‘Monty Python i Sveti gral’: Vrhunac britanske komedije

Piše: Sven Mikulec

HG1

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Urnebesna komedija Monty Python and the Holy Grail, koja će ove godine doživjeti reizdanje povodom svoje 40. obljetnice, često se pojavljuje na brojnim „best-of“ listama te se uistinu može smatrati jednim od vrhunaca britanske komedije. Put razvoja ovog klasika među komedijama bio je prilično trnovit, a sama činjenica da je ova skupina komičara uspjela u svom pothvatu usprkos novčanim nedaćama gotovo se može nazvati čudom. Ni jedan filmski studio nije bio spreman uložiti u njihov projekt, no Pajtonovci su se uspjeli maksimalno okoristiti porezima za bogataše koji su u tadašnjoj Engleskoj bili vrlo visoki. Glazbene su zvijezde tražile načine kako spasiti što veći dio svoje zarade pa su ličnosti poput Eltona Johna te grupe Pink Floyd i Led Zeppelin odlučili uložiti u film. Međutim, to ne znači da su stvari išle kao podmazane. U maniri Johna Carpentera, neupitnog kralja kreativnosti potaknute ograničavajućim budžetom, Pajtonovci su uspjeli dovršiti film, a upravo su neki od najzabavnijih dijelova  produkt očiglednog manjka novaca. (Na pamet nam padaju jednostavna uvodna scena sa švedskim titlovima, 30 centimetara visoki model Camelota načinjen od šperploče te legendarni kokosovi orasi koji su zamijenili prave konje.) A kao šlag na tortu, konzervatorski im je ured – “zabrinut da neće poštivati dostojanstvo materije građevina” – zabranio pristup brojnim dvorcima, zbog čega su komičari bili prisiljeni snimati sve scene interijera na samo jednoj lokaciji.

Film Monty Python and the Holy Grail praktički je niz skečeva u rasponu od zabavnih do urnebesnih, smješten u srednjovjekovno razdoblje kralja Artura i njegovih legendarnih Vitezova okruglog stola. Premda je prvotna ideja filma uključivala konstantne prijelaze iz prošlosti u sadašnjost (a Sveti gral je na kraju trebao biti pronađen u robnoj kući Harrods), Pajtonovci su ipak odlučili smjestiti čitavu radnju u srednji vijek, ismijavajući jednu od fundamentalnih legendi britanskog otočja. Pod redateljskom palicom dva Terryja, Gilliama i Jonesa, u filmu se pojavljuju svi članovi komičarske grupe u mnogobrojnim različitim ulogama. U godinama nakon objave filma, The Holy Grail postao je jedan od najcjenjenijih i najviše citiranih britanskih filmova, otvorivši brojna vrata ovoj iznimno talentiranoj skupini komičara i predstavivši ih ostatku svijeta. S obzirom na ne tako sjajne okolnosti u kojima se film snimao, a osobito uzevši u obzir financijske nedaće koje su prisilile komičare da budu maksimalno kreativni, Monty Python and the Holy Grail zaslužuje samo hvale i poštovanje.

Ovo je scenarij neizmjerne važnosti. Poštovani scenaristi i redatelji, pročitajte scenarij Grahama Chapmana, Johna Cleesea, Erica Idlea, Terryja Gilliama, Terryja Jonesa i Michaela Palina za film Monty Python and the Holy Grail [PDF]. (NAPOMENA: Isključivo u obrazovne i istraživačke svrhe.) Film je dostupan na Amazonu i kod drugih distributera u DVD i Blu-ray verziji. Posebno izdanje povodom 40. obljetnice (40th Anniversary Edition) bit će objavljeno 27. listopada 2015. Na Amazonu također možete nabaviti i Monty Python and the Holy Grail Limited Edition Castle Catapult Gift Set. Najtoplije preporučujemo!

Privatna arhiva Terryja Gilliama

Kćer Terryja Gilliama, Holly, otkriva dragocjenosti iz Gilliamove privatne arhive: „U jednoj od kutija vezanih uz Monty Python, naišla sam na još scenarija, od kojih su mnogi bili vezani zaMonty Python and the Holy Grail, pod naslovom ‘Drugi film Monty Pythona. Prva verzija’ i ‘Potraga za Svetim Gralom – drugi film Monty Pythona’, zajedno s još nekoliko ranih verzija scenarija za različite scene iz filma, od koji su neke prepoznatljive, a neke se nisu našle u završnoj verziji.“

Prema izvornom scenariju, jedna polovica filma smještena je u srednji vijek, a druga u 20. stoljeće. Priča se kretala između ta dva razdoblja, a na kraju istog tog scenarija, Sveti je Gral pronađen u robnoj kući Harrods, na polici sa svetim gralovima – jer u Harrodsu se može nabaviti sve. U to je vrijeme Terry Jones radio na svojoj knjizi (Chaucer’s Knight: The Portrait of a Medieval Mercenary) te je pomislio da bi bilo dobro zadržati se u srednjem vijeku, pa su zaključili: a zašto ne bismo obradili priču o kralju Arturu? – iz 20 Facts About Monty Python and the Holy Grail

Snimanje scene s Crnim vitezom

HG3

Izbrisane animacije Terryja Gilliama

Kako bi obilježili povratak filma Monty Python and the Holy Grail u kina te njegovo posebno Blu-ray izdanje, a sve povodom 40. obljetnice njegovog objavljivanja, službeni YouTube kanal Monty Pythona nedavno je složio ovaj video izgubljenih animacija Terryja Gilliama za film. Video uključuje Gilliamov uvod u kojem govori o tome otkuda potječu njegovi umjetnički radovi te što je bila inspiracija za neke od animacija, o glazbi Neila Innesa koja nije zadržana u finalnoj verziji, novim animacijama i obrisanim animacijama za The Tale of Sir Robin, Elephant & Castle, Meanwhile, King Arthur & Sir Bedevere…, Run Away!The Tale of Sir Lancelot.

Trenuci koji su promijenili film

Retrospektivni pogled na film Monty Python and the Holy Grail i utjecaj koji je imao na budućnost žanra komedija (zahvale upućujemo Academy of Motion Picture Arts & Sciences).

Evo jednog rariteta: Monty Python and the Holy Grail Location Report, intervjui BBC-a s glumcima tijekom snimanja Monty Python and the Holy Grail (1974.).

Donosimo nekoliko zakulisnih fotografija snimljenih tijekom produkcije filma Monty Python and the Holy Grail. Zahvale upućujemo Everett Collectionu, Johnu Downingu/Getty Images, Ython Picturesu/Ronald Grant Archive.

Prevela: Ira Volarević

Leave a Reply

Your email address will not be published.