Paranenormalne aktivnosti na američkim blagajnama

Piše: Matija Jurić

Tom Hiddlestone glumit će novog Jokera. Ups, kriva dimenzija. U našoj je ovaj vikend na američkom box officeu pripao novom nastavku Paranormal Activity serijala. U listopadu 2007. na Screamfestu, a potom u siječnju 2008. na Slamdance Film Festivalu, pojavio se jedan “plavičasti” nadnaravni horror snimljen found footage metodom. Koštao je neslužbenih 5,000 dolara. Sama cijena kamere je u tom rasponu. Steven Spielberg i DreamWorks pokupovali su sva prava i očekivalo se da je remake s “prihvatljivijim” budžetom na vidiku. No, u tom se periodu DreamWorks pozdravljao od Paramounta i prava na film pripala su potonjem. Nazovimo to srećom ili genijalnošću, ali ostatak je povijest. Paranormal Activity sa svojih 107 milijuna dolara zarade postao je najisplativiji film ikad, računajući postotak uloženog u vraćeno. Nije se napravio skuplji remake, nije se trošilo velike novce na marketing, nije se ni kinta potrošila na distribuciju, nego je film krenuo u malom broju kina diljem Amerike na principu demand it, tj. publika je u dovoljnom broju morala sama _zahtijevati_ da ga vide u obližnjem kinu. Radoznalost ubije macu i dosljedno je efikasan marketing. Otvorio se 25. rujna 2009., te je nakon 48. mjesta gledanosti, 12 kina i prosjekom gledanosti od solidnih, ali ništa ohrabrujućih 6,489 dolara, film doslovce eksplodirao i u svom 5. tjednu zasjeo na vrh ljestvice najgledanijih naslova u Americi.

2. vikend popeo se na 20. mjesto gledanosti s $532,242 utrška u 33 kina, s prosjekom zarade od $16,129 po kinu.

3. vikend – 4. mjesto -$7,900,695 vikend zarada – 160 kina – $49,379 prosjek.

4. vikend – 3. mjesto – $19,617,650 – 760 kina – $25,813 prosjek.

5. vikend – 1. mjesto – $21,104,070 – 1,945 kina – $10,850 prosjek.

Tada je već imao ukupno 61 milijun dolara zarade. Gledanost mu je nakon toga počela opadati prema normalnim standardima, jer da nije, pričali bismo i o još mnogo većem fenomenu.

Sljedeće dvije godine izlazili su i nastavci Paranormal Activity 2 (40mil. otvaranje) i Paranormal Activity 3 (52mil. otvaranje). Uz minimalan budžet i sličnu marketinšku kampanju u kojoj pokazuju preplašene Amerikance kako vrište u kino dvoranama dok gledaju film, oba su poharali prvi vikend gledanosti, ali su se za razliku od prvog, koji je bio novina, i na brzinu otkotrljali nizbrdo na ljestvici najgledanijih filmova. Prvi nastavak zapeo je na $84 milijuna, dok je drugi malo vratio ugled sa $104mil. zarade. Taj treći dio meni je, iskreno, i najbolji.
Čitajući komentare za najnoviji nastavak franšize, nazvan jednostavno Paranormal Activity 4, ne mogu se oteti dojmu da nešto nije u redu ili sa mnom ili s američkom sentiš publikom. Njima su prvi i drugi dinamični i puni događanja, za razliku od 4. kojemu je aktivnost u zadnjih 7 minuta. E pa, dragi Amerikanci, reći ću vam samo woof woof. To je sve što se sjećam da je bilo dinamično. Pas na kraju filma.

Ali razumijem razlike u kulturama. Carpenterov The Thing redovito sam gledao s pet godina. Gledao sam Independence Day prvi četvrtak kad je došao ’96. s ruljom Amerikanaca u prepunom kinu Central u centru Splita, i mogu reći da nitko nije ostao imun na njihovo iskreno navijanje i doživljaj filma. Od kad je pas Boomer uspio preskočiti auto u tunelu koji neminovno gori da bi se sakrio na sigurno, do Smithove šake u glavu alienu, čak i patetičnog predsjedničkog govora Billa Pullmana, svi smo dozvolili da osjetimo kako je to amerikanizirano urlati u kinu na nogama. Tek u retrospektivi zažalim što je to bilo samo jednom.

Vratimo se box officeu. Paranormal Activity 4 pretrpio je zasad nikad prevaziđenu prepreku premorenosti publike 4. dijelom poznatog serijala bez pisanog predloška kao što su Harry Potter ili Twilight. Od Shreka 4, četvrtih Pirata s Kariba, do Slagalice strave IV, svi zaredom poklekli su i izgubili dobar dio zarade. Iskupljujuća stvar za studije enormni su prihodi iz sve jačih zemalja kao što Kina i Rusija, tj. cjelokupan porast zarade izvan domicilnog tržišta. Nije to baš točna ni idilična slika stvari, ali to je za neku drugu temu.

Slabih 30-ak milijuna dolara zarade i prvo mjesto gledanosti ipak je dovoljno da se odobri i 5. nastavak ove zlatne koke. Očekujem veliki pad idućeg tjedna na račun loših kritika i već spomenute zamorenosti, te zaradu u iznosu od slabih, ali dovoljnih $70-ak mil. kad se sve zbroji.

Na drugo mjesto američkog box officea zasjeo je Argo sa $16.6mil. Valja reći da je pad od 14.6% u drugom vikendu najmanji u povjesti, za film koji je distribuiran u iznad 3000 kina, izvan studenog i Božića. Tad su naime, praznici, i publika se “prelijeva” po tjednu, a ne samo vikendima. Iako su svi filmovi ovaj vikend imali odličan hold, Argo je pobjednik. Podižem mu ukupnu zaradu s predviđenih $70 milijuna na ne-znam-još-koliko milijuna, ali ako uđe u klub 100, pozabavit ću se temom koja je isplivala zadnjih par dana. Autentičnost događanja u Argu. Po pričama upletenih Kanađana, nije to baš ni približno precizan prikaz kako su se stvari odvijale. Ali to je ipak film. Vidjet ćemo koliko se shvaća ozbiljno ili je tu da nas zabavi.

Hotel Transylvania zaradio je $13.5mil. te će s odličnim držanjem i ukupnom zaradom od $119mil., pokušati prestići The Smurfs ($142mil.) kao najgledaniji film Sony Pictures Animationsa, iako su pravo rečeno Štrumpfovi polu-animinirani, polu-igrani.

Zasada na četvrtom mjestu, tik do Hotela Transylvanije, je Taken 2 sa $13.4mil., i $106mil. dolara u banci. Pad od 38% je solidan, ali ne mogu se oteti dojmu da je američka javnost ovih tjedana pohrlila u izrazito velikom broju u topli zaborav kino dvorana, i podarila par milijuna dolara viška svakom filmu, iz tjedna u tjedan, i tako cijeli listopad.

Na kraju treba spomenuti loše otvaranje filma Alex Cross ($11.7mil.). Taj promućkani projekt nastao je po predlošku lika Alex Crossa autora Jamesa Pattersona, koji je prije jednog desetljeća dvaput utjelovio Morgan Freeman u Kiss the Girls ($13.2mil otvaranje) i Along Came a Spider ($16.7mil. otvaranje). Iako solidni trileri za utorak navečer, filmovi sami po sebi nisu tražili nastavke, ne ni nakon loših kritika i prosječne zarade, a pogotovo ne s Tylerom Perryjem u glavnoj ulozi, u nečemu što sliči više na osvetnčki akcijski triler nego psihološku studiju kriminala. A da ne kažem da ovaj “nastavak” uopće nema književni predložak.

Leave a Reply

Your email address will not be published.