ne uspijeva čvrsto uhvatiti pažnju publike. Tema je sama po sebi zanimljiva, kampovi u divljini koji pripremaju ljude na sudnji dan, ali je tretman zakazao. U obranu autora, ovo je njegovo debitantsko ostvarenje i vrijeme je pred njim da raste i formira se kao autor.

4

Ako Parabellum u prvom pokušaju nije ostavio željeni efekt na mene, onda španjolski The Long Way Home svakako jest. U pitanju je jedan od onih visceralnih, teških filmova koji svakako ne ciljaju u naš racio. Radnja filma je lutanje njegovog protagoniste Joela (sjajni Borja Espinosa) po ulicama Barcelone i hrvanje sa samim sobom. Ovakav pristup je dosta često rizičan, film može biti pogodak ili promašaj, ali redatelj Sergi Perez uspijeva od svega složiti jedan izuzetno jak i efektan film za koji možete očekivati detaljniji prikaz kada se u potpunosti slegne utisak.

Na efekt je nekako išao i The Man in the Orange Jacket, art hororac latvijskog reditelja Aika Karapetiana, ali to nekako nije izašlo na dobro. Počinje krvavo i u skladu sa žanrovskim pravilima, tajkuna koji je otpustio ljude i njegovu ženu na posebno surov i krvav način ubije naslovni čovjek u reflektirajućem prsluku, ali se film kratko za tim gubi u umjetničarenju. Mi se, kao, pitamo zko je taj tip, zašto preuzima bogataševu kuću i bogataški životni stil iako se ne osjeća komforno u ulozi bogataša, i zašto u snu proganja samog sebe. U stvari, ne može nas biti manje briga, jer osim prvoloptaške simbolike i referenci na značajnije autore, The Man in the Orange Jacket ne nudi apsolutno ništa.

5

Uostalom, tko mi je kriv, upozoren sam na vrijeme. Moj problem je, pak, drugačiji i za to sam sam odgovoran. Naime, na festival sam došao gotovo na blef, nepripremljen, s tek idejom o programu i rasporedu. Tako da mi se događa da sam neke od filmova u slobodnom terminu već pogledao, da se neki drugi preklapaju. Jedno rješenje je priprema unaprijed, bilo elaborirani raspored projekcija, bilo praćenje samo jedne programske cjeline. Jedino drugo rješenje je “go with the flow”, opustiti se i prepustiti se festivalu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.