Bitka za blagajne vodi se zlatnim kipićima (2. dio)

Piše: Matija Jurić

Mjesec i pol unazad pisao sam o blagajnama kao podsvjesnom mamcu za Akademijine glasače. Danas ću pisati o posljedicama glasanja. U godini u kojoj je nominirano 9 filmova među kojima je $944mil. zarade najviše razloga za sreću imaju Weinsteini, koji bi već do svibnja mogli prestići svoju rekordnu 2011. godinu. Weinsteini kao roditelji, preporod i pošast nezavisnog filma u isto vrijeme ubiru plodove pozamašne moći gdje je prvotna ideja kreativnog poticanja preobražena u lobiranje svojih štićenika iz čiste L.A. lijenosti. Nakon divljeg pohoda Arga po svim živim i neživim nagradama cehova bilo je za očekivati ponovno pojavljivanje po cinema marquee, no u ovom tjednu u kojem je ujedno i izašao na DVD/VOD pao je minimalnih 16%, što mora biti neka vrsta presedana, i s $1.8mil je tik do Zero Dark Thirty koji je svoju ekspanziju u kinima doživio nekoliko mjeseci kasnije. Lincoln, Life of Pi, Silver Linings Playbook, Les Miserables, Django Unchained, te čak i Amour također proživljavaju drugo proljeće pred proljeće. Za bolji uvid u financijski utjecaj Oskara & co. predočit ću brojke koje govore za sebe.

 

*Ime filma  *total  *broj tjedana u distribuciji  *zarada pred nominacije  *zarada poslije nominacija

*Lincoln        *$178.6mil.     *16.          *$145.5mil.       *$33mil.

*Django Unchained       *$158.8mil.     * 9.         *$112.4mil.       *$46mil.

*Les Miserables(2012.)      *$146.7mil.        *9.          *$107.7mil.       *$39mil.

*Argo         *$129.6mil.     *20.         *$110.3mil.       *$19.3mil.

*Life of Pi        *$113mil.         *14.         *$91.8mil.       *$21.7mil.

*Silver Linings Playbook         *$107mil.       *15.          *$35.7mil.        *$71.4mil.

*Zero Dark Thirty         *$91.5mil.        *10.        *$5.2mil.        *$86.3mil.

*Beasts of the Southern Wild    *$12.5mil.      *35.       *$11.3mil.       *$1.2mil.

*Amour         *$5.1mil.          *10.         *$371,137       *$4.7mil.

Zornije razumijevanje značenja ovih brojeva zahtijeva nekakav kontekst. Filmovima izvan oskarovske ludnice prosječan životni vijek u top 10 traje u prosjeku četiri do pet tjedana, dok su Argo, Lincoln i ostala jesenska banda starješine kakvih ima redovito jednom godišnje – za vrijeme Oskara. Nakon dodjela nagrada u nedjelju, očito je da su mnoga lica sretna. Trijumfirao je Argo s tri, uključujući za najbolji film, Life of Pi s najvećim brojem osvojenih kipića – četiri, uključujući Ang Leea za režiju, te Les Miserables, Django, Lincoln, Silver Linings Playbook i dr., svaki sa svojom vrećom sreće. Koliko god naizgled bila neizvjesna, bitka za oskara za najbolji film 2012. se vodila u medijima, a pobjedi je na kraju prevagnula sreća u nesreći. Teorija zavjere jedan na jedan. Naime, ove godine nedostajao je onaj pravi film, onaj koji bi ciniku zaklecao koljena, a sanjara spustio na zemlju, onaj što je dobio 5 iz matematike, i 5+ iz lektire. Lincoln je preočito školsko štivo koje je već unaprijed ježi kožu “izmučenih” predškolaraca Amerike. Life of Pi je počeo originalno i nadahnjujuće, ali je negdje putem smetnuo s uma da je Hollywood ipak industrija, i da postavljanje zaista predivnih tehničkih kulisa iza već poznatog pitanja o vjeri, na kojeg čovjek jednostavno nema odgovor, nije dovoljno za onaj “x faktor” potreban pobjedniku. Dalje, ako Jerry Maguire nije dobio oskara, neće ni Silver Linings Playbook. Les Miserables su jednostavno “ili ili”. Nisu Chicago. Ovo je kazališni mjuzikl i možda je riječ epski često i opisivala pobjednika večeri, ali nešto nije u redu ako 40% ljudi ne može pogledati film – iz razno raznih razloga, a od onih što ga počne gledat 40% jedva čeka da završi – iz razno raznih razloga… Ma koga zavaravam? Iz očitih razloga. Film sam po sebi nije kriv. Kriva je prevrtljiva ljudska narav nenaviknuta na format koji je jadan na milosti i nemilosti trenutka u kojem se nalazi njen promatrač/slušatelj. Brojke su u ovom slučaju bitne jer svi Akademijini glasači, njih preko 6000, mora glasati za najbolji film. Urok brojčane nadmoći, odnosno izostanak istih. Snimi li Quentin još jedan ovako dobro prihvaćen film kao Django ili Inglourious Basterds i ako konkurencija u toj godini bude šareno siva kao u ovoj, ne gine mu Oskar za najbolji film. Amour je vidjelo 5 ljudi, i nešto ne bi bilo u redu u Kaliforniji da drugu godinu zaredom pobijedi europski film kojemu je prvo slovo A. Šala. Beasts of the Southern Wild je također vidio premali broj glasača i nije imao velike izglede za trofejom. Na kraju je ostao Zero Dark Thirty, i nakon neočekivane salve hvalospjeva na račun The Hurt Lockera, koji mi je daleko lošiji film, ZDT je također neočekivano pao u zaborav zadnjih par tjedana. Mučno realističan za sve ukuse? Prepolitičan da ujedini? Prekontroverzan da se shvati ozbiljno? Bez očajno potrebne gledateljske katarze? I Bigelowica i Affleck su ostali bez nominacija za najboljeg redatelja, što ih čini jednako zakinutim, ali u čemu Bigelow zaostaje za Benom je činjenica da je pobjedila prije samo dvije godine. Na kraju su asimetričnost nominiranih, uz rijetku situaciju u kojoj redatelj hvaljenog djela nije nominiran, nakon čega su se naravno špekulacije i natezanja stopili u jedan veliki hype krivnje, donijeli pobjedu Argu. Ali ako su takve male stvari dovoljne da nesvjesno usmjere misli glasača, samo je pitanje vremena kad će postat svjesne. A za ako već nisu.

Na vrh naše standardne top ljestvice najgledanijih filmova na američkim blagajnama je opet zasjeo Identity Thief. U svom trećem vikendu prikazivanja s $14mil. i s totalom od $93.6mil. najgledaniji je film u kalendarskoj 2013. ispred Djanga s $90mil. Neće mu dugo trebati da prestigne Horrible Bosses($117mil.), posljednji film redatelja Setha Gordona prije Identity Thiefa.

Na drugom mjestu je otvaranje filma Snitch s $13mil. što i nije loše kad se uzme u obzir manjak marketinga i anemičan datum izlaska. The Rock jest zvijezda, ali ovakav žanr, koliko god film bio dobar, ljudi veljače preferiraju gledati u toplini doma. Uskoro će ih biti sve manje i manje, kao zvuk posljednjih par kapi vode sa žlijeba.

Na trećem, četvrtom i petom mjestu su filmovi koji su se otvorili prošli vikend i svi su redom zaradili oko $10mil. Escape From Planet Earth je treći s ukupnom zaradom od $34mil., Safe Haven je na $47.9mil., dok je prošlotjedni pobjednik A Good Day to Die Hard tek peti i na loših $51.9mil. Zbogom, John McClane, “kreteni” su te sahranili u poslovnom odijelu. :(

Leave a Reply

Your email address will not be published.