‘Točno u podne’: Izvanredan osvrt na društvo, kako god ga odlučite interpretirati

TUP2

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Film High Noon Freda Zinnemanna uživa titulu jednoga od najznačajnijih vesterna svih vremena. Radi se o djelu koje je isprva osvojilo i kritiku i publiku, s pričom o iskrenom, marljivom i pravednom šerifu koji odgađa svoj medeni mjesec kako bi se obračunao s pokvarenim razbojnikom koji je upravo pušten iz zatvora i koji je odlučan u namjeri da pohara mirni šerifov gradić. U trajanju od 90 minuta i prekrasno izveden, taj je film opčarao gledatelje te istovremeno potaknuo filmske kritičare i teoretičare da prionu poslu i otkriju koje se to suvremene istine i goruće teme mogu pročitati između njegovih redaka. Zanimljivo je da glumac Gary Cooper, koji je osvojio Oscara za svoju izvedbu uznemirenog središnjeg lika, u početku nije bio ni u užem izboru za ulogu. U to su mu doba i karijera i zdravlje bili u očiglednom zalazu te je bilo potrebno da Marlon Brando, Montgomery Clift, Gregory Peck, Charlton Heston i John Wayne odbiju ulogu kako bi on uspio postati zvijezda filma. Usprkos silaznoj putanji kojom je njegova karijera krenula, Cooper je i dalje bio zvučno ime, što je zasigurno doprinijelo interesu publike za film. Scenarist Carl Foreman morao se odazvati pozivu u Washington tijekom snimanja radi ispitivanja o njegovim komunističkim aktivnostima (bio je član, ali je napustio Partiju 10 godina prije toga), te je navodno po povratku na set bio prestrašen ali i nadahnut. Dodao je niz scena koje su se temeljile na njegovom iskustvu s HUAC-om (Odbor Predstavničkog doma za antiameričke aktivnosti), a činjenica da će uskoro dospjeti na crnu listu podjarivala mu je želju da iz svoga iskustva izvuče najbolje što može.

U filmu, međutim, nema ni traga komunističkoj propagandi: samo snažni osjećaji otrežnjenja, tuge i razočaranja jednoga čovjeka kojega su prijatelji i kolege ostavili na milost i nemilost zloćudnoj sili koja prijeti uništenjem pažljivo izgrađenom društvu demokracije i poštenja. Nekima je High Noon predstavljao alegoriju rata u Koreji, drugi su došli do zaključka da se očigledno radi o Foremanovom pokušaju da se preko filmskog platna obračuna s paranoičnim makartizmom, no mi ne dijelimo ta mišljenja, već film High Noon smatramo samo i upravo čarobnom pričom punom napetosti, nelagode i iščekivanja, koja postavlja ključno pitanje – vrijedi li riskirati vlastiti život radi održavanja civilizacije i reda. Bez obzira na to kako ga interpretirali ili što iz njega iščitali, High Noon je izvanredan osvrt na društvo i moralnost.

Činjenica da je netko pucao iz pištolja nije zanimljiva. Mene zanima zašto je pucao i koje su posljedice. – Fred Zinnemann

Ovo je scenarij neizmjerne važnosti. Poštovani scenaristi i redatelji, pročitajte scenarij Carla Foremana za film High Noon[PDF]. (NAPOMENA: Isključivo u obrazovne i istraživačke svrhe.) Film je dostupan na Amazonu i kod drugih distributera u DVD i Blu-ray verziji (60th Anniversary Edition). Najtoplije preporučujemo!

Film High Noon scenarista Carla Foremana i redatelja Freda Zinnemanna odmah je po objavljivanju 1952. postao klasikom. Osvojio je nekoliko Oscara, uključujući i jednoga za svoju legendarnu zvijezdu – Garyja Coopera. New York Film Critics Circle proglasio ga je najboljim filmom godine. A ipak, premda zauzima visoku poziciju na popisu 100 najboljih filmova Američkog filmskog instituta, High Noon zaista je vrlo teško stekao poštovanje. Vjerojatno ni jedan drugi filmski klasik nije trebao proći tako trnovitom stazom poput ovog „običnog malog vesterna“.

TUP1

Dokumentarni film INSIDE HIGH NOON bavi se tim značajnim filmom iz 1952. te fascinantnom pričom u pozadini njegove problematične produkcije. Film je odmah po objavljivanju shvaćen kao napad na HUAC. Međutim, ta informacija nema veliko značenje za današnju publiku. INSIDE HIGH NOON na nov i svjež način pristupa filmu, te pokušava otkriti zašto se radi o bezvremenskom uratku koji i danas, 60 godina nakon premijere, i dalje ostavlja jednako snažan utisak. Nova, editirana verzija dokumentarca INSIDE HIGH NOON – Director’s Cut, obogaćena zakulisnim snimkama, bit će objavljena u jesen 2015. na Blu-rayu s velikim brojem specijalnih dodataka, otkriva producent Richard Zampella.

TUP3

Jedan od legendarnih holivudskih redatelja, Fred Zinnemann (1907. – 1997.) odbijao se prilagoditi studijskom sustavu. Nov pristup tradicionalnim žanrovima i pričanje priča o autsajderima i nekonformistima temeljne su odlike ovog majstorskog redatelja koji je stvorio pravu kinematografiju otpora. Zinnemann je, više od ijednog redatelja svoje generacije, istraživao, skicirao i pravio bilješke o svojim snimkama, što ga čini pedantnim i hrabrim filmskim umjetnikom složenog vizualnog izričaja. Muzej Getty Center obilježio je 60. obljetnicu filma High Noon, Zinnemannovog klasika, a ujedno i kontroverznog vesterna, s razgovorom u kojem su sudjelovali redateljev sin, Tim Zinnemann, kćer Garyja Coopera, Maria Cooper Janis, te znanstvenica iz Gettyja, Jennifer Smyth, a koji je uslijedio nakon projekcije u muzeju 17. travnja 2012.

Ogoljela crno-bijela tehnika dubokog fokusa snimatelja Floyda Crosbyja savršeno prikazuje sparušenu vrućinu i prašinu grada vječno izloženoga suncu. Zaista možete osjetiti vrućinu i okusiti prašinu. Drugi dojmljivi elementi vizualnog izričaja filma uključuju prizore Kanea, odjevenog u crninu, sa svojom tankom figurom i zabrinutog lica, snimljenog iz donjeg rakursa u kontrastu s jasnim nebom bez ijednog oblačka. Redatelj Fred Zinnemann opisuje vizualni izričaj filma: „U vezi vizualnog koncepta, snimatelj Floyd Crosby i ja počeli smo s idejom da želimo prikazati film smješten u 1880. koji bi izgledao poput filmskog žurnala, da su u to vrijeme postojali žurnali i kamere. Stoga smo odlučili krenuti tim putem. Želio sam tu kvalitetu žurnala kako bi sve zajedno dobilo na autentičnosti. Iz tog razloga nisam ni želio snimati u boji.“ – Revenge, Honour and Betrayal in High Noon

TUP4

Donosimo nekoliko zakulisnih fotografija snimljenih tijekom produkcije filma Freda Zinnemanna High Noon. Zahvaljujemo Knjižnici Margaret Herrick pri Academy of Motion Picture Arts te Sciences © Paramount.

Prevela: Ira Volarević

Jedan komentar za “‘Točno u podne’: Izvanredan osvrt na društvo, kako god ga odlučite interpretirati