‘JFK’: Nezaboravan i vješto snimljen ‘protumit’ Olivera Stonea

Piše: Sven Mikulec

OS1

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.
Oliver Stone je u svakom smislu pronašao svoju idealnu ulogu kao redatelj filma o JFK-u. Taj kontroverzni te izrazito politički angažiran redatelj nikada nije imao straha ili zadrške kada su u pitanju bolne teme iz američke povijesti, a atentat na njihovog 35. predsjednika, popraćensvom silom legendi i nagađanja, zasigurno i dan-danas predstavlja otvorenu ranu čitavoj naciji. Stone je bio na meti brojnih kritika jer je njegov rad odmah po objavljivanju ocijenjen kao revizionistički. Optuživalo ga se da je u svojoj verziji događaja manipulirao činjenicama te da je otvoreno iznosio očigledne laži i predstavljao neutemeljene interpretacije kao istine za kojima su Amerikanci očajnički tragali još od tog kobnog studenoga 1963. Ali Stoneu cilj nikada nije bio iznijeti potpunu, utvrđenu istinu. Sam je rekao da je jednostavno želio ljudima pružiti „protumit“, uvjerljivu alternativu službenom mitu koji je objavila zloglasna i često osporavana Warrenova komisija. Jedina istina za kojom je Oliver Stone tragao bila je ona emocionalne prirode, a ako sudimo prema tom kriteriju, iskrenost i istinitost JFK-a u rangu je najboljih dokumentaraca koje smo gledali.

Udruženim snagama Stonea i Zacharyja Sklara, novinara i profesora novinarstva, a na temelju knjiga On the Trail of the Assassins i Crossfire: The Plot That Killed Kennedy, nastao je vrstan scenarij koji je mješavina svega što je ikada napisano, rečeno pa čak i šapnuto na tu temu. S iznenađujućom posvećenosti detaljima te oboružan čitavim nizom holivudskih zvijezda, JFK je uspio dočarati kolektivno emocionalno stanje ljudi u SAD-u u tom osjetljivom razdoblju. Stone je za svog protagonista odabrao državnog odvjetnika New Orleansa Jima Garrisona, čovjeka čija je žudnja za otkrivanjem istine predstavljala žudnju koja je prožimala društvo u cjelini. Kako bi zaokružio svoju viziju filma koji bi vjerno dočarao stanje oduzetosti koju je čitava nacija proživljavala zbog te žudnje, Stone je angažirao velik broj prepoznatljivih lica s kojima se publika lako mogla povezati. Kevin Costner odličan je kao Garrison, simbol Stoneovog vlastitog znatiželjnog i skeptičnog uma u stalnoj potrazi za istinom, ali također imamo privilegiju uživati u izvedbama Garyja Oldmana, Joea Pescija, Donalda Sutherlanda, Sissy Spacek, Jacka Lemmona, Waltera Mathaua i brojnih drugih. Upravo se zahvaljujući tim licima gledatelj osjećao sigurno – dvojbe, neodgovorena pitanja i nepovjerenje u vladu, sve ono što se provlači kroz film mi prisvajamo na suptilan način. Uz čitavu zaradu koju je film ostvario u svijetu, uz sve lovorike koje je pobrao i sve korisne rasprave koje je potaknuo, upravo je ovo najveći uspjeh JFK-a – uspio je uhvatiti bolan, kontroverzan i traumatičan trenutak američke povijesti te ga prikazati toliko vješto da se čini autentičnim, dokumentarističkim te uvjerljivim. Stone je stvorio film od povijesne, političke i društvene vrijednosti, pobrinuvši se da sjećanje na taj studeni nikada ne bude izgubljeno: ono će se vratiti u život svaki puta kada pogledamo film.

Ovo je scenarij neizmjerne važnosti. Poštovani scenaristi i redatelji, pročitajte scenarij Olivera Stonea i Zacharyja Sklara za film JFK [PDF].(NAPOMENA: Isključivo u obrazovne i istraživačke svrhe.) Film je dostupan na Amazonu i kod drugih distributera u DVD i Blu-ray verziji (JFK 50 Year Commemorative Ultimate Collector’s Edition). Najtoplije preporučujemo!

Dokumentarni film kojem je namjera mirno objasniti i analizirati činjenice, mitove i glasine o atentatu na Johna Kennedyja te o ogromnoj količini informacija u epskom filmu JFK Olivera Stonea, a koji istovremeno sadrži i zakulisne prizore samog kontroverznog filma. Upotpunjen je i intervjuima s glumcima i redateljem, s osobama koje su proživjele i koje pamte događaje vezane uz 22. studenoga 1963., poput novinara i svjedoka, te s ljudima portretiranima u filmu, primjerice Jimom Garrisonom, Numom Bertelom, Louom Ivonon i Perryjem Russoom.

Izbrisane scene sa seta JFK-a snimljene kao dio kratkog dokumentarnog filma Oliver Stone: Inside Out iz 1992. Oliver Stone kako stalno iznova snima prizor u kojem Lee Harvey Oswald (Gary Oldman) dijeli letke. Snima Robert Richardson; Joe Reidy, glavni pomoćnik redatelja, i Elizabeth Cox (tadašnja Stoneova supruga), fotografkinja. Snimano na ulicama New Orleansa, uz odobrenjeprodukcijske kuće Pacific Street Films.

Oliver Stone na probi s Kevinom Costnerom i Kevinom Baconom na setu JFK-a. Lokacija je zatvor Angola (Angola Prison).

Stone se savjetuje sa snimateljem Robertom Richardsonom i glavnim pomoćnikom redatelja Joeom Reidyjem o postavljanju kadra. Newton Thomas Sigel snima na 16mm vrpci za dokumentarni film.

Oliver Stone na setu daje upute Tommyju Leeju Jonesu.

Dugometražni prilog o Oliveru Stoneu produciran 1992. za televizijske mreže Showtime i BBC, sa snimkama sa seta JFK-a.

„Ljudi odlaze u kino jer žele da im netko ispriča priču. Ako je priča dobra, vjerovat će da je istinita tijekom cijelog trajanja filma. A ako je priča jako dobra, moguće je da će im se zadržati u pamćenju na neko duže vrijeme. U slučaju JFK-a, kojeg smatram odličnim primjerom pričanja priče, neće pamtiti mnogobrojne činjenice i nagađanja koje glavni lik iznosi na svom usamljenom putu da otkrije istinu o atentatu. Ne, ono što će pamtiti (odnosno, ako su mladi, ono što će naučiti) jest kako smo se osjećali 22. studenog 1963., i zašto se godinama nakon toga činilo kao da nam je svima laž zapela u grlu – laž da znamo istinu o tome tko je ubio Kennedyja.“ – citat preuzet iz članka Rogera Eberta Oliver Stone Defends „JFK“ Against Conspiracy of Dunces

Oscarom nagrađen redatelj govori o naslijeđu atentata na Kennedyja i problemima koji haraju Amerikom danas. – Oliver Stone Looks Back at „JFK“, Rolling Stone, 2013.

Legendarni snimatelj Robert Richardson govori o iznimnim filmovima koji popunjavaju njegov životopis, uključujući Born on the Fourth of July, JFK, The Aviator, Inglourious Bastards, Casino i Hugo.

Film koji je majstorski montiran, obrađen i sastavljen, poput slagalice, s različitimizvorima materijala (televizijske vijesti, fotografije, crno-bijela tehnika, tehnika u boji, 8mm vrpca, 16mm vrpca, minijaturni modeli, i odigravanje), oblikovan u cjelinu kako bi se stvorio privid istine, ali ne nužno i stvarna povijest. U ovom isječku s Movie Geeks United podcasta, Oscarom nagrađeni filmski urednik Joe Hutshing govori o iskustvu rada s Oliverom Stoneom na filmu JFK.

„Kao što znate, ovaj je film uzrokovao puno nervoze – meni je promijenio život. Počeo sam kao redatelj filma o Vijetnamskom ratu pa postao vječno kontroverzna figura, i nikada neću moći snimiti ni jedan film – čak ni kriminalistički poput Savages ili o nogometu kao Any Given Sunday – a da netko ne preispituje moje metode. To je frustrirajuće.” – Oliver Stone

Donosimo nekoliko zakulisnih fotografija snimljenih tijekom produkcije JFK-a Olivera Stonea. Fotograf: Sidney Ray Baldwin

Prevela: Ira Volarević

Leave a Reply

Your email address will not be published.