Fincherov ‘Zodiac’ kao jedan od najboljih trilera tisućljeća

Piše: Sven Mikulec

FZ1>

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

„On slika ljudima“ – tim je riječima Jake Gyllenhaal opisao Davida Finchera nakon što su surađivali na filmu Zodiac. „A biti boja nije lako.“ S obzirom na to da se radi o redatelju koji je poznat po svojoj zahtjevnosti i autoritarnosti, nema sumnje da je Gyllenhaalu ovo snimanje istovremeno bilo iznimno vrijedno, ali i pomalo mučno iskustvo. Mučno jer je, primjerice, jednu scenu ponavljao sedamdeset puta, odnosno sve dok njegova izvedba nije zadovoljila perfekcionista Finchera. Snimajući Zodiaca, vrhunski kriminalistički triler koji vješto spaja elemente policijskih i novinarskih filmova, redatelj je dao sve od sebe kako bi filmu dao pravu dozu autentičnosti. Fincher se sa scenaristom Jamesom Vanderbiltom posvetio proučavanju serijskog ubojice iz naslova s toliko pažnje i strasti da je čak otkrio neke dokaze koji su promakli detektivima tijekom originalne istrage desetljećima ranije.

Film Zodiac temelji se na dvije knjige Roberta Graysmitha (kojeg je utjelovio Jake Gyllenhaal), no Fincher je tim djelima pristupio oprezno te izostavio sve dijelove koje nije mogao potkrijepiti policijskim izvještajima. Robert Ebert ovaj je film nazvao All the President’s Men filmova o serijskim ubojicama, što smatramo savršenim opisom ovog Fincherovog uratka. S jedne strane imamo Woodwarda i Bernsteina koji marljivo tragaju za informacijama te strpljivo pišu najveću priču svoje karijere, a s druge karikaturista kojeg znatiželja i tvrdoglavost sprečavaju da odustane od naizgled nerješive zagonetke, čak i po cijenu vlastitog zdravlja i privatnog života. Odlična glumačka postava uvelike je pomogla Fincheru da priču ispriča točno kako je i zamislio: uz Jakea Gyllenhaala, svoj posao savršeno su odradili i Mark Ruffalo, Robert Downey Jr., Chloe Sevigny i Anthony Edwards. Zodiac je naprosto tečan film u kojem se svaki, pa i najmanji detalj nalazi na odgovarajućem mjestu, što je zapravo rezultat nezamislivih napora uloženih u produkciju.

Zodiac je u suštini nepresušno vrelo informacija koje su vješto upletene u napetu priču koja, uz pomoć dobro razrađenih likova i općenite posvećenosti detaljima, ni u jednom trenutku ne postaje dosadna i koja ne sadrži ni jednu suvišnu scenu. Upravo je to neosporiv dokaz Fincherove vještine pripovijedanja, pa danas, osam godina nakon premijere, možemo reći da se radi o jednom od najboljih trilera ovoga tisućljeća.

Ovo je scenarij neizmjerne važnosti. Poštovani scenaristi i redatelji, pročitajte scenarij Jamesa Vanderbilta za film Zodiac. [PDF1, PDF2] (NAPOMENA: Isključivo u obrazovne i istraživačke svrhe.) Film je dostupan na Amazonu i kod drugih distributera u DVD i Blu-ray verziji. Najtoplije preporučujemo!

SNIMATELJ HARRIS SAVIDES I REDATELJ DAVID FINCHER OTKRIVAJU KOLIKO SU LJUDI OPČARANI ZODIACOM

„Ja sam odrastao na Istočnoj obali pa prije ovoga projekta nisam čuo za Zodijaka“, priča Savides, rođeni Njujorčanin koji je i ranije surađivao s Fincherom na reklamama i filmovima Se7en i The Game. „Oduševio me scenarij Zodiaca, no zabrinula me količina nefilmskih elemenata koje je trebalo prenijeti na ekran. Bilo je toliko ekspozicija, likova koji telefoniraju ili samo razgovaraju. Bilo je teško smisliti kako sve te elemente učiniti vizualnima. Rekao sam Davidu da moramo pronaći načine da te scene budu zanimljive i filmske, no naše je rješenje bilo upravo suprotno: jednostavno smo trebali imati povjerenja u scenarij i vjerno ga prezentirati.“

FZ2

Fincher, koji je odrastao u okolici San Francisca i koji pamti Zodijaka, nije želio ponovno posezati za tehnikama koje je sa snimateljem Dariusom Khondjijem koristio na snimanju filma Se7en, drame o izmišljenom serijskom ubojici. „Nadali smo se da nećemo napraviti jedan od takvih filmova“, rekao je Fincher. „Harris i ja dovoljno smo senaradili na filmu Se7en da ne ponavljamo taj stil. Dio našeg pristupa Zodiacu bio je da ga učinimo dovoljno banalnim kako bi ljudi prihvatili da je ono što gledaju istinito. Nismo željeli ništa preuveličavati ili pak zavoditi publiku.“ Iz tog razloga akcija u Zodiacu prikazana je objektivno, s kamerom koja ravnodušno dokumentira svaku scenu. Savides ističe: „Bilo je teško biti subjektivan u ovoj priči, dijelom zbog gomile informacija koju smo iznosili, ali i zato što se nismo željeli „pretvoriti“ u Zodijaka. Nismo se željeli postavljati u perspektivu ubojice. Ovaj se film više bavi ljudima koji su posvetili značajan dio svojih života otkrivanju identiteta Zodijaka. Stoga bi korištenje takvog subjektivnog gledišta bio samo jeftin trik za privlačenje pozornosti.“ Fincher se slaže: „To bi pretvorilo priču u video igru u stilu pucačine iz prvoga lica. Nismo željeli napraviti film koji bi serijski ubojica želio imati u svojoj kolekciji. Umjesto toga, više nas je zanimao stil Dragneta – samo činjenice.“ – preuzeto iz članka Harris Savides, ASC and director David Fincher plumb the depths of human obsession with Zodiac

FZ3

MONTAŽA ZODIACA

Intervju Michaela Kunkesa s Davidom Fincherom o digitalnom snimanju i Zodiacu

Kako ste odabrali Angusa Walla za montažera Zodiaca?

Angus i ja godinama smo surađivali – zadnje dvije godine ekskluzivno ­– i na reklamama. Uz njegovu vještinu i razumijevanje likova, te vječitu potragu za što tečnijom pričom, već smo neko vrijeme razmišljali o potpuno digitalnom pristupu. A on je, po mom mišljenju, jedina osoba koja takvo što može pokrenuti. Obojica mrzimo traku, a s Viper kamerom kao alatom za „ubiranje izvedbe“ te sa s.two sustavom(digitalni sustav za snimanje zvuka na otvorenom) kao uređajem za masteriranje, napokon smo to mogli učiniti.

Kakva je bila vaša svakodnevna interakcija?

Angus i ja imamo vrlo intuitivan odnos. Puštam ga na miru jer mu vjerujem, ali i zato što me zanima što će smisliti. Nerijetko se dogodi da pogleda snimku i kaže: „Nisi to tako zamislio, zamislio si to ovako.“

Poput filmova Seven i Fight Club, i Zodiac se bavi mračnom temom. Po čemu se razlikuje od Vaših ostalih filmova?

Po meni je ovaj film drugačiji s obzirom na scenografiju. Nema puno krupnih planova jer sam želio maksimalno zadržati širinu. Scene su uglavnom slične: dva tipa uđu u sobu, sjednu sa šalicom kave u ruci te projure kroz šest stranica dijaloga. Pokušavali smo biti što jasniji i što izravniji te dopustiti gledateljima da sami dođu do zaključaka, a ne da ih iznenadimo pa da bude „Aha, to je ubojica, to je negativac.“

Kakve su bile reakcije iz Paramounta i Warner Brosa na Vaš način rada?

Mislim da su se na kraju malo uspaničili zbog nekih čudnih sitnica, poput „Tko će rukovati s digitalnim materijalima?“ „Što će biti s ovim D-Magsima [okviri za projiciranje digitalnih filmova]?“ „Gdje oni idu?“ Odgovor je da će se s njima baratati na isti način kao i s pojedinačnim kopijama vaših negativa: pomoćnik producenta odnese je nekamo u kombiju, i ona tamo ostaje. Jednom kada su shvatili da će dobiti kopije svega i kada su vidjeli što se događa na PIX-u [Private Internet Exchange vatrozid], složili su se i bili su kupljeni.

Kao filmašu, koje je značenje Zodiaca u okviru Vašeg zanata?

Najbolja stvar kod digitalnog snimanja jest da prvi puta u povijesti filma svi – od kamermana do make-up artista i frizera – gledaju isti 23-inčni monitor, pregledavajući snimku i razgovarajući o istim stvarima, a takvo što nikada prije nije bilo moguće. Ideja nije bila da idemo tim smjerom samo kako bi „bili digitalni“. Ideja je bila da iskoristimo sve što nam je na raspolaganju kako bismo proces snimanja učinili čišćim, kako bi svi bili u toku te kako bi poboljšali komunikaciju i ostvarili što želimo. To je samo jedan od načina demokratizacije informacija. – David Fincher o digitalnom snimanju i Zodiacu

FZ4

Intervju s Davidom Fincherom. Ovdje možete vidjeti proces montaže filma: Zodiac se uglavnom snimao digitalno korištenjem Viper kamere, a potom ga je Angus Wall montirao uz pomoć softvera Final Cut Pro 6.

Dokumentarni film koji se bavi svim aspektima istrage, a uključuje i intervjue s izvornim detektivima i preživjelim žrtvama. Izvor: dodaci s posebnog izdanja DVD-a Zodiaca.

Josh Forrest napravio je odličan pregled svih inserata u Zodiacu.

Snimatelj Harris Savides, koji je 2012. umro u 55. godini života, bio je pjesnik svjetlosti. Snimio je neke od stilski najimpresivnijih filmova zadnja dva desetljeća: The Yards Jamesa Graya; Somewhere Sofie Coppole; Birth Jonathana Glazera; Greenberg Noe Baumbacha; Elephant, Gerry i Last Days Gusa Van Santa; The Game i Zodiac Davida Finchera. — U sjećanje na Harrisa Savidesa: 1957.-2012.

Donosimo nekoliko zakulisnih fotografija snimljenih tijekom produkcije Zodiaca Davida Finchera. Fotograf: Merrick Morton. Na slikama zahvaljujemo Paramount Picturesu.

Prevela: Ira Volarević

Leave a Reply

Your email address will not be published.