‘Let iznad kukavičjega gnijezda’: Potresna poruka koja je danas postala važnija no ikad

Piše: Sven Mikulec

4

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Ako otvorite bilo koju knjigu o povijesti filma, sigurno ćete pronaći mnoštvo povijesno važnih filmova koji su obilježili vremenske periode, utjecali na publiku i potaknuli promjene u društvu i načinu na koji se ljudi odnose prema svojoj okolini i svijetu. Teško da je, međutim, bilo puno filmova poput Leta iznad kukavičjega gnijezda Miloša Formana, kralja dodjele Akademijinih nagrada 1976. godine i, puno važnije, film čiji su besprijekorna izvedba, savršen tajming i glasna poruka puna gorčine odzvonili poput beskompromisnog alarma za buđenje, potpuno prodrmavši postvijetnamske Sjedinjene Države. Teško je naći prave riječi da točno opišemo utjecaj koji je ovaj film imao ne samo na američko društvo, otvoreno kritizirajući licemjernost institucija i konformizam ljudi koje su te institucije trebale štititi, već i na nas, filmaše, ljubitelje filma, ljude s nadom, snovima i težnjama. Priča McMurphyja, osuđenoga kriminalca koji se pokuša izvući iz kazne tako što se prijavi u instituciju za mentalno oboljele, priča je o neovisnom, slobodnom duhu strpanom u kavez, okovanom i paraliziranom nefleksibilnošću i sirovom represijom društva i pripadajućih mu struktura. McMurphyjeve male pobune protiv medicinske sestre Ratched, simbola bolesnog sustava i vjerojatno najpamtljivijeg ženskog negativca do dana današnjeg, punim su pravom smatrane dijelom društva nezaboravnih trenutaka u povijesti američkog filma.

Let iznad kukavičjega gnijezda svodi se na mozaik čiste briljantnosti, koji još uvijek ponosno stoji i tjera nas da nikad ne zaboravimo McMurphyjevu lekciju koja je danas možda postala važnija no ikad.

Gotovo četiri desetljeća nakon što je film snimljen, odlučili smo vas iznenaditi rijetkim primjerkom scenarija Lawrencea Haubena i Boa Goldmana, kao i Formanovim komentarom na film, nekoliko neprocjenjivih intervjua s filmaškom ekipom i hrpom vrijednih behind-the-scenes fotografija.

Dragi potencijalni scenaristi i općenito ljubitelji filma, pročitajte scenarij Leta iznad kukavičjega gnijezda [PDF].

Miloš Forman govori o filmu:

Jednoga dana dobio sam paket iz Kalifornije. U njemu je bila knjiga za koju sam tada prvi put čuo, napisana od ruku autora za kojeg nikad nisam čuo, ali kad sam počeo čitati, odmah sam vidio da je to najbolji materijal na koji sam dotad naišao u Americi. „Kvragu, Miloše, pokušao sam nabaviti prava na jebenu knjigu, ako znaš na što mislim, ali me Douglas pretekao za dlaku“, rekao je Jack Nicholson kad sam mu ponudio ulogu. Nicholson je bio temelj filma, a s njim je bio san raditi. Nije imao ništa od taštine, ega ili opsesije filmskih zvijezda. Inzistirao je na tome da dobije jednak tretman kao svi ostali. Uvijek je bio spreman za svoje scene i imao je jasnu ideju što želi njima postići. Njegov smisao za humor opuštao je sve prisutne, što je uvijek veliki plus kad radite na setu. Pomagao je ljudima oko sebe jer je znao da će i on bolje izgledati što kvalitetnije budu njihove izvedbe.

Otkrivanje Sestre Ratched u anđeoskoj Louise Fletcher iznenadilo me, ali što sam više o tome razmišljao, taj je odabir imao više smisla. Puno prije tog filma naučio sam da je bolje dati atipičnu ulogu nekome u glavnim ulogama, a tipičnu onima u sporednima. Zbog ekonomije pripovijedanja i jasnoće priče volim publici ponuditi sporedne uloge koje karakterizira njihov fizički izgled, dok je s glavnim ulogama zanimljivije otkriti drukčiju osobnost od one očekivane, efektno odstraniti pogrešna očekivanja i iznenaditi gledatelja razvojem lika.

12

Michael Douglas objašnjava kako je postao mladi producent Leta.

Jack Nicholson prisjeća se svojih iskustava sa snimanja Leta.

Direktor fotografije Haskell Wexler o Letu.

Miloša Formana, glavnu zvijezdu Regis Dialogue and Film Retrospective u travnju 2008. godine, publika tipično povezuje s hvaljenim i nagrađivanim filmovima koje je snimio u SAD-u tijekom posljednjih 30 godina. Manje je poznata činjenica da je svojim toplim i duhovitim satirama svakodnevnog života kickstartao češki Novi val. Ovi filmovi primjer su istoga uzorka prisutnog u svim Formanovim radovima – rigidnih političkih i društvenih sustava kojima je prijeko potrebna pobuna. „Kad sam živio u totalitarnom režimu, jasnije sam od vas vidio kako stvaramo institucije da bi nam pomogle, da bi nam služile“, rekao je Forman. „Zašto uvijek završimo u potpuno podređenom položaju spram tih institucija? Kao da su one naši vlasnici, kao da nam plaćaju da im služimo. I to je uvijek slučaj kod pobuna, kad se ljudi koji to shvaćaju usude nešto poduzeti u vezi s tim, od McMurphyja do Mozarta.“

BAFTA, Britanska akademija filmske i televizijske umjetnosti, britanski ekvivalent Oscarima, svake godine u Londonu održava dodjelu nagrada. Godine 1974. nekoliko je važnih dobitnika moralo ranije snimiti svoje govore za prihvaćanje nagrade zbog obaveza koje su imali na snimanjima. Jedan od pobjednika te večeri bio je Jack Nicholson, koji je osvojio BAFTA-u za najboljeg glumca u Chinatownu i The Last Detail. Kako je Nicholson na setu u Salemu (Oregon) snimao Formanovu adaptaciju romana Kena Keseyja, poslao je BAFTA-i vjerojatno najbolji ikad snimljeni govor zahvale uz malu pomoć Dannyja DeVita, Louise Fletcher i još nekih štićenika institucije. — Paul Gallagher

Snimanje Leta iznad kukavičjega gnijezda. ©Arhiva Miloša Formana

2 komentara za “‘Let iznad kukavičjega gnijezda’: Potresna poruka koja je danas postala važnija no ikad

Leave a Reply

Your email address will not be published.