‘Umri muški’: Revolucija holivudske akcije

Piše: Sven Mikulec

UM2

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Tako malo je falilo da Umri muški Johna McTiernana, simbol akcijskog filma zadnje dionice 20. stoljeća, ne postane nešto sasvim drukčije. Zvijezdi humoristične TV emisije Moonlighting Bruceu Willisu trebalo je dosta sreće da postane John McClane, taj iscrpljen ali neumoran, duhovit akcijski heroj u krvlju natopljenoj prljavoj potkošulji koji je očistio Nakatomi Plazu od opasnih njemačkih agresora predvođenih izvrsnim Alanom Rickmanom u njegovom filmskom debiju. Teško da je Willis bio najizgledniji kandidat za ovu holivudsku adaptaciju romana Rodericka Thorpa iz 1979. godine pod naslovom Nothing Lasts Forever. Srećom za njega, ostarjeli Frank Sinatra odbio je Foxovu, ugovorom uvjetovanu ponudu, kao što je priliku propustila i cijela plejada važnih akcijskih zvijezda poput Slya Stallonea, Dona Johnsona i Harrisona Forda. Bruce Willis bio je jedino što je preostalo Foxu, a on je podigao ovaj fino režirani, pametno napisani film na razinu više, pomogavši mu da postane gotovo svačiji kandidat za listu top deset najboljih božićnih filmova ikada. Ono što je Willis napravio za film je to što je dodao šarma, humora i srca glavnom liku koji su toliki pokušali kopirati u godinama koje su uslijedile. Ali koliko god on zaslužuje pohvalu za najzabavniju ulogu koju je ikada odigrao, tim iza kamere zaslužuje ovacije zbog toga što je praktički uzrokovao revoluciju u žanru.

Scenarij, napisan od strane Stevena E. de Souze i Jeba Stuarta, predstavlja nam priču s kojom se lako poistovjetiti: policajac pun mana koji se prezire putuje u Los Angeles kako bi pokušao spasiti svoj raspadajući brak. Nažalost za njega, ali nasreću za sve nas, između njega i supruge nađe se skupina vrhunskih lopova koji se predstavljaju kao teroristi. Jedan ranjiv pojedinac zarobljen u zgradi s cijelom malom vojskom loših dečki je Umri muški recept posuđen i adaptiran mnogo puta, ali nikad s istim zadivljujućim efektom. McTiernan dokazuje da pravila žanra ima u malom prstu, polako nam uvodeći glavnog lika i njegovu priču, postupno gradeći napetost, s odličnim korištenjem slike i zvuka umjesto da uguši priču i interes publike neprirodnom ekspozicijom i prekomjernim objašnjavanjem.

UM6

Nikako ne smijemo zaboraviti ni trud majstora kamere Jana de Bonta, koji se poigrao eksperimentalnim svjetlom i energičnim radom kamere koji gledatelja uvuče u samu radnju umjesto da mu dopusti da joj svjedoči iz daljine. Zanimljivo je i da je de Bont djelomično koristio slavne Kubrickove lowlight leće iz Barryja Lyndona, na što je dodao anamorfični element. Ali hvaliti bilo koga posebno za stvaranje ovog akcijskog klasika značilo bi istovremeno vrijeđati čitavu ekipu iza projekta, jer svi djelići pašu kao saliveni. Umri muški jednostavno je beskonačno referenciran, nevjerojatno napet, stalno oponašan božićni spektakl koji zaslužuje svaku riječ priznanja koja je o njemu napisana kroz sve ove godine.

Pročitajte iznimno važan scenarij Jeba Stuarta i Stevena E. de Souze za Umri muški [PDF1PDF2]. (Napomena: samo u edukacijske i istraživačke svrhe.)

‘Ne postoji ono što se naziva akcijskim filmom’

Steven E. de Souza priča o adaptiranju i pisanju iz gledišta zlikovca, dajući savjete u vezi s blokadama u pisanju i otkrivajući tko je napisao onu rečenicu u Umri muški.

Bruce i ja odrasli smo gledajući iste TV serije. Roy Rogers je običavao govoriti „Yippee ki yah, kids“, pa je to u našem filmu postalo „Yippee ki yah, motherfucker“. Ja sam napisao tu rečenicu. Kad god mislite da pišete rečenicu koja će ući u opću upotrebu, nikad se to ne dogodi. Puno ljudi, kao npr. Sylvester Stallone, misli da takve rečenice mogu izmisliti. Rečenica za koju vjerujete da će je ljudi početi koristiti nikad ne uspije, a publika sama bira koju će rečenicu početi citirati. —Steven E. de Souza on Screenwriting: “There is no such thing as an action movie”

„Pristupio sam ovom poslu kao da se radi o reverznom inženjeringu. Znao sam da sam se morao vratiti i naučiti što je točno film, ne samo moje iskustvo gledanja njega. Pa sam sjeo i počeo gledati Truffautov Day for Night, gledao ga tri dana zaredom, po osam sati u komadu, i naučio ga napamet kadar po kadar. S vremenom sam zanemario priču, zanemario sam originalno i sekundarno iskustvo, kako bih mogao proučiti što to ustvari gledam. Film je ustvari linearan niz. Ali kad sve dijelove spojite, film stvara osjećaj jednog iskustva. Dosta vremena treba da budete sposobni napraviti dekonstrukciju tog iskustva i da shvatite što ustvari gledate.—John McTiernan

John McTiernan priča o tome kako pristupa glumcima tijekom snimanja te o svom poimanju snimanja filmova i montaže. Nemojte propustiti ovo. Dostupno zahvaljujući filmschoolthrucommentaries.

Kadar po kadar: Umri muški

Umri muški, akcijski klasik Johna McTiernana, rastavljen je na dijelove od početka do kraja. Kao dodatak redateljevoj diskusiji o filmu, možete baciti pogled na to kako je spajao slike kako bi stvorio scene i sekvence.

UM9

Jan de Bont priča o svom radu na Umri muški Johna McTiernana, sada smatranim klasikom akcijskog žanra. Navodeći sklonost proaktivnoj, participatornoj kameri, de Bont se prisjeća kako su McTiernan i on tražili „pravi stil za pravi trenutak“, i objašnjava kako su im montažer Frank Urioste i dizajner produkcije Jackson De Govia pomogli u tome. Također priča o utjecaju Johna Frankenheimera, svome pristupu osvjetljavanju interijera i eksterijera tornja, radu s Panavision anamorfičnim lećama, i osvjetljavanju masivnog atrija. — American Cinematographer Podcast: Die Hard

Je li Umri muški preobrazio holivudski akcijski žanr? Apsolutno. Također je svijetu predstavio talent Michaela Kamena, zaslužnog za napeti score koji odmah uključi publiku u film. Napad na toranj, najduža glazbena dionica cijelog filma, neumoran je ekvilibrijum koji se bavi neuspješnim preuzimanjem Nakatomija izvana i iznutra; spajajući različite dramatične kutove gledanja u jednu koherentnu cjelinu. — Pierre André Lowenstein

John McTiernan o filozofiji snimanja filmova

Kompilacija svih najvažnijih informacija i savjeta iz snimljenih komentara Johna McTiernana.

Nekoliko behind-the-scenes fotografija napravljenih tijekom snimanja Umri muški. Fotografi: Robert Isenberg, Virgil Mirano i Peter Sorel.

2 komentara za “‘Umri muški’: Revolucija holivudske akcije

  • tr says:

    Frank Sinatra?? Hahahahaha!

  • Sven Mikulec says:

    Film se temelji na romanu ‘Nothing Lasts Forever’, a taj roman je nastavak knjige ‘Detektiv’. Ona je, pak, ekranizirana 1968. sa Sinatrom u glavnoj ulozi. Navodno je u ugovoru stajalo da buduće ekranizacije ovih knjiga se prvo moraju Sinatri ponuditi za glavnu ulogu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.