‘Teksaški masakr motornom pilom’: Originalan, efektan i neočekivano utjecajan hororac

Piše: Sven Mikulec

0

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Film koji mnogi nazivaju savršenim hororom, koji milijuni smatraju jednim od najutjecajnijih filmova ikada snimljenih, koji većina smatra revolucionarnim kamenom temeljcem modernog horor žanra, Teksaški masakr motornom pilom redatelja Tobea Hoopera često je citiran kultni uradak kojem se potrebno vratiti s vremena na vrijeme. Scenarij i produkciju potpisuju Hooper i Kim Henkel, a radnja – preciznije, lik živopisnog ubojice – djelomično se temelji na priči o Edu Geinu, serijskom ubojici iz 1950-ih. Ali po čemu je ovaj naizgled gadljivo krvoločan uradak tako poseban? Zašto je danas toliko važan i po čemu se toliko razlikuje od svih ostalih? Pa, prije započinjanja bilo kakve analize, važno je istaknuti da je film vrlo efektan. I deset godina nakon što smo ga gledao prvi puta, pamtim onaj neizbježni osjećaj užasa od kojeg se ledi krv u žilama. Zapanjujuće je realističan: riječima velikog Wesa Cravena, „činilo se kao da je netko ukrao kameru i počeo ubijati ljude.“ Za dobar dio ovih silnih pohvala zaslužan je Hooperov talentirani snimatelj, Daniel Pearl. Zbog tog snuff štiha gledatelj lako zaboravlja da gleda izmišljenu priču, a glumačka postava koju čine uglavnom nepoznati glumci iz Texasa samo pridonosi osjećaju da svjedočimo nizu stvarnih brutalnih ubojstava, premda je za to vjerojatno zaslužnija ograničenost novčanih sredstava, a ne redateljeva vizija. Manjak novca također je prisilio Hoopera i ostatak ekipe da rade sedam dana u tjednu do 16 sati na dan. Tome dodajte i iscrpljujuće vremenske uvjete, s dnevnom temperaturom do 40°C, i lako ćete shvatiti zašto očajni i bolni krici glumaca zvuče tako realno i jezivo.

Nemoguće je pričati o Teksaškom masakru motornom pilom a da se ne spomene utjecaj koji je taj film imao na produkciju horora koja je uslijedila. Sam koncept, s nekoliko običnih ljudi koji su se našli u zabačenoj divljini suočeni s užasnim, manijakalnim zločinima, do danas je kopiran već nebrojeno puta. Štoviše, legendarni lik Leatherfacea, dominantna figura gotovo nadljudske snage i ustrajnosti, no bez osobnosti i karakterizacije, koja nosi zastrašujuću masku, postala je uzorom za poznate koljače koji su uslijedili, kao i njegova upotreba električnih alata za uništavanje svojih žrtava. Zanimljivo je i da je upravo Hooperov neuspjeli pokušaj da filmu priskrbi PG oznaku učinio konačan uradak još strašnijim. Redatelj je strogo ograničio količinu prikazanih krvavih detalja, no time je otvorio put mnogim implikacijama, tako da je većina brutalnih i gadljivih pojedinosti prepuštena bujnoj gledateljevoj mašti. I upravo su ti neizravni i suptilni elementi mnogo efektniji od eksplicitnih prikaza odsijecanja glava i vađenja utrobe.

Majstor horora Guillermo del Toro svrstao je Hooperov film u pet najboljih horor filmova svih vremena, Nicolas Winding Refn otkrio je da ga je upravo ovaj film privukao filmskoj profesiji, a to su samo kapi u moru pohvala koje je film dobio u posljednja tri desetljeća. Bez obzira na to koju razinu filma odlučili analizirati i secirati i iz kojeg ga kuta odlučili pogledati, radi se o majstorskoj, začudno umjetničkoj realizaciji projekta koji se razvijao u skromnim uvjetima, no koji je stvorio bezvremenski klasik čija se povijesna vrijednost – čak i ako ne prepoznate njegove mnogobrojne vrline – jednostavno ne može osporiti.

Ovo je scenarij neizmjerne važnosti. Poštovani scenaristi i redatelji, pročitajte scenarij Kima Henkela i Tobea Hoopera za film Teksaški masakr motornom pilom. (NAPOMENA: Isključivo u obrazovne i istraživačke svrhe.) Film je dostupan na Amazonu i kod drugih distributera u DVD i Blu-ray verziji. Najtoplije preporučujemo!

Naslov scenarija bio je Leatherface. U nekoliko navrata prije objavljivanja filma, naslov je promijenjen u Head Cheese te napokon u The Texas Chain Saw Massacre. Film je u početku imao na raspolaganju budžet od 60.000 dolara, no tijekom procesa montaže, ekipa je potrošila dodatnih 80 tisuća, zbog čega su se morali odreći dijela zarade od svojih autorskih prava. – Texas Chainsaw Massacre 25 Things

Redatelj Tobe Hopper razgovora o hitu koji ga je proslavio, Teksaškom masakru motornom pilom, jednom od najuspješnijih i najutjecajnijih horor filmova ikada snimljenih.

Godine 1987., časopis Yankee razgovarao je s Gunnarom Hansenom o njegovoj poznatoj ulozi Leatherfacea u Teksaškom masakru motornom pilom, kultnom horor klasiku iz 1974. Hansen je proveo svoje djetinjstvo u Maineu te se vratio tamo 1975. kako bi počeo svoju spisateljsku karijeru, koja je uključivala pisanje za Yankee. Umro je 7. studenog 2015. u svom domu u Northeast Harboru. U nastavku donosimo isječke iz članka „Cijena zastrašujućeg uspjeha“ (The Price of the Frightening Success) objavljenog u časopisu Yankee u studenom 1987.

Uloga filmske zvijezde nije bila onakva kakvom sam je zamišljao, počevši s audicijom. Redatelj, Tobe Hopper, pitao me nekoliko ključnih pitanja da vidi jesam li pravi izbor za ulogu. Pitao me jesam li nasilan, a ja sam rekao da nisam. Pitao me jesam li lud, a ja sam rekao da nisam. U tom je trenutku izgledao pomalo zabrinuto, no uvjerio sam ga da se mogu nositi s ulogom. „Dobro“, rekao je Tobe, „stavit ćemo ti visoke pete tako da izgledaš veće.“ Toliko o mojim glumačkim sposobnostima. Trebao sam postati Leatherface u Teksaškom masakru motornom pilom.

Kada sam išao na premijeru u listopadu 1974., sjećam se da sam razmišljao kako to neće biti običan film. Ja sam na tom ekranu natjeravao ljude s motornom pilom. Moja filmska „obitelj“ trebala me da motornom pilom režem nedužne osobe te ih kasnije prodajem u obliku kobasica. Ali meni gledanje filma ne pada toliko teško kao prisjećanje samog snimanja.

Snimali smo u Texasu, gdje zna biti prilično vruće, a periodi snimanja nekada su se znali odužiti na više od 16 sati. S obzirom na to da smo svi imali samo jednu odjevnu kombinaciju za film, bilo je previše riskantno prati robu: bojali smo se da bi se boje promijenile. Nakon nekoliko tjedana snimanja strah nije bio jedini razlog zbog kojeg smo se klonili jedni drugih. Scene u kuhinji bile su prilično teške; sva ta hrana izložena teksaškom suncu i svjetlosti kamera privlačila je nas, ali i muhe. A škiljenje kroz moju kožnu masku bilo je gotovo nemoguće. U jednoj sam sceni posrnuo i pao, bacivši pilu iznad sebe. Pokrio sam glavu i čekao. Pala je pored mene, još uvijek upaljena.

1

No bez obzira na sve besmislenosti i niskobudžetne smicalice, film je dobro prošao – Rexu Reedu bio je odličan. Film je postao kultna uspješnica.

Prema sadašnjim procjenama, film je u zadnjih 13 godina zaradio ukupno oko 50 milijuna dolara. Bio je jedan od najprodavanijih video kaseta. Naravno, svi mi koji smo imali udio u zaradi koju film ostvari očekivali smo da ćemo dobiti značajnu svotu. No, eto, sa svojom ukupnom dosadašnjom „zaradom“ ne bih si mogao priuštiti ni tjedan u Disneylandu. Ne mogu ostvariti profit niti od svoje ozloglašenosti – nitko mi ne želi blizu. Mislim, što sam mogao raditi? Reklamu za McMulloch u kojoj bi stajao u dvorištu i pričao o krasnim vrtnim garniturama koje sam izradio svojim Mini-Macom? Ne baš. Valjda sam trebao inzistirati na boljem ugovoru.

Ali sada više ne razmišljam o novcu, postoji puno ružniji dio. Ovo će biti moja 13. Noć vještica u Maineu i svake godine kupujem manje slatkiša. Nitko ne dolazi – možda su pogledali film.

2

Hooper, redatelj rodom iz Austina koji je imao 30 godina kada je snimio ovaj film, kasnije je napravio desetak uradaka (uključujući Poltergeista iz 1982. i Teksaški masakr motornom pilom 2 iz 1986.). Živi u Los Angelesu, a prije putovanja u Cannes na projekciju remasterirane verzije Teksaškog masakra koja se prikazivala na Director’s Fortnightu, imao je sastanak s dizajnericama Kate i Laurom Mulleavy iz Rodartea u restoranu u centru L.A.-a, kako bi razgovarali o snimanju njegova remek-djela. Sestre Mulleavy velike su obožavateljice horor filmova, koji su im poslužili kao inspiracija za dizajne. Intervju je objavljen u časopisu Interview.

3

TKO JE BIO TAJ MASKIRANI ČOVJEK?

Umjetnički redatelj Robert A. Burns, potpisuje slike iz Teksaškog masakra motornom pilom.

4
5
6

TEKSAŠKI MASAKR MOTORNOM PILOM: ŠOKANTNA ISTINA

Prvi put cijela priča u pozadini filma koji je užasnuo svijet. Dokumentarni film prije svega je usmjeren na snimanje filma i objavljivanje originalnog Teksaškog masakra motornom pilom.

„Bez 3D-a, bez CGI-a, ovo je prava mesna poslastica među filmovima. Ako ga još niste pogledali, nećete mu se moći ne prepustiti. Radi se o veoma snažnom iskustvu. Nadilazi svoj žanr.“ – William Friedkin

Evo još jedne fascinantne kompilacije zakulisnih fotografija snimljenih tijekom produkcije Teksaškog masakr motornom pilom Tobea Hoppera. © Vortex/Bryanston Distributing Company/Photofest.

Prevela: Ira Volarević

Jedan komentar za “‘Teksaški masakr motornom pilom’: Originalan, efektan i neočekivano utjecajan hororac

  • DS says:

    Od svih bitnih sadržaja ovog filma, najvažnija stvar u TSMP-u je zadnji kadar: vrhunac egzistencijalizma i filozofije slobode.

Leave a Reply

Your email address will not be published.