‘Vrtoglavica’: Vrhunski primjer autorskog filma na svakoj razini

Piše: Sven Mikulec

1

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Najčešće proučavani i analizirani film u karijeri Alfreda Hitchcocka, Vrtoglavica je na svakoj razini vrhunski primjer autorskog filma. 1958. godine Hitchcock je po četvrti i posljednji put udružio snage s legendarnim Jimmyjem Stewartom i, baš kao i s Prozorom u dvorište, dvojac je uspio snimiti film koji će svoje mjesto naći u udžbenicima. Radi se o prvoklasnom trileru punom labirintova i slijepih ulica, vrsno složenoj mozgalici napetoj od prve do posljednje scene, ali u isto vrijeme, na potpuno drugoj razini, govorimo o meta-filmu, o filmu o Hitchockovom filmaštvu, o pažljivoj i očaravajuće eliptičnoj studiji majstorove opsesije svojih ženskim likovima. Jimmy Stewart možda nikada nije bio ovako uvjerljiv, ponovno glumeći jednog sasvim prosječnoga čovjeka pogonjenog snažnom strašću, žrtvu vlastitih želja i požuda, pijuna u igri na koju nikada nije pristao. Kim Novak, pak, divna je kao objekt njegove opsesije i žudnje, tajanstvena plavuša na prvi pogled ledene vanjštine, ali ustvari kompleksna žena koja maestralno pokazuje cijelu paletu osjećaja poput straha, ljubavi i djetinje ranjivosti. Alec Coppel i Samuel Taylor dva su pisca odgovorna za izvrstan scenarij, na trenutke zaigran i nevin, a samo moment kasnije mračan i neobično dubok. Glazba Bernarda Herrmana, snimljena u Europi zbog štrajka glazbenika koji se tih dana odigravao u SAD-u, suptilna je i nježna, konstatno se krećući između polova smirenosti i očaja. Uz već spomenuti Prozor u dvorište, Vrtoglavica je bez sumnje naš najdraži Hitchcock, a ako uzmemo u obzir nevjerojatnu filmografiju jednog od najvećih svih vremena, već to nam samo po sebi govori sasvim dovoljno.

Dokument velike važnosti za povijest filma. Bacite oko na scenarij Vrtoglavice (PDF) koji su napisali Alec Coppel i Samuel Taylor. [VAŽNO: Samo u edukacijske svrhe.]

Ovo je samo jedan od mnogih konceptualnih crteža Saula Bassa koji su poslužili kao osnova za uvodnu špicu Vrtoglavice.

1

Hitchcock i Kim Novak uživaju u opuštenom trenutku tijekom snimanja nakon što je Novak skočila u zaljev.

2

Umjetnički direktor Henry Bumstead konceptualizirao je ovu unutrašnjost crkvenog tornja za ključnu scenu „samoubojstva“ iz filma.

1

Šefovima studija nije se svidio naslov Vrtoglavica – film su željeli nazvati Lice u sjeni. Hitchcock se nije složio.

1

Studio je predložio zbilja mnogo alternativa naslovu filma. Džabe su krečili.

1

U Francuskoj je naslov originalnog romana na kojem je temeljen Hitchcockov film glasio D’entre les morts (From the Dead), ali kad je film stigao u distribuciju, originalni je naslov zamijenjen naslovom Sueurs froides (Hladan znoj).

1

Snimljeno na lokaciji u San Franciscu. Kim Novak je glavnu žensku ulogu navodno dobila zato što je Vera Miles, kojoj je Hitchcock namijenio ulogu, ostala trudna. Iako se uspjela vratiti u formu prije početka snimanja, Hitchcock je zadržao Novak.

1

U ranoj verziji Maxwella Andersona, lik Jamesa Stewarta nije se zvao Scottie Ferguson, već Roger Kilrain.

1

Scenarist Alec Coppel stavio je na papir slavno otvaranje Vrtoglavice, u kojem James Stewart svoj strah od visina otkrije u najgorem mogućem trenutku.

1

Gostujući u kultnoj francuskoj emisiji Cinema Cinemas, Jimmy Stewart se raspričao o svojoj suradnji s Hitchcockom.

Martin Scorsese rekao je koju riječ o važnosti Vrtoglavice.

I William Friedkin prokomentirao je značaj Hitchcockova filma.

Otok s blagom zvan CineFiles sadrži skenirane fotografije recenzija, press-kitova, festivalskih i reklamnih programa, članaka iz novina, intervjua i slično. Također čekirajte The Hitchcock Zone.

1
2
3
4

„Naravno da sam uživao u dizajniranju crkvenog tornja i stepenica koje su vodile do zvona. Znate, nikad niste mogli nagovoriti Hitcha da dođe na set i provjeri je li sve uredu, a baš sam završio crkveni toranj. Zamolio sam Herbieja Colemana (jednog od producenata) da dovede Hitcha. Ovaj ga je pitao, ‘Nije li Bummy profesionalac? Zašto onda moram ići gledati set?’ Na neka sam jutra bio prilično nervozan jer sam sjedio i čekao Hitchcocka“, rekao je Henry Bumstead, koji je nacrtao storyboard za scenu u tornju.

Galerija:

Leave a Reply

Your email address will not be published.