Retrospektiva ususret kraju svijeta

Piše: Matija Jurić

U slučaju nekakvog big banga, kraja svijeta ili buđenja svijesti i promjena tog toliko najavljivanog 21.12.2012., ljubitelji današnje mainstream kinematografije zacijelo bi zavapili “Zašto baš sad!?”. Nakon više od 100 godina razvoja filma, tehnologija nam dozvoljava da većinu ideja prenesemo iz mašte na platno. Zamislite Transformerse ili Pacific Rim prije 20 godina. Daleko od toga da James Cameron ne bi već tada napravio kvalitetniji film od Michaela Bayja, ali nitko ne može zanijekati sumnju u količinu specijalnih efekata upotrebljenih 1990. naspram eksploziji CGI čuda u Bayjevom eye candyju 2007. Nakon više od pola desetljeća strip junaci (Spider-Man, Batman, The Avengers) lete po velikim ekranima u punom sjaju, suvereno vladajući box officeom. Čekamo samo povratak najvećeg superjunaka svih vremena, Clark Kenta/Supermana u Man of Steel 14. lipnja 2013. Također, J.J. Abramsov Star Trek unio je toliko potrebnu dozu svježine u jedan od najstarijih živućih serijala na svijetu. Ne samo da je pokazao što je Star Trek za budućnost, nego je i Prometheusu i svim nadolazećim velikim znanstveno fantastičnim spektaklima (Oblivion s Tomom Cruiseom, Elysium s Mattom Damonom, After Earth sa Smithovcima) odškrinuo vrata i pokazao svjetlo ( J.J.-evo ekscesivno upotrebljavanja lens flare­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­a) na kraju tunela, ironično za nastavak koji dolazi 17. svibnja 2013. i ima varljivo ime Star Trek Into Darkness. Novi James Bond Skyfall približava se brojci od milijarde dolara na svjetskom box officeu i u svojoj 50. godišnjici nikad nije izgledao zdravije, ozbiljnije i spremnije da broji “moneypenny“. Nikad prije snovi (Inception), daydreaming (Alice in Wonderland), mašta kao bijeg iz surove stvarnosti (Sucker Punch, Pan’s Labyrinth), te djela za koja se mislilo da ih je nemoguće adaptirati (trilogija Gospodara prstenova, Cloud Atlas, Watchmen) nisu izgledala “stvarnije”. Ne samo da su ih zadovoljavajuće prenijeli na veliko platno, nego bih se usudio reći da je šteta što stvaraoci tih filmova nemaju moć da vizualiziraju apsolutno sve što im padne na pamet. Sigurno bi nam svima diljem planeta svaki dan bio eye-candyland.

Vikend prije The Hobbit: An Unexpected Journey prošaoje u znaku zatišja pred buru. Jedini novi film koji je izašao je Playing for Keeps Gerarda Butlera. Zaradio je $6mil. na šestom mjestu i potvrdio da generične romantične komedije za ciljanu žensku publiku izazivaju gorčinu u grlima gledatelja ako je glavna atrakcija potpuno promašeni casting. Ne samo da je Gerard antipatičan za ulogu nepopravljivih srcedrapatelja, nego su i mjenjali ime filmu iz Playing the Field u Playing for Keeps, jer “field” je fraza za ono što Butler radi i u stvarnom životu, a to je javno šaranje po posebnom ženskom “polju”, čim i kad god stigne, bez filmskog happy enda u kojem se on za ljubav ipak popravi.

Kontinuirano slab pad gledanosti omogućio je Skyfallu da nakon How to Train Your Dragon 2010. godine bude prvi film na vrhu box officea u svom petom tjednu prikazivanja. Zaradio je $11mil. i trenutno je na masivnih $261.6mil. u Americi i $656mil. izvan.

Na drugom mjestu je Rise of the Guardians s opet najmanjim padom gledanosti u top 10 od 21%. Božićna tema drži ga na površini, iako se ja nadam da je tu kumovao i odličan word of mouth. Kažem nadam jer mi ne pada napamet slušati sinkronizirane Krešimire Mikiće. Ništa protiv njega, ni protiv radnih mjesta što sinkronizacija animiniranih filmova otvara, ali sam uvijek bio za izbor. A izbora ja u Splitu nemam, pa biram da naglas ponudim žaljenje. Film je zaradio $10.5mil. i bježi kolegi s kojim se otvorio – Life of Pi – za jedva milijun dolara, a Ang Lee opet je na petom mjestu s $8.3mil. i $60mil. sveukupno. Predviđam da će različiti razlozi ipak oba filma uvesti u klub 100.

Na trećem mjestu je The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2 s $9.2mil. Ovo su još uvijek vikend projekcije, pa se nadam da puste poruke i mailovi Twilight fanclubova svojim razjarenim Twihardima i raznim obožavateljima neće urodit plodom, te da nećakinje, kćeri i “opičene” mame neće u zadnji čas pogurati Sumrak Sagu koje mjesto poviše. Film je trenutno na $268.7mil. u Americi i rekordnih za Sagu $482mil. izvan.

Na četvrtom mjestu je Lincoln s $9.1mil. i s $97mil. u banci se približio Argu ($103mil.) po zaradi za filmove koji će sigurno biti u oskarovskoj utrci. Ova je godina već do sada proizvela 24 filma sa zaradom preko $100mil. Uz Lincolna još tri filma koja su već izašla imaju šansu da se pridruže (Flight, Rise of the Guardians i Life of Pi) toj prestižnoj ekipi. The Hobbit, Les Miserables i Django Unchained su filmovi na koje ciljam. Potreban nam je još jedan hit da se barem izjednačimo s rekordnom 2009. i njezinih 32 hita preko $100mil. Svejedno možemo biti zadovoljni jer jedino apokalipsa ili “Doba Vodenjaka” može spriječiti 2012. da postane rekordna godina po zaradi filmova s $10.7 milijardi, ako ne i više.

Leave a Reply

Your email address will not be published.