‘Blow Out’: De Palmina oda stvaranju filmova

Piše: Sven Mikulec

aaa 1

Cinephilia & Beyond je web-stranica koja nam je tijekom posljednjih godina postala omiljeni izvor neprocjenjivo rijetkih scenarija, fotografija i intervjua, ali i inspiracije. C&B je oko sebe okupila tisuće vjernih čitatelja, od kojih dobar dio čine filmski djelatnici koji su u Hollywoodu ostavili dubok trag. U znak dobrog odnosa dvaju portala, FAK će na ovim stranicama imati privilegiju postati hrvatska verzija C&B-a.

Stilizirani američki triler do grla u paranoji, Blow Out Briana De Palme je lijepo upakiran, vrlo uzbudljiv film izveden na nivou daleko višem od prosječnog. Priča o stručnjaku za zvuk koji, radeći na jeftinom eksploatacijskom hororu, slučajno snimi ono što mu predosjećaj govori da je prikriveno ubojstvo, zvijezdi Paklenog šunda i Briljantina daje šansu da zasja u cijelom svom talentu. Ne samo da Travolta daje svoju vjerojatno najbolju izvedbu, on je daje u filmu koji nam je ostao u sjećanju kao konkretan dokaz De Palmine genijalnosti. Strpljivo gradeći napetost, oslanjajući se na divan scenarij, fenomenalnu fotografiju legendarnog Vilmosa Zsigmonda, impresivnu glumu ne samo protagonista već i Johna Lithgowa i Nancy Allen, mudro se kloneći podcjenjivanja inteligencije gledatelja, De Palma je stvorio atmosferu toliko neizvjesnu, toliko uzbudljivu da, dok pratimo kako se radnja razvija pred našim očima, ne možemo si pomoći da ne osjetimo da smo i mi sami dio urote, prestravljeni i stravično nervozni u isto vrijeme. Pričamo o jednom od klasika osamdesetih, film koji i sam Travolta naziva jednim od svoja tri najdraža, triler koji se ističe kao jedan od najboljih filmova o urotama koje  je Hollywood ikad proizveo.

Neki od mojih najkontroverznijih filmova, ili čak mojih financijski najneuspješnijih filmova, ujedno su neki od mojih najboljih. Blow Out bio je katastrofa kad je počeo igrati u kinima, ali svi danas stalno pričaju o tome kako je to očito jedan od mojih najboljih filmova, i to je film na koji sam vrlo ponosan. Je li dobio pristojne kritike? Tu i tamo. Pauline se svidio, i još nekolicini drugih, ali to je bilo sve, i zato je film umro. Moraš se stalno podsjećati da se tvoj rad ocjenjuje u sklopu suvremenih ukusa i tendencija, i ako tvoj film ima ikakvu dugotrajnu moć, ljudi će o njemu pričati za 20 ili 30 godina.Brian De Palma

Nadalje, Blow Out se može promatrati kao genijalan meta-film o procesu filmskog stvaralaštva. Dok gledamo glavnog lika kako predano istražuje zvučni zapis i pokušava ga spojiti s fotografijama mjesta zločina, on se upušta u proces stvaranja narativa na način koji neodoljivo podsjeća na stvaranje filmova. De Palma je očito veliki obožavatelj Hitchcocka, jer duh starog majstora definitivno lebdi u zraku tijekom cijelog trajanja filma, ali male posvete ovog tipa ne čine se nimalo pretencioznima jer Blow Out ima potrebnu filmsku moć i stvoren je od para ruku toliko samouvjerenih i talentiranih da ne bi bilo ludo usporediti ga s Hitchcockovim radom. Ovisnički privlačan, inteligentno postavljen i vrlo strastveno oživljen, Blow Out je prema svim relevantnim kriterijima najbolji film urote koji smo pogledali. Iskoristite ovu priliku da pogledate vrlo rijetki primjerak scenarija Briana De Palme koji smo vam pripremili.

Dragi potencijalni scenaristi/redatelji, bacite pogled na scenarij Blow Outa. (Napomena: samo za edukativne svrhe.)

„De Palma je učio kako postići to da svaki pokret kamere pokazuje točno ono to on njime želi pokazati, i sada je potpuno savladao ovo znanje. Pirotehnika i kadar iz ptičje perspektive više ne viču ‘pogledajte mene!’, već filmu daju autoritet.“ Prvi put objavljena 27. srpnja 1981. godine u The New Yorkeru, recenzija iz pera dugogodišnje simpatizerke De Palme Pauline Kael nahvalila je redatelja i njegove glumce –  „Travolta konačno ima ulogu kojom može odbaciti svoje tinejdžersko šepurenje i šlampave naglaske“ – što su konačno došli na svoje. Recenzija je dostupna u Criterionovom paketu ovog trilera, i vrijedi je pročitati ako ni zbog čega drugoga zato da se podsjetimo Kaeline sposobnosti da istovremeno koristi pomalo bahate opaske i strastvene pohvale. —The Sound and the Fury: Blow Out is Back

aaa 2

Nancy Allen na svom je Facebooku objavila tri slike sa seta De Palmina Blow Outa. Allen je dodala i komentar, napisavši „Divan reunion jučer s Johnom Travoltom, Vilmosom Zsigmondom i Paulom Hirschom. Snimali smo dio dokumentarca o izvanrednom talentu i karijeri Vilmosa Zsigmonda.“

aaa 3

Trosatni podcast The Projection Bootha pretežno se bavio ovim filmom, a uključuje i intervju s Nancy Allen, Dennisom Franzom, producentom Fredom C. Carusom i Billom Mesceom Jr.

aaa 4

Split Focus Diopter napola je konveksna leća koja se pričvršćuje na glavnu leću kamere kako bi polovica leće postala kratkovidna. Leća se može fokusirati na nešto u pozadini, a diopter na nešto u prvom planu. Tijekom sedamdesetih i osamdesetih De Palma je postao majstor ove tehnike, koristeći je kako bi poboljšao vizualno i emocionalno iskustvo svojih filmova. Split Diopter omogućuje Deep Focus snimanje ali zahtijeva daleko manje svjetla. Također donosi jedan poseban izgled koji spaja oštru sliku i sliku izvan fokusa u jednom jedinom kadru. U fokusu tako mogu ostati objekti i u pozadini i u prvom planu. U ovom videu nalazi se svih 15 Split Diopter kadrova iz Blow Outa, a na tome možemo zahvaliti Vashiju Nedomanskom.

Nagrađivani izumitelj Steadicama Garrett Brown priča o svom iskustvu dok je radio na De Palminu Blow Outu.

2012. godine na Njujorškom filmskom festivalu Brian De Palma i Noah Baumbach pojavili su se na pozornici zajedno, uz moderatora Scotta Foundasa, kako bi popričali o svojim filmovima.

Brian De Palma i pisac Jay Cocks u posjetu Martinu Scorseseju, New York, 1988.

Redatelj Brian De Palma, John Travolta, Nancy Allen, John Lithgow i direktor fotografije Vilmos Zsigmond tijekom snimanja Blow Outa. Fotografi: Louis Goldman i Chuck Nolen.

Jedan komentar za “‘Blow Out’: De Palmina oda stvaranju filmova

Leave a Reply

Your email address will not be published.