‘Brazil’: Prekrasno osmišljena i vješto izvedena satira

Piše: Sven Mikulec

BR1

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Film Brazil iz 1985. godine, u režiji čuvenog montipajtonovca Terryja Gilliama, prekrasno je osmišljena i vješto izvedena satira koja se bavi birokratskim društvom i njegovim totalitarnim vladama koje rukovode ogromnim i pretjerano industrijaliziranim svijetom. Gilliam je osmislio priču uz pomoć Charlesa Alversona, čije se ime, pak, uopće nije pojavilo na odjavnoj špici. Po službenoj verziji, Brazil su napisali Gilliam, Charles McKeown i Tom Stoppard, a radi se o jednom od onih scenarija koje je užitak čitati i analizirati. Premda je Gilliam priznao da nikada nije pročitao Orwellov roman 1984., očigledno je da je bio bar djelomično inspiriran ovim književnim klasikom, a valja spomenuti i da je prvotni naslov filma bio 1984 ½, što se može smatrati izravnom posvetom književnom i filmskom velikanu Federicu Felliniju, kojega Gilliam smatra uzorom na području vizualnog izričaja.

Kao i ostale njegove filmove, Brazil je užitak gledati: iznimna posvećenost detaljima, raskošna scenografija, genijalna uporaba svjetlosti te Gilliamovo oslanjanje na vlastitu fascinantnu maštu čine ovaj film jednim od vizualno najimpresivnijih filmova u povijesti velikog platna. Gilliam je oduvijek bio naš heroj, amožda upravo Brazil označava početak te naše fascinacije. Ono što smatramo osobito posebnim u vezi ovoga filma, ali i redateljevog opusa uopće, jest njegova besprijekorna sposobnost da vješto poveže opipljivu strast prema umjetnosti i vizualnom s društveno i politički osviještenom, inteligentnom te sumornom porukom koja vas potiče na promišljanje. To je odlika samo velikih filmova, a naše je mišljenje da se Brazil ističe kao jedan od najznačajnijih djela iz razdoblja osamdesetih, ere obilježene mnogobrojnim i kvalitetnim filmskim ostvarenjima.

Poštovani scenaristi i redatelji, pročitajte scenarij Terryja Gilliama, Toma Stopparda i Charlesa McKeowna za Brazil. [PDF1, PDF2] (NAPOMENA: Isključivo u obrazovne i istraživačke svrhe.) DVD i Blu-ray verzija filma dostupna je u Criterion Collection izdanju, a radi se o redateljevoj verziji u trajanju od 142 minute (i odobrenoj od strane samog Gilliama) u HD digitalnom obliku, dok je Blu-ray verzija upotpunjena i DTS-HD Master Audio soundtrackom. Najtoplije preporučujemo!

Film Brazil, distopijski fantasy Terryja Gilliama, dotiče se tema koje suprisutne u čitavom opusu tog redatelja i scenarista: sraz pojedinca i razornog, neljudskog sustava; prevlast tehnologije; te snaga snova. Gilliamu se ideja o Bazilu javila još 1977., tijekom produkcije filma Jabberwocky. Taj animator i redatelj, koji je godinama djelovao kao član grupe Monty Python, sam je napravio nacrt priče, a potom se obratio nekim od svojih talentiranih prijatelja i kolega koji su mu pomogli oblikovati početne ideje te im dali dubinu i dramatičnost. Ovaj članak donosi priču o razvoju scenarija za film Brazil koji je trajao gotovo čitavo desetljeće, a uključuje i nacrte scenografije, ilustrirane scenarije, fotografije produkcije i još mnogo toga. – iz članka The Evolution of Brazil autora Davida Morgana

BR2

What is Brazil?, tridesetominutni dokumentarni film Roba Heddena sa snimanja filma Brazil, koji uključuje zakulisne fotografije i intervjue.

Evo i izvanrednog intervjua s Terryjem Gilliamom, jednim od važnijih filmskih autora našeg doba, arhitektom čarobnih maksimalističkih paralelnih svjetova, od nadrealnog snolikog krajolika filma The Imaginarium of Doctor Parnassus do prljavih, potresnih distopija u djelima Brazil i 12 Monkeys, pa skroz do uznemirujućih, nadutih animacija koje je izrađivao za seriju Monty Python. U njegovom filmu The Adventures of Baron Munchausen iz 1988., naslovni junak i narator iznosi pročišćenu verziju Gilliamovog svjetonazora: „Vaša stvarnost, gospodine, su laži i baljezgarije i s užitkom mogu reći da nemam apsolutno nikakvog doticaja s njom.“

Redatelj Terry Gilliam otkriva detalje o filmu Brazil, svojem orvelijanskom retro-futurističkomfantasyju. Također govori o svojoj ljubavi prema filmu 2001: A Space Odyssey, averziji prema birokraciji srednjeg rukovodstva te o iskustvu rada s Robertom de Nirom.

Rođen u Minnesoti te britanski državljanin od kasnih 60-ih, Gilliam je karijeru započeo kao karikaturist, a kasnije je postao stalni animator u Monty Python družini. Oblikovao je vlastiti identitet pišući, režirajući i glumeći s tom komičarskom trupom, a potom je s filmovima poput Time BanditsBrazil i Twelve Monkeys razvio i karakterističan filmski izričaj. U ovom videu, koji u cijelosti možete pogledati na stranici BAFTA guru, Gilliam s filmskim kritičarem Markom Kermodeom razgovara o svojim najvećim uspjesima, montipajtonovskim animacijama, radu s Johnnyjem Deppom na snimanju filma Fear and Loathing in Las Vegas te o neslavnoj svađi sa studijskim kućama oko objavljivanja filma Brazil.

Ovaj intervju s Terryjem Gilliamom objavljen je u svibanjskom izdanju časopisa Twilight Zone 1982. godine. U njemu redatelj govori o svom tada najnovijem uratku, Time Bandits, ranijim filmovima te montipajtonovskom razdoblju, svom radu na časopisu Help!, planovima za filmove Brazil i The Adventures of Baron Munchausen, i mnogim drugim stvarima.

Snimanje filma Brazil. Fotograf: David Appleby.

Prevela: Ira Volarević

Leave a Reply

Your email address will not be published.